AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Bilstereo Navi Tele Ljud Larm
1.725

Tips på AUX lösning bmw E46 01

Ol
23
Oliverj

320 E46 sedan -01
Hej! har kikat runt lite granna å hittat lite olika lösningar för att koppla in en aux ingång till min business stereo. Jag ser dock att dom verkar kräva att man har en "mode" knapp på stereon vilket kom 02 så jag har inte en sådan. Hur kan jag ta mig åt för att lyckas på ett annat sätt? Mvh Desperat kille som är sjukt less på P3
Visa användare
220
Gustav Busch
125i Cabrio -10 - Sommar
320i Touring -07 - Vinter
Va i din sits tidigare med min Touring, tillverkad en månad för tidigt för att aux skulle vara plug and play.

Om du känner dig bekväm med att löda så kan du göra det jag gjorde.
Enkel lödning som inte kräver mer än två duttar med en biltema lödpenna.

Kopierar in det jag skrev i en annan tråd:

Tog en aux-kabel (uppbyggd med 3 trådar, L, R och jord) ut med stereon, loss med toppen och loss med själva cd-enheten i. Kontakten som själva cd-enheten kopplas till kretskortet med har tydligt utmärkt vad de olika lödpunkterna har för syfte.

så här ser det ut när du tagit av "cd-delen"

Länk

Den grå delen med en pil där det står R och L har alltså märkning på undersidan som visar vilken som är vad.

Två små lödningar för R och L kablarna ner på punkterna märkta just L och R, ena är lite snäv att komma åt pga kondesatorn eller vad det är (blå grejen brevid) men det går. Sedan jorden som jag satte i den skruv som satt några cm ifrån, på bilden uppmärkt som ground.

Lägg i en cd.
När man kopplar iphonen till kabeln tystnar musiken från cd'n och det du spelar från telefonen spelas kristallklart. Drar du sen ut kablen från telefonen igen kan du spela cd-skivor som vanligt. Jag brände nu i efterhand en skiva som jag drog ned ljudnivån till botten på, det behöver vara någon typ av info på skivan för att cd-delen ska kicka igång när du bläddrar med mode-knappen.

Kanske låter lite krångligt men det är rätt enkelt, behöver inte någon tidigare lödvana egentligen utan bara att våga köra.

Lycka till!

Mvh // Gustav Busch – Länk till bilblogg
Ot
705
Otto
750iA -95
M5 -00
335iA cab -08
T-bird Roadster -62
Jag skaffade denna enhet: Länk till min E46 01. Fungerar perfekt både med SD kort samt 3,5mm plugg från telefonen.

/Stefan
Ol
23
Oliverj

320 E46 sedan -01
Tack för tipset Gustav men skulle inte säga att jag är så hajj med lödpennan i handen ;)

Ska prova Stefans tips istället och beställa den där enheten som man kopplar in i cd växlaren istället :)
St
10
Stumpan
M3 E46 coupé -04
523i E61 -09
Miata NA -91
Hängde inte med riktigt på lödpunkterna. Löda på de punter uppe på höger eller är där två punkter typ vid andra pilen?
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.