|
Sida 9 av 9
|
|
|---|---|
|
Märkligt att du inte har bältessträckaren, har varit på alla 5 och 7-serie jag kört. Remote Service är faktiskt användbart, både för värme och ventilation, men oxå att kunna lås upp för en passagerare som inte har nyckel om man inte är vid bilen samtidigt, mm. Förbrukningen är lägre på min 535d än på min förra 730d F01 och även på 530d E61. Janne Nilsson |
|
| Jag tror bältessträckaren ingår i 5AL Active Protection | |
|
Ser läcker ut! Menar du bältessträckaren som är en del av krockskyddet, eller någon typ av bältessträckare som "drar åt bältet lite lätt vid start"? |
|
| drar åt lite lätt vid start | |
|
Valde för egen del bort 5AL Active Protection just med tanke på detta med "bältessträckningen". Denna funktion verkar ju delvis kontraproduktiv då den snarare verkar kunna orsaka olyckor då den kan griper in oförutsett vid exempelvis en kraftig undanmanöver. /J.I |
|
|
Hej, har i veckan varit på en djuplodande fabriksvisning i Dingolfing där de bla bygger alla 4,5,6 och 7-serier. Vissa inlägg på forumet har menat att val av färg har betydelse för leveranstiden. Jag kan efter att ha sett deras måleri påpeka att det är helt fel. I lacken kommer hela tiden nya färger. De har 25 sekunders omställningstid och som mest såg jag fyra karosser efter varandra med samma färg. De har ca 700 karosser i lager och producerar 1600 bilar om dagen så det är ingen lagerfråga heller. BMW-personalen påpekade också stolt att ända tills en vecka innan produktion kan man ändra det mesta på sin bil. Leveranstid handlar nog istället om var i kön din handlar och vår generalagent hamnar och hur många bilar de bokat upp. För övrigt magiskt att se 700 robotar i en hall jobba med kolfiberchassit till 7-serien. Fast bäst var nog den senaste karosspressen (tror den var igång sedan feb-16) som var 6:e sekund i en 6-stegsprocess med robotar spottade ur sig stora karossplåtar. Fabriksbesök rekommenderas! |
|
|
Hej Castillo Leveranstid beroende på färgval är både sant och falskt som du säger. BMW kan byta mellan vilka av standardfärgerna som helst men om du väljer en individualfärg så påverkar det leveranstiden. Individualfärger görs i batchjobb. Min leverans blev fördröjd med 3-4 veckor pga av detta. |
|
|
Update: Nu börjar det närma sig leverans även för min del; handlaren ringde idag och berättade att bilen nu finns på plats hos dem. Återstår montering av DEFA-larm och spårsändare. Med lite tur får man kanske köra F11 istället för F31 till helgen... /J.I |
|
|
Jag har nu passerat 350 mil och är fortfarande helnöjd! Mitt första extra oljebyte gjorde jag vid 200 mil. Bytte också oljefiltret som är skrämmande litet... F ö är bilen väl förberedd för att man enkelt och snabbt ska kunna utföra oljebytet. Kollade min äkta och verkliga bränsleförbrukning vid pump över två tankar, alltså en stint på nära 150 mil. Jag tror att det är ganska representativt för det som är normal körning för mig med övervägande landsvägskörning. Min normala hastighet = i princip alltid körkortsgränsen och ytterligare lite för mätfel... Med det följer en hel del omkörningar. Om jag minns rätt så blev jag själv omkörd bara två gånger på 150 mil. Mina hjul (fåfängan...) = 245/35-20 och 285/30-20 går lite tyngre än original. Bilen är fortfarande inte inkörd vid 300 mil. Under denna mätperiod så har jag bara testat EcoPro-läget vid något enstaka tillfälle, max 15 av 150 mil. Min verkliga förbrukning blev 0,81 L/mil. Jag är helt nöjd med detta. Min förra E61 530D xDrive -06 hade nog dragit omkring 0,95 under motsvarande förutsättningar. Som jag sagt tidigare, om min genomsnittsförbrukning minskar med omkring 1 dl/mil så kommer jag vara nöjd. Nu är väl min förhoppning 1,5 dl/mil lägre förbrukning när den blivit inkörd. Jag vet att många är jätteduktiga och får till betydligt mycket lägre förbrukningssiffror än jag. Grattis till det! Men för mig är det helt ointressant vilken momentan förbrukning jag som allra bäst lyckas komma ned till enligt färddatorn under en kort och extra gynnsam sträcka. För mig handlar det om hur mycket min bil totalt kostar mig under ett år (vilket väl är omkring 75 000:-?) och hur mycket den kostar mig totalt under ägande-perioden. Alltså är det äkta och verklig uppmätt förbrukning vid pump, mätt över flera tankar, som gäller för mig. PS: Härlig läsa om 535, och lita avundsjuk är jag allt... Får försöka väl njuta lite extra av M-sport och all denna utrustning i stället, och alla dessa funktioner... (har ännu inte hunnit lära mig allt!). PPS: Vi vill se foton på alla trådens levererade bilar, särskilt på dem som skiljer sig lite från mängden! |
