AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
3.946

Ingen kyla ac e90

po
457
pompa_kumla
Bmw 330 E90
Hej någon som vet vanligaste felet på e90 som gör att ac inte funkar fylldes på förra året funkade sommar ut nu har samma fel hänt igen gav 3500 då så vad kan det tänkas vara tro ?

Funderar å testa köra sommarn utan ac och kanske vänja sig utan om det är för dyrt
Jc
570
JcN
Bmw 520da F11 -14
Opel Astra -02
VW Polo -03
Gjordes ett läckagetest när du fyllde på?

Jag ska lämna in min för att shimsa kompressorn nu i vår. Kan vara det som är felet om du fortfarande har korrekt mängd kylmedia kvar i systemet och allt annat fungerar som det skall.

// Jonas

Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Gav du 3500 kr för en fyllning av ac-systemet?

Brukar kosta ca 1000 kr inklusive provtryckning/läckagekontroll samt fyllnad med PAG-olja, kylmedium och spårvätska (för att lättare hitta framtida läckage).

Har du använt ac:n något under vintern?
Annars är det risk att kompressorns axel inte får smörjning och då kan det läcka där (läcker normalt sett alltid lite där men det tar många år i ett friskt system innan det blir för lite gas i systemet så det börjar krångla).

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
po
457
pompa_kumla
Bmw 330 E90
Johan kan vart xeon lysen som kosta 3500 nu i efter hand men det gick inte på under 2000 det vet jag. Har använt ac ibland inte alltid under vintern

Dem la i spår medel och jag kom tillbaka och dem lös med uv ljus och hitta inget läkage då.
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
1500 + moms. för provtryckning och fyllning är väl rätt normalt.
Finns ju ett svagt ställe på E90 E91.
Under värmeplåten på höger sida samlas det grus och fukt och röret ärgar sönder. har bytts ett och annat rör. Mitt gjorde jag rent förra året röret låg i en grusbädd så det knappt syntes. Sitter en tryckgivare där också.
Länk

///MVH Yngve "Hasso" Carlsson
Länk
po
457
pompa_kumla
Bmw 330 E90
Hasso borde dem inte märkt det på verkstan var på Hyundai i Kumla jag lämnade in
No
132
Nop
320d Touring -11
116i pre LCI -07
Det röret med tryckgivaren ser likadant ut på 1-serie med, och det kan ligga mycket mer grus än som det var hos hasso :-)

Att en Hyundai verkstad inte har full koll på andra bilars svaga punkter kan ju vara fullt förståligt. Det beror nog lite på ort till ort hur kunskapen är där.

Fel som brukar vara svåra att hitta är ju de som sitter otillgängligt och där det samlas smuts och salt. Om du inte gjort motortvätt eller liknande bör spårmedlet kunna synas fortfarande.
po
457
pompa_kumla
Bmw 330 E90
Är det nån fara att strunta i problemet å köra utan ac eller kan kompressorn paja eller något annat så det blir dyrare ?
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Länk

///MVH Yngve "Hasso" Carlsson
Länk
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Vianor har tagit 1000 kr (+- någon krona) de senaste gångerna jag gjort ac-service i Halmstad.
Senast var förra sommaren.

Om du har ett läckage och systemet är helt tomt, kommer det att komma in fukt i systemet = dyra reparationer om du inte åtgärdar det snarast.

Mvh
Johan B

po
457
pompa_kumla
Bmw 330 E90
Om jag nu skiter i å fixa den lär väll vanliga kylan värme fungera ändå ? Har ändå tänkt behålla bilen tills den får gå på skroten. Har ingen direkt lust att betala 5 till 10 tusen som det antagligen blir

Vi har 2 bilar så åker vi längre sträckor i sommar tar vi den andra.
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Tja, har du tur räcker det med en tusenlapp för provtryckning, vakuumsugning och fyllning.

Vianor (Halmstad) sa till mig om de märker att systemet läcker, avbryter de och då skulle de inte ta betalt.

Ventilationen och värmesystemet fungerar utan ac, men du får givetvis ingen kyla.

Mvh
Johan B

po
457
pompa_kumla
Bmw 330 E90
Johan uppenbarligen har jag ju ett läkage så något behöver bytas så räknat nog med mer. Men det är ingen risk att något annat lägger av då om Jag struntar i å fixa det? Bara fläktarna och värmen funkar så är jag nöjd kör inga längre sträckor med bilen ändå
Eftersom att bilens klimatanläggning förutsätter att ACn fungerar föreslår jag att du ser till att åtgärda AC-systemet..Det är ACn som används för att avfukta luften.Utan avfuktning kommer du har problem med att rutorna immar igen på regniga dagar under sommarhalvåret.

Sen finns alltid följande risker.

Fukt inuti AC-ledningar/rör leder till invändig korrosion i de delar som är utav metall. Har du riktigt stor otur korroderar evaporatorn sönder (den sitter i lufthuset som finns inne i kupén). Det är lufthuset som fördelar luften till de olika luftmunstyckena.
För att byta lufthuset behöver instrumentbräda, framsäten, osv. (allt i den främre delen utav kupén) monteras ut. Detta arbete tar en verkstad 8-16 timmar.

På sikt kan ett icke fungerande AC-system leda till att motorns kylfläkt slutar att fungera. AC-systemet kräver ett luftflöde genom kondensorn och detta luftflöde erhålles genom att köra motorns kylfläkt. Detta minskar risken för att kylfläkten rostar fast.
po
457
pompa_kumla
Bmw 330 E90
Okej blir väl å lämna in igen då testar nog bil och Elservice som hasso pratat gott om
po
457
pompa_kumla
Bmw 330 E90
Då var hon inbokad 25 april på bil och elservice i örebro kul och testa något nytt
Visa användare
2.336
Sverige
130i E81 -08/09
M-sport
(325xi E90 -06 såld)
(323ti E36 -99 såld)
Nöjd med resultatet och servicen?

---
Det är bara döda fiskar som följer med strömmen.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.