|
Sida 8 av 9
|
|
|---|---|
|
Ulf: Kul att du är nöjd med din 530D. Om jag kommer till en korsning där jag antar att stoppet blir kort så lägger jag växellådan i sportläge, då stänger den inte av motorn. Om jag ändå ser att det blir ett längre stopp flyttar jag tillbaka till D och då stänger motorn av sig. Betydligt smidigare än att använda knappen som ju minns valet att inte stänga av motorn en tid. |
|
| Hämtade just bilen. Har kört 10 min. Har bara ett intryck. Motorn. OMG. | |
|
Är inne på samma spår som jsn, det är inte kostnaden för bränslet som är grejen, utan snarare bekvämlighet och intresset för prestanda (=bränsleeffektivitet). Just bränsleeffektiviteten har i mina ögon alltid varit en av "grejerna" med BMW (och i synnerhet Alpina), att trots bra effekt och trivsam gångkultur få fram en förhållandevis bränslesnål motor. Sen har jag på senare tid fått en stark vurm för att köra snålt och verkligen pressa ned förbrukningen så långt det går. Har blivt lite av en sport...men jag använder aldrig sportläget ;) /J.I |
|
|
Hej, Tobbe: Låter underbart NJUT! Funderar på att sticka iväg på långtur direkt, lämna barn och familj och bar dra ut i södra europa och låta bilen njuta på autobahn;-) Skämt å sidor, själv är jag så jävla nojig att folk skall vandalisera och göra inbrott i den, med tanke på den rejden som är i farten. Känns som de är för "fin/dyr" att åka till stan med och parkera. Men å andra sidan är det en vanlig bil och det finns mycket exklusivare ute på gatorna som står orörda.... |
|
Verdi |
Tobbe330, Ja, 35d-motorn är en pärla. Svårt att slå den vid vardagskörning. Ska vara M550d då men den har jag inte kört. Eller Audis 313hk-diesel kanske? 30d är också väldigt bra. Jacky Ickx, Ja, det kan väl vara lite kul. Ett tag. drmonz, Kan man göra så alltså? ;) Den där nojan har man alltid när man plockat ut en ny bil. En liten historia för att ni ska må bättre (eller sämre). Jag plockade ut min allra första helt nya bil för snart 3 år sen. Den 330d som jag hämtade i England. Var ju lite skakigt med vänstertrafik och så men jag tog mig till parkeringen vid tunneln i Folkestone ca 3 mil från utlämningsstället. Ett tåg hade gått sönder så vårt tåg var ca 2 timmar försenat. Vi tog det lugnt i det fina vädret. Käkade lunch osv. Sen åkte vi på tåget lyckligt ovetande... Tåget kändes trångt med den nya bilen som jag var så rädd om men allt gick bra. Efter ett tag så går jag ur bilen och sträcker på benen. Går runt bilen för att beundra den. Då ser jag det värsta dörruppslaget jag någonsin fått!!! Det hade orsakat hål i lacken och en relativt stor inbuktning av plåten. På min första nya bil. Satt med svår ångest hela vägen hem sen. 200 mil. Fick plåtskadan fixad och lackhålet ifyllt efter hemkomst men det syntes ändå om man kollade noga. Hade alltid en liten hatkärlek till den bilen. Hade en hel del "otur". Tror jag fick lacka om delar av den 3 ggr. Först backade jag in i en betongpelare. Jag mitt klantarsel kollade bara backkameran. Sen skrapade min fru fronten mot väggen och till sist så blev den påbackad i aktern på min frus jobb. Hade dessutom rätt trånga platser i garaget när vi bodde i lägenhet så den var full av små dörruppslag också. Men tänk inte på att sånt kan hända er... Haha. :) |
|
Ja, fy fan så bittert när det händer saker på nya bilar som andra orsakat. Min förra A6 var det en kvinna som backade in i när den bara var 6 dagar gammal... Men hon lämnade faktiskt en lapp i vindrutan! Sådan tur var så jag lappen innan bucklan och då kunde jag faktiskt inte bli arg. Jag tackade henne t o m för hennes ärlighet när jag ringde upp henne. Grattis till nya bilen, Tobbe330. Den motorn är en absolut juvel. |
|
|
Grattis Tobbe!!! Vi önskar bilder. Om min äkta och verkliga genomsnittliga förbrukning kommer ned till omkring 0,7 så kommer jag att vara helt nöjd (mätt vid pump på åtminstone 3 tankningar...). Sedan kommer jag säkert även att testa ekonomikörning och tillfälligt pressa ned förbrukningen så gott jag kan, vid en gynnsam långkörning vid något tillfälle, bara för att få fram en låg förbrukningssiffra att skryta med och/eller bara för mitt eget välbefinnande... Har försökt vid flera tillfällen att köra på ekonomiläget men blir mest irriterad på att känsla och harmoni då är som bortblåsta. Om jag skulle acceptera att min bil ska fungera på detta sätt så skulle hellre ha valt en helt annan bil. En eller två deciliter ökad förbrukning per mil innebär kanske en extra tankning en gång i kvartalet. Det är för mig personligen ingen big deal, vare sig tidsmässigt eller ekonomiskt... Min goda känsla för att släppa ut mindre utsläpp är helt tillfredsställande i o m att jag numera kör en Euro6 :-) Min egen olja = BMW LL-04 Q8 Formula M Longlife 5W-40. Jag gillar inte de mest lågviskösa oljorna. Vid leverans fick jag med en liter BMW-märkt olja 0W-30. Den kommer jag inte att använda. Ska bli intressant senare vid den första servicen att ta