|
|
|
|---|---|
|
hade köpt en on screen display grej som var kopplat till obc uttaget.stod att det skulle stänga av sig självt när man stängde av bilen. sen idag när jag kom ut till bilen var batteriet nästan helt dött.bara lite hugg hugg. så nu undrar jag.. kan jag jag ta ur batteriet ur bilen och ladda, eller kommer allting nollställas? hur ska jag göra för att ladda batteriet om jag ska kabla igång den med en annan bil? hur ska jag koppla? | |
| Det finns plus och minusuttag i motorrummet så du behöver inte koppla på batteriet. Finns beskrivet i instruktionsboken | |
|
jo jag vet,men bilen står med fronten inne i ett garage och det finns ingen chans att hitta kablar ens om dom är seriekopplad att nå in dit eller ja,det finns plus, och sen står det att man ska koppla till en skruv i motorrummet med minus |
|
|
Når du pluspolen? Minus/jord kan du koppla nästan varsomhelst bara det är god jord. Jag brukar koppla på pluspolen under huven och sedan jord/minus i en av muttrarna till vänstra fjäderbenet när jag laddar batteriet till E39:an - fungerar hur bra som helst. "Minuspolen" under huven sitter så långt bort från pluspolen att sladdarna inte räcker dit med min C-tek-laddare... Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
mm jag köpte en ctek idag,för jag tänkte att jamen min motorvärmaruttag i garaget funkar ju nån timme iallafall. men nejdå då har hyresföretaget stängt av dom för säsongen.så nu har jag inget eluttag i garaget. så det enda sättet är att antingen plocka bort batteriet,eller försöka kabla igång den,men då behöver jag tredubbla kablar för att nå om en annan bil står utanför :/ |
|
|
Hej Det bästa är om du kopplar bort batteriet och laddar den minst 24 timmar hemma. Det händer ingenting med bilen bara klockan, radio inställningar och om du har stol med minne nollas, men det är ingen stor grej. Said |
|
|
Om bilen har IBS, bör man ladda på uttagen under huven, annars registrerar inte bilen att batteriet har laddats och inte heller hur mycket. Det kan göra att batteriets kapacitet inte utnyttjas optimalt. Men kommer man inte åt, kan man ansluta starthjälp direkt på batteriet (som man gjort så länge bilarna har haft startbatterier) för att få igång den och kunna flytta den till bättre plats där man kan ladda batteriet från polerna under huven. Vänta inte för länge med att ladda batteriet, för då kommer det att ha sulfaterat och blivit förstört pga. låg spänning (börjar sulfatera när spänningen går under 12,4 Volt)! Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
| IBS eller ej det finns inget alternativ, bara plock ur batteriet och ladda det i med det igen starta och vända på bilen och ladda det på plats eller åka iväg, men se till att få lite laddning så det inte sulfaterar. | |
|
Varför inte kabla igång i bagagen? Låter ju som fronten står längst in Då är det på med startkablar direkt på batteriet Mvh |
|
|
startkablarna hade för stora klämmor så dom passade inte :D MEN jag fick igång den till slut. fick låna en sån där startladdare . så koppla till den en stund sen gick bilen igång.så lyckades köra hem den till morsan så får den stå där och ladda via ett vägguttagg till imorgon så kanske batteriet är fullt |
|
|
Nja, fullt lär det inte vara! Det tar flera dygn att ladda upp ett batteri så det blir "fullt", däremot kanske du får i 80-90% eller så under ett dygn med en bra laddare. Och det brukar räcka för det mesta. Laddtiden för att få fulladdat styrs i princip av batteriets förmåga att svälja laddningen, inte storleken/kapaciteten på laddaren. I slutfasen är det säkert inte mer än en Ampere eller så i laddström och det klarar nästan alla laddare... Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.