|
Sida 3 av 3
|
|
|---|---|
|
Ja förlåt det är himla mycket i huvudet nu och den här sidan känns inte så mobilanpassad. Ja det var det han rekommendera mig för det är det som står som rekommendationer till bilen som jag förstod det. Men jag kan inte förstå hur nånting annat än rullomkretsen kan va det som spelar roll. Bilen kan väl inte känna av att det är olika tum på fälgarna? Rullomkretsen är ju vad den är... Det kommer bli så att jag kör med fälgarna jag har och köper nya däck så setup kmr se ut som såhär 10" fälgar bak med 265/35r19 9" fälgar fram med 235/40r19 Då blir rullomkretskillnaden 0.37% så får det väl bära eller brista med nya fördelarlådan. Har precis köpt dom här fälgarna som sitter på nu och letar ogärna efter nya igen. Men vad jag lyckats läsa mig till av alla erfarna bmw xDrive förare så ska det gå utan problem att köra med olika tum sålänge Rullomkretsen är bra (under 1%) |
|
| Richo förstår hur du tänker. Jag kmr dock köpa en begad fördelningslåda från bildelsbasen för 7500kr med garanti på 1år/1000mil sen betala arbete runt 4000kr. | |
|
För att backa tillbaka till vad som sänkte lådan, visst var det att reservhjulet inte matchade däcken som satt på bilen? Gissar att reserven är BMW original. Kommer du att kunna använda det utan att steka en fördelningslåda till? |
|
| Det stämmer. Köpte bilen, fick däckexplosion efter 50mil. Körde med reservhjulet 30mil och tog av alla fälgar och såg att det var flera svetslagningar och lagning med nån smörja. Så köpte "nya" hjul i lite panik utan att veta att dimisioner var så noga på xDrive. Så körde ytligare 30mil på fel dimision 19" däck. På dom jag köpte var det 265/35r19 bak, 235/30/r19 fram vilket är ca 7% fel. Kommer aldrig mer byta ett däck själv. Kör alltid helförsäkring så ingår bärgning dygnet runt ju och hotellnatt om man är långt hemifrån.... Hade gärna spolat tillbaka tiden och tagit den hotellnatten :) | |
|
OK. Bara en tanke att den dimension du väljer borde matcha BMW original men visst, låter du försäkring/bärgare lösa det så? Nackdelen med det är att det som kan vara ett enkelt byte vid sidan av vägen slutar med att du blir utan bil i 2-3 dagar i väntan på nytt däck osv. Är man runt hemmaplan är det sällan ett problem men på resa blir det stökigt på riktigt. |
|
|
Hej, Kastar in en fråga till er vana xdrive förare/ägare. Köpte precis men första X5 E70 och är otroligt nöjd med den hittills! Kanske korkad fråga men jag hoppas att ni kan ge ett schysst svar. När det gäller min bil så ska enligt fordonsupplysningen vara hjul fram och bak med dimensioner 255/55R18. På denna sitter det 255/50R19 fram och 285/45R19 bak. Min fråga: Varför är bakdäcken bredare och lägre profil? |
|
|
Fåfänga! En del tycker det ser snyggare ut med bredare däck bak...men praktiskt sett är det i princip bara nackdelar. Rullomkretsen är i princip densamma för de dimensionerna. Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Hej, Tack för svar. Så egentligen handlar det mest om utseende? Mao när jag väl kommer behöva byta i detta fall sommardäck så kan jag ju lika väl ha samma dimension runt om? Borde underlätta utifrån att de ska skiftas runt så att de slits lika. ( detta är min första 4-hjulsdrivna bil) |
|
|
Nja, så enkelt är det tyvärr inte....då de olika däckbredderna har olika breda fälgar (med olika inpressningsmått). Så om du behåller fälgarna är du mer eller mindre tvungen till att fortsätta med samma däckdimensioner. Däremot kan du alltid byta till fälgar med samma bredd/inpressning fram och bak och köra med samma dimension runt om - det ger en hel del praktiska fördelar och även ekonomiska sådana. Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
| Tack! | |
| Kan jag behålla mina 245/35/20 fram och 275/30/20 bak till en xDrive? Eller vad kan jag göra? Finns det någon som vill byta sina hjul komplett mot mina? Ifall det finns så kan jag skicka bilder. Inga kantskador alls. Jättefina med pirelli däck som gått en säsong. Fälgarna är från en 640 original | |
| Om de är lika slitna så kan du använda dem. | |
| Tror det skiljer en eller två millimeter mellan fram och bak | |
| Skall vara OK. | |
| Jättetack för tipsen. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.