reda på vilken olja de vill fylla i min motor... Att hindra motoravstängning genom att aktivera sport, flytta spaken eller trycka på knappen, är bra. (Undrar om det räcker att trycka på manuell minus rattpaddel..?). Jag ska testa några varianter. Men nu glömmer jag ofta bort denna funktion och svär till varje gång som motorn stannar utan att jag har bett om det... Jag föredrar nog ändå programmera omvänd funktion, att motoravstängning måste aktiveras genom knapptryck. Är det bara jag som är undrande inför funktionen att bakljusen är släckta dagtid? Även detta kommer jag ändra vid programmering. I går tog jag en liten tripp på 86 mil. 112 km/h i genomsnittshastiget. En jämn och god grundfart men helt utan stress och utan att skapa alltför stora risker för körkortet. Jag njöt av bilens utmärkta gång och funktion. En helt underbar resa! |
|
| E61 är såld. Fick drygt 20 000:- mer än vid inbyte så nu är jag ännu mera nöjd med min totala affär. | |
|
530xdrive, Touring F11, -14 + PPK Som lägst har jag haft landsvägskörning med ecopro 0,49l/mil Sträcka ca 10mil med ett snitt på ca 75km/h 35mil med snitt på 90km/h 0,53l/mil Ecopro läget är helt suveränt när man vill spara droppar på långa sträckor. Skillnaden är stor! - kör man inte om hela tiden så funkar det utmärkt att gå över i sportläget eller trycka till paddlarna ett par gånger så sticker det iväg snabbt och säkert. Har även en 530d xdrive sedan -15 men utan PPK - Ganska stor skillnad om vi säger så... .) |
|
| Imponerande att ha tålamod till att köra ecopro en längre sträcka. Har tänkt flera gånger att "nu" skall jag verkligen se vad ecopro kan ge. Men tröttnar ofta efter en halvmil eller så. Men så är jag en vänsterfilkörare av naturen. | |
|
Ja för mig är det nog omöjligt få till 112 kmh i snitt om jag kör i ecopro... Jag menar att ärlig förbrukning inte går att mäta med färddatorn, särskilt inte under korta sträckor. Att mäta vid pump, hel tank (helst flera tankar) är det som gäller för mig. |
|
|
För oss som gärna håller oss till högerfilen och något under gällande hastighetsgräns är Eco Pro guld ;) Har inget problem med tålamodet. Den stora nackdelen med Eco Pro är väl egentligen bara att klimatanläggningen går ned i sparläge...så komforten blir lidande...men det kanske går att ändra i iDrive? /J.I |
|
|
Jag skulle också gärna ligga och mysa lite sakta i högerfilen. Men om man ska köra 86 mil och dessutom hinna arbeta 6 timmar på en och samma dag så duger det i att ligga och mysa strax under hastighetsgränserna... |
|
| Jag föredrar också högerfilen, absolut! Tyvärr måste jag hela tiden gå ur den pga mer långsamgående fordon framför mig... :-S | |
|
Kört lite mer nu, jösses vilken motor. Visst är man lite nojig för att nåt ska hända men man får tänka på att det ändå bara är en bil. Sabotage är jag inte lika orolig för, min är ju en "sleeper" eftersom jag har helt utan emblem och inte ens m-sport så den ser ju ut som vilken 520 som helst (förutom dubbla utblås som bara insatta känner till). Blir Europa i sommar faktiskt! Jag håller med om ni som skriver om att tanka för ofta, tycker det är synd att det inte finns samma option som MB med extra stor tank (80 liter). Gällande 530 vs 535, nu körde jag ju bara demo-530:in rätt kort men många säger att skillnaden mellan dessa är minimal. Jag känner precis tvärt om! Jag blev lite besviken på 530. Visst sjutton är det en fin motor men jag upplevde att den behöver smiskas rätt bra för att vakna till liv. Här vaknar 535 så mycket tidigare och detta var precis vad jag var ute efter, något att ha nytta av till vardags utan att köra skiten ur den och varva 4000 rpm. Tycker 535 vaknar direkt även i comfort mode. Till sist en fråga: demobilen hade elektrisk bältessträckning och det kändes som en lite lyxig detalj som jag dessvärre tog för givet att den var standard. Jag har det inte i min - har jag missat en inställning eller borde jag ha beställt något? Vidare trodde jag inte att jag skulle få connected drive men det har jag. Däremot har jag nog inte remote services, hade jag kunnat starta fläkten med app om jag valt det? Bilder kommer. |
|
| Bilder: Länk | |
|
Mycket fin bil! 6'an är en pärla! :) Remote services hade gett dig möjlighet att starta värmaren via app'en ja :) Fina hjul - har dem på vintern! |
|
|
Snyggt! Imponerade siffor också... Annat mot 525an som snittar en liter milen Utvecklingen går frammåt! |
|
|
Jag har alltså inte värmaren, men i idrive kan man starta fläkten (tydligen inte AC) vid vissa klockslag. Detta hade ev gått via app. Lär väl inte kyla så mycket men drar kanske runt luften något på de allra varmaste dagarna. Ang förbrukning så har jag ju inte tankat än och inte kört så mycket men tycker inte den verkar dricka farligt mycket sås. Gissar att det inte kommer skilja mycket mot X3 pga bättre cw. |
|
| Fick förresten inte Pirellidäck på min utan Bridgestone Turanza. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.