AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
3.056

Mängd olja mellan min/max-streck?

Ni
962
Nip
320i-04
Vanlig M54B22 - vad kan det vara mellan min/max tro?

Tänker dels på om verkstäder fuskar och byter olja till min nivå - och man får fortare utslag på panelen som säger att oljenivå låg etc.

När jag gjort service på BMW har jag brukat få fylla på en halvliter efter 1500 mil sådär. Nu när jag gjort på fristående verkstad - kanske fyller de på lite mer för jag har inte sett varningen än och kört denna sträckan.

Så hur mycket kan man fuska med i oljemängd när man byter och allt ser bra ut?

Tack.
BM
338
BMWE21323
X1 28i xDrive N52B30

@x1xdrive28i på Instagram.
Är man nojjig kan man ju kolla oljenivån när man hämtar ut bilen, antingen via färddatorn eller om du har en sticka. Har aldrig varit med om att en verkstad ska ha snålat med oljan för att tjäna några dl.
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Tja, jag har hört att det förekommer lite "spill" vid oljepåfyllningarna på en del verkstäder.

Säg att de slår i 3 dl olja för lite i varje bil - byter man då olja på tio bilar per dag så har man plötsligt 6 liter olja till den egna bilen efter två dagar...

Det är ca en liter mellan min- och max-sträcket på M54.

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
Ni
962
Nip
320i-04
Muchos takos, båda.

Jo, man kan kolla stickan efter byte, men ändå intressant att veta avstånd från gränserna. Också bra att veta att en liter förmodligen är i mesta laget om man fyller på när varningslampan går på.
Brukar vara 1 liter mellan min/max på de flesta bilar.

Om din bil dricker mer/mindre efter denna service så kan det bero på att de hällt i en annan olja en innan.
Tex 5W40 istället för 5w30...både är specade för den motorn tror jag?
au
252
audinisse
BMW 330dx -16
När jag hade min E87 på service, BMW verkstad. Så va oljenivån på nedre strecket på stickan. Alltså 1 lit för lite. Påpekade detta direkt och fick en 1 liters flaska. Gör dom så i hela världen så sparar dom ju 3 miljoner liter olja om året ;-) Har jag räknat rätt nu?

Ni
962
Nip
320i-04
Det man inte vet om man inte gjort allt själv - dels lät gammal olja verkligen rinna ut ordentligt och länge nog, bort med gammalt filter och sedan fyllt på enligt nominell mängd - är ju var på stickan det visar då. Man brukar väl fylla filtret i sig också innan det sätts på plats för att minska tid innan olja överallt nästa start.

Men intressant att det var på min efter byte - verkar ju klart misstänkt. Men om man fyller själv tar det väl en stund innan allt rinner ner i tråget också.

Man tänker sig ju mitt emellan i alla fall borde vara normalt.
Och sedan att givaren varnar innan min nivå - men det kanske inte är så - men verkar rimligt.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.