AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
2.835

Varningslampa motoreffekt felkod P13b6

ed
9
edstein
Bmw 320i E91 -09
Hej.

Kör en BMW 320i -09 E91 12 000 mil.

Jag har det senaste halvåret fått en återkommande varningslampa för motorfel. Och då närmare bestämt den halvt ifyllda motorvarningslamapan för minskad motoreffekt. Den kommer upp ungefär 50-70% av gångerna när jag inte kört bilen på ett par timmar, aldrig när bilen är "varmkörd". Om jag stannar och stänger av bilen för att sedan slå på den igen kommer inte felet tillbaka den körningen utan bara om bilen får stå ett tag, tex efter en arbetsdag.

När jag läser av felkoder med min obd-läsare får jag fram P13b6. Efter lite sökningar på Google verkar det som ett vanligt fel men verkligen ingen vet vad felkoden innebär i verkligheten och vet vad man kan göra åt det. Därav vänder jag mig till autopower.

Någon som har haft liknande problem och vet vad man kontrollera för att åtgärda det?

De åtgärder jag har genomfört är att byta samtliga 4 tändstift samt luftfilter. Sänkte bränsleförbrukningen markant ☺ men felet kommer ändå tillbaka 😤.

Jag vet inte om det är relaterat till detta fel men har även problem med att bilen "hackar" vid antingen start/back eller stadig gas på under körning på varvtal 1 700-2 000. Typ som om att man har för hög växel i. Försvinner när man då ger mer gas.

Mvh Robert
Jc
570
JcN
Bmw 520da F11 -14
Opel Astra -02
VW Polo -03
Hej!

Har du läst dessa trådar?

Länk

Länk

Kan ju vara relaterat till kamkedjan och de kända problemet kring denna.

// Jonas

ed
9
edstein
Bmw 320i E91 -09
Tack. Läste igenom dessa. Känner igen mig att det kommer ett konstigt tickande ljud från motorn när den är kall. När man står still låter det ungefär som att gångtrafikanterna har fått grönt. Den frekvensen på ticket är det.

Är det nått jag kontrollera själv måntro om Kamkedjan är tillräckligt spänd?

MVh robert
La
2
Lasisequ
320i Touring-08 (e91)
Hej!
Hittade ditt gamla inlägg här då jag har samma felkod, problem och bilmodell.

Fick du någon klarhet i vad felet var? Jag har bytt det du skrivit samt kamkedja men lampan återkommer så fort bilen är kall.

Supertacksam för svar!

Mvh Simon
Det verkar handla om VANOS:

Länk

/Lennart
La
2
Lasisequ
320i Touring-08 (e91)
Tackar!
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.