AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
2.776

Magnetisk oljeplugg?

Visa användare
2.336
Sverige
130i E81 -08/09
M-sport
(325xi E90 -06 såld)
(323ti E36 -99 såld)
Av den här typen.
Länk
Länk

Är det nåt att ha?

---
Det är bara döda fiskar som följer med strömmen.
Visa användare
3.140
AlexanderK
I3s 120
Z4 E89 23i manuell
Har inte alla BMW magnetisk oljeplugg sedan (typ) Hedenhös dagar?
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Nej, de har inte magnetiska pluggar som original.

Magnetplugg kan vara en bra idé, men försök hitta en som är gjord i stål för hållbarhetens skull (gängorna).

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
Visa användare
ProPro-medlem
13.424
bmw-slangen
323i E30 -85 track day car
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Stämmer det som Johan B säger.

Däremot sitter det magnetiska dräneringspluggar i växellådorna (iallafall de Getrag 260/5 och 260/6 lådor jag arbetat med).
Nyare växellådor vet jag inte om det stämmer på (fast jag skulle tro att dräneringspluggen är borttagen på nyare växellådor då tillverkaren anser det är "lifetime" olja i dessa lådor - dvs oljan håller växelådan i fungerande skick tillräckligt länge tills det inte är deras problem längre).
16.574
Löwet
Tesla Model S 75D
BMW 335 E93 M-Sport
Volvo XC70 2.5t AWD
Om man har så mycket metallspån i oljan att det fastnar i magneten har man större problem än att man löser dem genom att byta plugg...

-------
//Lövet
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Nja, jag monterade magnetiska pluggar i växellåda, motor och bakaxel på E46:an.

I bakaxeln och växellådan som inte har något filter, blev det faktiskt en "magnetisk smet" på pluggarna, partiklarna var väldigt små - kändes nästan inte när man smetade ut dem mellan fingrarna eller på ett papper. Hade heller inga problem alls med lådan eller bakaxeln ens när bilen hade rullat 40.000 mil.

Motorns plugg hade inte så mycket partiklar på sig men lite var det - troligen sådant som filtret inte hade tagit bort, dvs. relativt små partiklar. Men även om de var små, var det samtidigt hårda (stål), så det är bra att få bort dem ur oljecirkulationen.

Störst nytta kanske en plugg gör under inkörning av motor/låda/bakaxel, då blir det alltid en del metallpartiklar.

Mvh
Johan B

Också en grej som är lite märklig att bmw inte har kostat på, magneten är ju en indikering på hur det ser ut.
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Tja, det är väl som vanligt - en avvägning av kostnader och vad som anses vara "tillräckligt bra".

Gör säkert ingen större skillnad de första 10-15.000 milen (när det gäller hållbarhet och driftsäkerhet), men märks kanske därefter.
Ungefär som med oljebytesintervall - longlifeintervall fungerar säkert jättebra första 10.000 milen, men de som byter olja oftare får igen det när bilen har rullat långt.

Och i ärlighetens namn är ingen biltillverkare idag intresserad av att tillverka en bil som rullar +40.000 mil, bäst är om den skrotas ut efter typ 25.000 mil och/eller tio år.... ;)

Mvh
Johan B

Bästa är skicka oljan på analys nån gång så får man en klarhet hur det ser ut. tex Blackstone Labs, vet inte nån motsvarighet i Sverige dock.
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Problemet med oljeanalyser i Sverige och närliggande länder, är att kostnaden överstiger priset för ett oljebyte i en personbil.

Men visst vore det bra att göra...

Personligen gör jag ett extra olje- och filterbyte halvvägs in i serviceintervallet och använder bra (äkta) syntetisk olja och bra filter.
Det skapar nog tillräckliga reserver rent smörjtekniskt.

Mvh
Johan B

Visa användare
2.014
Brynet
M520dA-16
318d GT-16
520-74
635dA-08 cab E64
530i-90 E34
Förr satt det magnet på alla BMW,
men är nu insparat. Köpte ny till min
635 som alltid haft detta. Den nya var
exakt likadan UTAN magnet, bara ett hål i.
Går alltså inte att beställa till de bilar som
haft det från födsel.
Köpte de du länkar till på eBay o drog i även
i min dåvarande E60. Känns tryggt. Ska även
skicka i en i F10 vid service.

Mvh Jonas B
Visa användare
2.336
Sverige
130i E81 -08/09
M-sport
(325xi E90 -06 såld)
(323ti E36 -99 såld)
Verkar inte lika lätt att hitta magnetplugg i stål.
Länk

---
Det är bara döda fiskar som följer med strömmen.
Visa användare
2.014
Brynet
M520dA-16
318d GT-16
520-74
635dA-08 cab E64
530i-90 E34
BMW-slangen
De nyare lådorna har tråg i komposit
(Läs plast) med 2st magnetringar fästa
på insidan. Inga magnetpluggar där heller.

Mvh Jonas B
Visa användare
ProPro-medlem
13.424
bmw-slangen
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
@Brynet : Intressant/tråkigt att höra att de tagit bort magneten även från originalpluggarna. Jaja, får väl se till att inte slarva bort de man har då :-)

Tråg? Nu hänger jag inte med... Eller vänta, pratar du om automat-skräp nu? Fast de flesta tillverkare brukar väl ha haft ett par magneter i en liten fördjupning i tråget väl?
Jag hade faktiskt bara manuella lådor i åtanke när jag skev mitt inlägg, glömmer alltid bort automatlådor då jag vill vara så långt bort från dem som möjligt :-)
Visa användare
2.014
Brynet
M520dA-16
318d GT-16
520-74
635dA-08 cab E64
530i-90 E34
Precis, jag syftade på automatlåda.
De gamla automaterna har ju magneter
"Lösa" på insidan av plåttråget som tur är.

Hade allergi mot automat förr, men det har
verkligen hänt saker där i utvecklingen.
Jag har därför varit tvungen att omvärdera.....

Mvh Jonas B
ga
2.767
gaspo
E91 320dA -09
Finns inget bättre än automat:-) Slippa sladdra runt med en spak hela tiden.
Visa användare
ProPro-medlem
13.424
bmw-slangen
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Jo, gissar på att det är en typ av fiberförstärkt plast som används till trågen.
Jaså, de har inte vågat rationalisera bort magneterna helt och hållet där ännu? :-)

Håller med er, automatlådorna är något helt annat idag. Alla nackdelar är borta (även drift/underhåll är i princip på jämförbara nivåer också).

Enda som skiljer är som sagt möjligheten att själv fysiskt byta växel - vilket är det jag gillar.

Jag är lite old school där jag gillar att *köra* bil och göra mycket av sakerna själv.

Men allt detta är babysteps för att nå det slutgiltliga målet, dvs sjävkörande bilar. Det är ett måste. Eftersom alla (99.5%) strävar mot att vilja ha fordonet som vardagsrummet hemma (dricka, äta, titta på Paradise Hotel, surfa, twittra, ta selfies, sova, arbeta, raka sig, läsa Aftonbladet på paddan, diskutera/gräla med fru och ungar och städa) så måste vi gå mot detta.
Framförallt eftersom många redan gör i princip alla ovan nämna saker i bilen (istället för att fokusera på körningen) så är självkörande bilar ett absolut måste.

Men nu halkade jag lite utanför topic :-)
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.