|
Verdi |
Kul att du är nöjd. Ska du inte behålla bilen vääääldigt länge så är det bortkastade pengar att hålla på med extra byten. Men det vet du säkert om. 0,81 är väl vad man kan förvänta sig ungefär. Låg på 0,75 med min 330d xDrive men den är ju lite mindre och lättare än F11. Att du kommer få en betydligt (eller ens lite) lägre förbrukning tror jag du kan glömma. 0,65 är visserligen fullt möjligt men då får du nog ändra körstil. ;-) Runt 0,75 i absolut bästa fall är min gissning. |
|
Ett extra 1:a oljebyte kanske är bortkastat för mig, även om jag behåller den till 25 000 mil, men det är absolut inte bortkastat över bilens livslängd. Rent känslomässigt känns det för mig helt utmärkt att ha gjort detta byte. Första oljebytet är det viktigaste under motorns livslängd. Alltså har jag gjort en god gärning, oavsett om den är gjord för mig själv eller för en kommande ägare. Jag tänker också så här; det finns en viss liten risk att en motor på löpande bandet råkar ut för något skit. Om jag köper en enda ny motor under en period av 25 år så säger "Murphys Law" att det är just i min motor som det blev kvar något skit. Den lilla skiten har förmodligen fått ut nu i och med mitt extra oljebyte. Jag kan hitta flera goda argument men inte finna en enda negativ sak med att jag har gjort detta byte... Verdi: Du säger "extra byten" i pluralis. Menar du då extra mellanbyten rent generellt, alltså även senare under bilens livslängd? I så fall håller jag absolut inte med dig, att de är bortkastade. Det finns en del exempel på tekniska bekymmer som mycket möjligt kan hänföra sig till dessa extra långa bytesintervaller. T ex turbohaverier. De som har råkat ut för kostbara tekniska bekymmer, strax efter att garantin har gått ut, håller nog inte med dig. Jag har själv varit med om många fältprover under många år, med många lab-analyser av använd motorolja. Mina erfarenheter ligger till grund för att jag personligen har beslutat att inte köra 3 200 mil på min motorolja. Särskilt inte 3200 mil med detta lilla filter! Därför kommer jag att göra ett eget mellanbyte vid 1500 - 1600 mil. Jag skulle då gott och väl kunna använda en annan olja, som inte är klassad för extra långa bytesintervaller, alltså annan olja än BMW LongLife -04. Jag skulle t o m kunna välja en olja som är mera anpassad och bättre för en turbo-diesel (än den gemensamma universal bensin-/dieselolja som BMW rekommenderar). Men för att slippa struntprat, bevisbördan och eventuella diskussioner vid ett garantiärende så väljer jag trots allt att köra på den ("något sämre") oljan som är klassad BMW LL-04. Ang förbrukningen: Som jag sagt tidigare, omkring 0,8 i snitt är helt ok för min del. Alltså 1 - 1,5 dl lägre än min förra bil (det var denna jämförelse med min förra bil jag menade, även om jag var otydlig). Jag räknar med att klara komma ned till 0,7 vid någon enstaka mätning där jag går in för att köra snålt och kanske när jag övertygat mig själv att övervägande försöka köra i EcoPro under en hel stint, alltså att ändra körstil som Verdi mycket riktigt påpekar. (Eller helt enkelt, om tålamodet infinner sig, att överlåta ratten till frun under en hel stint...). Men tack Verdi för att du bekräftar mina uppgifter, när det gäller verklig mätning och ärlig förbrukning. |
|
|
Ni som beställt 535d X-drive Innovation Edition, vad har ni betalat för era bilar? Jag fick en förfrågan om att ta en sån i byte, tre mån gammal 500 mil. Den har dessutom en hel del utöver IE, som Nightvision. Svår att värdera. /Anders |
|
|
Efter drygt 14 veckors väntan blev det idag tid för hämtning av min nya 530dX Touring. Har bara hunnit småköra lite under eftermiddagen och kvällen, 7 mil totalt, och får återkomma med en mer utförlig recension senare. Så här långt är jag supernöjd, trivsam motor, bra komfort, mycket spännande utrustning och bra funktioner (BMW Connected och BMW Remote). /J.I |
|
|
Beställde en F10 vecka 26, fick mail av säljaren i dagarna om att den byggdes redan vecka 28 och är nu under transport till Sverige. Förväntad leverans under veckor 32-33 men jag hoppas att den dyker upp redan v.31 ;) |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.