|
Sida 7 av 9
|
|
|---|---|
|
Nu e det inte lång tid kvar, var i kontakt med bmw, de sa att de verkar som den är på väg in, och kanske redan kommer till helgen (dock bortrest nästa vecka) men verkar som jag kan hämta bilen nästa lördag. Håller era leveransen? vänl |
|
|
För min del gäller tillverkning v.19 (nu) och leverans v.24 enligt säljaren, detta trots att jag för tre veckor sedan valde att byta motor/drivlina i beställningen, från 520d till 530d Xdrive. Törs nästan inte ringa säljaren och kolla aktuell status...och riskera få besked om leveransförsening. /J.I |
|
| Vilken lycka drmonz! Jag får nog slänga iväg en ny statusfråga till min säljare... | |
|
Min levererades i rätt tid. Vid order fick jag besked om 11 veckors leveranstid. Efter 11 veckor fanns den hos min åf och efter vissa kompletteringar kunde jag hämta bilen 12 veckor efter order. |
|
| Leverans nu på onsdag! | |
|
Härligt Tobbe330, nu är det nära! Vi ser fram mot rapport och foton |
|
| Tobbe!!! Grymt! | |
|
tyvärr inte leverans denna veckan. påstår att bilen är i halmstad men att den inte hinner till skåne. rätt värdelöst, hur många timmar tar det att köra? 2? |
|
| Surt! Nära nu för mig! | |
|
Jag är sjukt nöjd med min 530 och har fått många uppskattande kommentarer, även från icke "BMW-nördar". Faktiskt lite positivt överraskad av all uppskattning med tanke på att det inte är en ny modell och trots att jag valde en "tråkig" silver... Jag som kommer från en 10 år gammal BMW är fortfarande lite överväldigad av alla dessa funktioner och knappar. Lär mig fortfarande handhavandet och upptäcker nya detaljer men det finns ännu en hel del kvar att göra. Telefon-funktioner t ex... Ingen av bilarna jag lånade eller provkörde var så här väl utrustade, så det är en del som är helt nytt för mig. Både jag själv och andra förvånas över hur fint och komfortabelt den faktiskt rullar på 20". Faktiskt ingen tydligt märkbar komfortskillnad när jag bytte bort leveransens 18" RFT. Motor och låda är extremt harmoniska och hela bilen känns mycket väl avstämd (så länge man låter bli att använda ekonomi-läget, för då är all harmoni som bortblåst...). Det förvalda Comfort-läget fungerar utmärkt. Sport (och Sport+) har jag ännu knappt hunnit testa, men skillnaden märks verkligen. Kamerorna är suveräna när jag backar in i garaget och önskar parkera riktigt nära väggen. Även för att undvika fälgskrap när jag parkerar intill trottoarkanter. Inzoomning av dragkrok likaså suverän. Motoravstängningen är irriterande och den kommer jag att programmera bort vid första tillfälle. Likaså ska bakljusen tändas automatiskt dagtid = programmering. Backspeglarna fälls inte in automatiskt vid parkering. Går det att ställa in eller krävs programmering? Min egen personliga reaktion: Vilken lycka att jag valde 530 och inte accepterade en 520! Har fortfarande inte vant mig vid och accepterat glasluckorna. Om jag fått välja hade jag nog valt bort dem, även utan prisreduktion, till förmån för ökad takhöjd och lägre ljudnivå (över 130 km/h blir det faktiskt märkbart lägre ljudnivå när man har innertaket stängt!) Hoppas verkligen att jag inte får "vatten på kvarn" i vinter... Ännu så länge har det bara blivit 150 mil på mätaren. Om ytterligare 100-150 mil kommer jag själv att göra ett extra första oljebyte i motorn, för säkerhets skull. Filter och olja är införskaffat. Häpnadsväckande (skrämmande?) litet oljefilter f ö. drmonz; du har all anledning vara förväntansfull! Tobbe330; jag är sjukt nöjd med min 530, så du kommer säkert att bli ännu mera nöjd med din 535, erkänner gärna att lite avundsjuk är jag allt! |
|
|
Ulf håller med dig, är oxå sjukt nöjd med min 535d efter 450mil, 20" är väldigt komfortabla i framförallt Comfort+ läge (adaptiv drive) trots 20-35 mm sänkning. Motoravstängningen trodde jag skulle bli ett irritationsmoment men tycker det funkar bra utom vid vissa tillfällen då jag stänger av det. Backspeglarna vill jag inte ha aut infällning på då jag ibland har husvagnsspeglar, och kräver programmering. Panoramataket låter mer och kan strula (egen erfarenhet) men vill ändå ha det. Janne Nilsson |
|
|
