AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

6- och 8-Serien
2.129

Köpa BMW 645 värdeminskning?

Hej

Har letat ny bil i ca ett halvår nu, har inte hittat något som jag direkt känt att denna vill jag ha. Men har fått den känslan av BMW 645.

Min fråga är kommer deras värdeminskning fortfarande ligga på ca 50% över 3 år?

Jag kommer ligga på runt 1000 mil/år

F1
328
F1 Power
530iA Touring -02
850csi -93
Tycker att det är rimligt antagande du gör.
Värdeminskning på bilar är ganska konstant.
Däremot finns det bilar som först minskar för att sedan stanna av och även vända uppåt igen.
Det är bilar som är ovanliga, samlarobjekt, topp of the line modeller, riktiga M-modeller, cabbar, limeted editions etc. T.ex. Z8, 850csi, M5 E34-95 m.fl.
Jag är inte säker på att en vanlig 645 kvalar in i den ligan, möjligen om den är cabriolet modell.
En annan faktor som avgör andra och tredjehandsvärdet är storleken på målgruppen som förväntas köpa begagnade lyxbilar.
Lyxmodeler 6,7 och 8 modeller är inte avsedda för familjen Svenson med villa, vove och barnvagn. Så det är oftast entusiaster eller nån ensam stående som letar lite lyxigare färdmedel. Och då utbudet ofta är stort så konkurrerar du med lägsta pris till rätt skick när det är din tur att sälja.

/F1

Om nånting är gratis är du inte kunden, då är det du som är produkten!
F1 power. Tack för ett mycketbra och relevant svar.
Den kommer garanterat INTE tappa 50 % på 3år och 3000mil om du inte köper till ett kraftigt överpris och byter in den. E63/E64 har fallit det de kommer falla och nu är det mindre justeringar som kommer. Håller absolut inte med F1 Powers analys. Utbudet av 6serie och motsvarande är så lågt att det är säljarens marknad om man har ett fint exemplar. Köper man en tvivelaktig sitter man däremot på svarte petter.

Ta denna 645Ci/6 för €14000 Länk

Skulle den vara värd €7000 om 3år? Kom igen då har köparen kört ner den rejält.

Angående hur vanliga bilarna är är det fullt möjligt att 645Ci/6 E63 är ovanligare än vad 850 CSI är och hitta en manuellt växlad modernare BMW av större modell kommer vara riktigt svårt. Av 650i/6 LCI byggdes det 115st Coupé och 49st Cabrio av europamodell med ratten på vänster sida. E63/E64 är en modell som precis som E24 kommer behålla sitt värde på en hög nivå.

Med det sagt, hitta en LCI 650i/6 den kommer inte tappa i värde om den sköts. Även en Pre LCI 650i/6 är ovanlig.

Automatväxlade är lite mer osäkra men en 650iA LCI kommer också hålla ett bra värde, den låga extrakostnaden att välja 650i LCI gör att man slipper risken med motorproblemet på 4,4an och man får en modernare och kraftigare bil. Exempelvis denna 650iA LCI Länk

Mvh Stephan
F1
328
F1 Power
530iA Touring -02
850csi -93
Stephan 735i, du bekräftar ju bara det jag skrev.
Mitt resonemang utgår ifrån att:
Vanliga bilar minskar i värde.
Ovanliga minskar mindre eller rent av vänder uppåt över tid.

Och jag skrev att jag inte är säker på att en vanlig 645 kvalar in i ovanlig ligan.
Medan du avfärdar mitt resonemang så hänvisar du till 645i/6 som i mina ögon inte är en vanlig 645.

Allt är en avvägning mellan inköps pris, skick, kvantitet, tillgång och slutligen efterfrågan den dag man ska sälja. Som en bilhandlarkompis uttryckte det
"Det handlar om vem som lurar vem bäst"!
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.