AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
25.057

X-drive och olika däckdimensioner bak och fram

Sida 2 av 3
Bm
15
Bmwamatören
E61 530xd lci - 07
Okej tack så mycket Ulf. Min bil låter fan inte bra i framvagnen.. Haft den på en liten verkstad han plocka ner kardan och sa att missljudet kmr inifrån flådan. Har lämnat bilen till större verkstad nu så får vi se vad dom säger. Köpte nuvarande däck i panik då ena däcket explodera och det visa sig vara 3/4 trasiga fälgar när jag köpte bilen. Så ovetandes som man var så har jag kört 30mil med 17" reservhjul med resterande 19" sen dom "nya" hjulen jag köpte så har det varit en skillnad på 8,8% och med dom körde jag 15mil innan det lät jävligt märkligt och luktade som satan i bilen. Glad ovetandes trodde jag det var bromsarna men inga bromsar var varma. Kollat ut nya däck nu till fälgarna och det som jag får till blir en diff på 0.85% vågar man köra med den skillnaden enligt er..?
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Om jag minns rätt anger BMW max 2% skillnad i rullomkrets för x-drive, men då måste man också vara medveten om att man inte kan gå enbart vad som står på däcken i dimension, för BMW-OEM-märkta däck (stjärnmärkta) har i vissa fall en finjustering i rullomkrets så de avviker något från vad man kan räkna ut matematiskt utifrån däckens märkning, för att hamna inom tillåtna toleranser.

Med andra ord: För att vara säker på att ha däck med rullomkrets som håller sig inom tillåtna toleranser måste man dels använda däck med exakt de kombinationer av dimensioner som BMW anger som tillåtna OCH använda BMW-OEM-märkta däck (stjärnmärkning).
Detta gäller om man har "staggered wheel setup" (bredare däck bak) och har x-drive.

Kände du lukten av brända lameller och bränd olja, är det tyvärr troligt att det var lamellpaketet som ligger i ett oljebad i fördelningslådan som kastade in handduken...

Troligen blir det billigast att byta fördelningslådan mot en begagnad från skroten. Hur enkelt/svårt det är att hitta en begagnad sådan har jag dock ingen aning om.

Byte av fördelningslåda hos BMW-verkstad till ny sådan, landar nog norr om 50kkr.

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
Bm
15
Bmwamatören
E61 530xd lci - 07
Fysatan det låter drygt och som jag får låta bilen stå ett tag till och hitta nya fälgar då jag köpte bbs ch-r fälgar 10" bak och 9" fram 19"däck. Har gjort det du säger inte funkar alltså suttit och räknat som en tok på olika däck dim. Men där behövde man inte fylla i bredden på däcken så antog att bredden inte har betydelse utan det är rullomkretsen som betyder nåt för xDrive..

Låter dyrt att köpa bmw oem märkta däck..

Ja tack så mycket har hittat beg fördelarlådor för 7.5k som gått ca 20kmil och då får man 1000mil/1år garanti.

Ja det borde nästan varit den lukten jag kände och den lukta inte bbq.
Ul
2.044
Ulf530
530d F11 xDrive Msport -16
118d F20 xDrive Msport -17
530i E34 -89 en ägare
Återigen ett exempel på att det ofta (nästan alltid?) är den mänskliga faktorn som orsakar problem.
Enligt min uppfattning kan man absolut inte kritisera BMW:s xDrive-system för de problem som drabbat ägaren.
Men jättetråkigt ändå och jag lider med dig och andra som råkat ut för detta.

Jag själv, och i min familj, har erfarenhet av nästan 10 st BMW med xDrive där flera har gått över 20 000 mil och vi har inte haft ett enda problem med fördelningslådor eller xDrive (peppar, peppar...).

Det kan nog finnas anledning fundera över alla de problem som det skrivs om gällande såväl fördelningslådor som mycket annat.
Hur många problem beror egentligen på konstruktionen eller tillverkningen? Och hur många problem hade kunnat undvikas om brukaren (nuvarande eller tidigare) hade haft ett annat handhavande?
Jo, för att räkna ut (teoretisk) rullomkrets måste man multiplicera däckbredd med profil (som anges i procent av bredden) för att få däcksidans ungefärliga höjd.

Som sagt så är den faktiska rullomkretsen inte nödvändigtvis lika med den teoretiska utan kan skilja mer eller mindre beroende på däckmodell. Men skiljer den teoretiska för mycket så vet man att det inte passar en xDrive.
Ul
2.044
Ulf530
530i E34 -89 en ägare
Johan B har rätt igen (åtminstone i princip rätt...)

Men självfallet finns fler sätt att själv säkerställa och ha full kontroll över rullomkretsen.

Kvalitetsdäck av kända och väl renommerade däcktillverkare brukar alltid med god precision ha den rullomkrets som tillverkaren anger.
Med samma precision som för stjärnmärkta däck.

Jag själv har säkerställt att jag använder däck som avviker mindre i rullomkrets fram/bak än BMW:s originalmonterade och stjärnmärkta däck (staggered).