Tack Janne, förstår att du är nöjd med 535! Din bil är dessutom läcker och du får nog ännu flera positiva kommentarer. Tänkte inte på det där med husvagnsspeglar. Då är det ju bra att man måste fälla in dem med ett knapptryck. Adaptiv Drive är självfallet ytterligare ett plus! Ang motoravstängning kanske jag också hinner vänja mig innan det blir programmering. Men jag skulle nog önska omvänd funktion, alltså att automatisk motoravstängning aktiveras genom knapptryck (inte förvalt). Hur påverkas livslängd på startmotor, generator, batteri och en hel del andra detaljer..? Självfallet håller det garantitiden ut, men sedan..? Förhoppningsvis kommer även jag att vänja mig och bli nöjd med Panorama glasluckor. Men jag är alltså lite tveksam inför vintern... Hoppas verkligen att strulet är åtgärdat och är förbi nu när vi ligger så sent i modellcykeln. Med största sannolikhet kommer väl ljudet att öka med tiden(?), lite irriterande för mig som sannolikt kommer behålla bilen i många år... |
|
|
Ulf530: trevligt att få ta del av dina intryck; går själv i väntan på beställd 530d Xdrive. Hade ursprungligen beställt en 520d (utan X) men fick helt plötsligt ett infall att uppgradera. Får se om jag kommer ångra detta, ville helst slippa X-drive pga viktökningen och den ökade bränsleförbrukningen. Just detta med bränsleförbrukningen är kanske det jag våndas mest över kring mitt beslut stt ändra beställningen. Hoppas dock att 530dX ska ha några fördelar vs 520d. Nu har ju din kärra inte inkörd än men har du någon info på hur bränsleförbrukningen ligger? /J.I |
|
Verdi |
Finns det inte 530d med rwd längre eller vadå? |
|
Verdi: det finns, men beställer man bilen enligt tjänstebilserbjudandet "Business Comfort Edition" så ingår X-drive i upplägget för 530d. Detsamma gäller f.ö. 535d. /J.I |
|
|
Låter bra Ulf! Jag är redo för bilbyte imorgon. Har putsat upp X3:an idag för sista gången (märkligt att mina bilar alltid är som finast när jag ska göra mig av med dem)... Förväntansfull! Hoppas på uppehåll resten av veckan. |
|
|
Har ännu inte fokuserat det minsta på förbrukningen men kan konstatera att jag redan är nöjd när jag tror mig se att förbrukningen är betydligt lägre än min förra 530d xD -06 Kommer säkert att kolla det senare när både bilen och jag har blivit inkörda. Men jag bryr mig faktiskt inte så mycket om det skiljer en eller två dl per mil mellan olika modeller, med eller utan xDrive. Om min bil kostar mig gissningsvis omkring 75 000:- per år (?) så spelar det liksom ingen roll om årskostnaden för bränslet blir ett par tusen mer eller mindre. Jag kan ju inte ena dagen, enbart för fåfängans skull, köpa 20" hjul för 25 000:-, som dessutom höjer förbrukningen, och sedan gnälla om en eller två deciliters skillnad i förbrukning. Om jag enbart skulle prioritera ekonomin i mitt bilägande så är jag väl på fel forum och fel märke..? Jag personligen tycker att debatten om (teoretisk!) bränsleförbrukning ibland har nått nästan löjeväckande proportioner. |
|
|
För mig är det inte bränslekostnaden i sig som är avgörande vid förbrukningen, utan att jag gärna vill tanka så sällan som möjligt... Jag kan tänka mig väldigt många saker jag gör hellre än står vid en bränslepump "hela tiden" ;) Sedan gör det även gott för känslan att man faktiskt släpper ut mindre avgaser. Vad gäller glaslucka så har jag haft det sedan -96 på mina bilar och vill aldrig välja bort det. På första bilen, en Saab 9k från -88 började det rosta runt luckan men annars har jag aldrig upplevt några problem med dessa. |
|
|
Ulf530: Ännu så länge har det bara blivit 150 mil på mätaren. Om ytterligare 100-150 mil kommer jag själv att göra ett extra första oljebyte i motorn, för säkerhets skull. Filter och olja är införskaffat. Häpnadsväckande (skrämmande?) litet oljefilter f ö. Vad köpte du för olja och i vilken viskositet? Blir spännande att se vad ni får för förbrukning på era nya och vältrimmade 530xd. Min 530xd -11 drar nog lite mer än vad jag trodde den skulle dra. ca 0,7 blandad med rätt mycket landsväg. 0,66 som lägst på en tank. |
|
|
Jag har en 530 F10 som rullat drygt 2000 mil, 245- resp. 275-19' hjul. Med min normala vardagskörning, 3 mil 80- och 100-väg till jobbet brukar jag hamna runt 0,7 l/mil. Vid längre etapper i 110-tempo under 0,6. Observera att detta är vad färddatorn säger då jag inte hunnit få någon vettig statistik mätt vid pumpen ännu. Har bland annat dragit 1700 kg husvagn någon gång mellan varje tankning. Störst skillnad mot min förra bil, en 320d GT, är de få kilometer stadskörning jag har innan jag kommer ut på landsväg. Skillnaden i ljud och gångkultur mellan 20- och 30-motorn gör att jag tycker det är värt varje droppe extra den eventuellt drar. Det är inte där den stora kostnaden i mitt bilägande ligger. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.