AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Trimning och väghållning
1.740

Va gör jag för fel topparna spricker!

Sida 1 av 2
li
462
limmet
E30S50 turbo 814hk 1075nm
E de nån som vet varför topparna spricker på m20 2,5 motorerna.... jag överladdar en kompsänkt m20 sen hinner jag inte köra mer än 40-100 mil så börjar den blanda olja o vatten ock koka.. 3 toppar har spruckit man ser det uppe vid lager bockarna.. e de nån som vet varför... snälla hjälp jag håller på att bli galel+urfattig tack på förhand
Pe
1.362
Petri
BMW 120D 2008
Har hört att just stället vid lagerbanorna är en svag punkt på M20-topparna...men såå j-a känsliga bör dom väl ändå inte vara...Kör du med väldigt hårda ventilfjädrar?!

gr
609
groze
BMW M5 3,8 -92 Sv såld
BMW 520iT -95
Min topp sprack på samma ställe. Det ända jag hade gjort var att ha bilen avställd över vintern. När jag sedan började köra med den på våren hade toppen spruckit...

Killen på toppverkstan sa att det är ett mycket vanligt fel på M20-topparna. De är tydligen mycket känsliga.

Men jag tycker ändå att dina toppar borde hålla längre än 100 mil, trots överladdning. Hur är det med kylningen? Går bilen varm? (alltså innnan toppen spricker)
li
462
limmet
E30S50 turbo 814hk 1075nm
F-----n oxå då.. hur kan snålblås bil hålla?
st
2.200
stensth
BMW 320D Touring M-Sport-2011
skicka en fråga till honom då?

har för mig att han har tarvhacka@hotmail.com

Tur att man inte blir beroende av att köra en bil med turbo, särskilt en BMW med turbo!
Ti
2.587
Ticco
420i -14
Din polare frågade mig samma sak ute på Arken för någon månad sedan, sa till honom att du skulle ta kontakt med Bäckis "SnålBlå Racing".
Har han inte nämnt det för dig?

//Ticco

www.ticco.com
Har ni fått nåhoy svar? Blir orolig ju :)

har för mig att bäckis nämde nåt om en jävla massa spruckna toppar när han blev intervjuad på tullinge??
finns tydligen 2 olika m20 toppar...
den nyare ska ha en annan gjutning och hålla bättre...
kan tänka mig att den kom med katalysatormotorn...
men vad vet jag?
Ti
2.587
Ticco
420i -14
Frågade Bäckis om detta, fick svaret "spikningar"...

//Ticco

Länk
Jag förstår... Då är det bara å backa tändningen så mycket det går, då har man ju även ett fint responssystem och varma avgaser:)
Ti
2.587
Ticco
420i -14
En bra mappning skadar inte :)

//Ticco

Länk
sp
185
spretten
X5 4.8is -04
316Ti -03
Jag skulle vilja ha en bild på sprickan i toppen om det går att ordna!

Jag har en extra topp och vill se om det på ngt sett går att förstärka den.

Limmet: Var det inte din silvergrå 320 med svart huv som jag va och tittade på i sommras?

-------------------

Länk
Jag kan nästa lova att du blåst topppackningen och sen har det gått ut avgaser i vattnet som spräckt toppen. Vad har du för styrsystem, vem har mappat? Jag har spräckt två toppar, men det beror på att jag portat nåt så in i helvete att det inte finns nåt gods kvar i kanalerna. En oportad M20 topp ska inte spricka, men om det spikar så kan det nog säkert spricka en topp/100 mil. BMW har pga detta problem med topparna utvecklat en ny gjutmetod och en ny legering. Om du köper en ny utbytes topp till subventionerat pris hos BMW så får du en nygjuten och enligt sveriges bästa BMW mekaniker har dom inte hört talas om någon sån topp somm spruckit. Limmets problem tror jag beropr på spikningar.
Kom på ett till vanligt fel folk gör. Vid luftning är det vanligt att luftfickor blir kvar vilket leder till att toppen kan spricka. Var extremt nogrann vid luftning av dessa motorer. Problemet med att topparna spricker tycks dessutom bara vara på 2,5 topparna. 2,0 och 2,3 har jag aldrig varit med om att dom spruckit.
Visa användare
253
Hazze
318-83 e21
M3 e46-01
316ti compact-02
Jo 2,0 topparna spricker oxså,bytte på en -90 320 och såg likadan ut som på min.

Länk
Jo, visst kan dom spricka, men det är mest bara 2,5 som spricker. Det har som sagt aldrig hänt mig att nån annan spruckit trots storkok på gamla 323:or :-)
svintoleffe
Jag har råkat ut för en topp på min 323 som var spräckt .
Men det var inte jag hade spräkt den den var så när jag köpte den.
Lycka till i sommar Bäckis
lufta? hur luftar man en topp?

jo
1.369
johankihl
318iS turbo -90 steg6
BMW M3 -94

Skulle tro att han menar kylsystemet...
menar också det, hur gör man då? Trodde det skötte sig självt?

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.