Jag har aldrig fått fram några helt säkra uppgifter gällande vad BMW egentligen "godkänner"?
Men jag själv skulle aldrig acceptera, och inte rekommendera, en skillnad i rullomkrets på 2% mellan fram/bak. Jag vill ha så nära 0% som det bara är möjligt och den enda skillnad jag vill acceptera är en viss slitageskillnad/mönsterdjup på kanske ett par millimeter.
Och varför ska man acceptera större skillnad?
Bm
15
Bmwamatören
E61 530xd lci - 07
Jo tack mänskliga faktorn indeed. Borde tydligen läst på mer innan jag gav mig in på bmw köp men det är svårt att tänka och täcka allt tycker jag som en glad amatör. Men dum som man är bara förväntar man sig att sakerna på premiumbil ska vara tåliga som tusan. Men men som sagt blir en dyr läxa :)

Hm... Ulf hur mycket skiljer sig det i % på bmw orginalmonterade hjul?

Kollar på köpa winrun däck vet inte om dom räknas som märkesdäck eller ej. Det blir med godkännande från er 10"bak med 265/35r19. Fram 9" 235/30r19 vilket blir 0,85% diff enligt mina beräkningar.
Ul
2.044
Ulf530
530i E34 -89 en ägare
Här kommer en tabell som jag tycker är enkel och bra, så man slipper räkna själv.
Tabellen är generell för däckdimensioner och inte exakt gällande olika däcktillverkare, men ändå ett gott hjälpmedel.

Man enkelt se att t ex mina valda dimensioner ger 0% skillnad i rullomkrets fram/bak: Fr 245/35-20 och B 285/30-20.

Länk
Ul
2.044
Ulf530
530i E34 -89 en ägare
Den mänskliga faktorn kan lika enkelt orsaka fel på en premiumbil som på en annan typ av bil...
Ul
2.044
Ulf530
530i E34 -89 en ägare
Bmwamatören; jag hoppas och tror att du har skrivit fel när du anger dina dimensioner..?
(Skillnaden skulle ju bli 6,6%!)

Som sagt, det är ofta den mänskliga faktorn som orsakar problem,
vilket härmed bevisas återigen.
Bm
15
Bmwamatören
E61 530xd lci - 07
Tack så mycket Ulf ska kika direkt på det.

Ja helt klart och det fick jag som sagt lära mig den dyra vägen. Man försöker va lite händig och klara så mycket som möjligt själv. Men den punkan vart dyr!

Bm
15
Bmwamatören
E61 530xd lci - 07
Förlåt ja jag skrev fel. Profilen är 30bak och 35 fram på däcken jag kollar nu. Och då blir skillnaden 0,7%
Jag får det teoretiskt till 0.85% (mindre i bak) som du först skrev. Kan översättas till halvt slitna bakdäck redan från start (3mm skillnad i radie) om de stämmer med teoretiska värden.
(Har du plats för 275/30 19 i bak så borde det bli en bättre match.

Jag vet inte om det går att få reda på vad däcken har för faktisk rullomkrets (men måste väl i såfall specas vid visst däcktryck och belastning?)

Teoretisk skillnad på de dimensioner som BMW levererat till min M440i xDrive är 0,2% (större bak, lite slitage-mån tänker jag -)
Ul
2.044
Ulf530
530i E34 -89 en ägare
Ja så lätt kan det bli fel.
Återigen den mänskliga faktorn när man genom slarv blandar ihop siffrorna gällande däckdimensioner.

Vare sig däcktillverkare eller biltillverkare kan säkra sin tillverkning och konstruktion mot sådana fel, t ex att man får fel uppgifter av en köpare eller att en förare använder prylarna på ett helt felaktigt sätt.
ri
1.027
richo
Tesla P85+ -14
318-88 350i(S62b50) Busbil
Jag hade provat med byta olja och Xdelete.
16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
och sen lägga ut bilen på annons? Xdelete lagar ingenting, det döljer bara problemet...
Ul
2.044
Ulf530
530i E34 -89 en ägare
Löwet: Spot on, det är väl så det går till i vissa kretsar..?

I nästa steg kanske vi får läsa långa trådar om hur dålig kvalitet BMW har, trots att man påstår sig vara ett premiummärke?
Och vidare får vi läsa hur fruktansvärt dåligt xDrive är...
Bm
15
Bmwamatören
E61 530xd lci - 07
Tack så mycket bmw21.

Lutar åt att det blir 265/35 bak, och 235/40 fram men verkstaden som nu ska byta ut fördelningslådan avrekomenderar mig det starkt så nu är jag kluven igen. Enligt bmw rekommendationer så skulle det vara 245/35 r19

Nja xdelete känns inte som ett alternativ.
Bmwamatörenm du får nog vara tydligare med vilka kombinationer du har rekomenderats och vilka inte. 245/35 19 enl BMW menar du samma runt om då?
(Det är ju ett säkert val.)
Men du hade väl tänkt ha bredare bak? Köper du nya fälgar, så att du är fri att välja bredd på däcken?
ri
1.027
richo
Tesla P85+ -14
318-88 350i(S62b50) Busbil
Det finns ju alltid en risk att någon fixar bilen med xdelete och sen säljer den. Precis som alla andra fel på en bil som man kan fuska ihop. Men om valet står mellan att byta fördelningsväxellåda för 20-50000kr eller betala 1500kr för en funktion (4wd) som i mitt fall är totalt onödig så tycker jag gott man kan råda att använda xdelete.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.