AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
27.349

f11 leveranstid

Sida 6 av 9
Jättesnygg bil Ulf. Håller med @silver307 om att du bör ha BMW centrumkåpor för att bryta upp allt det silvriga, även om jag förstår din tanke med diskretionen. Silver är nog väldigt snygg just på F11, sen också praktisk om man jämför med alla vita och svarta man haft. Funderar nu själv på om jag skall beställa en likadan som dig för ca 600 tkr efter rabatter, eller en V90 D5 fullmatad (men med 4-cyl diesel, suck) för kanske ca 525 tkr efter rabatter eller en A6 Allroad 218 hk igen för nånstans kring V90, men inte alls lika fullmatade som F11. Fördelar med F11 är ju att det är en BMW och att den verkligen blir fullmatad, men samtidigt lite "gammal" modell på utgående, V90 tvärtom för nyhetens behag och den är riktigt snygg och blir ungefär lika fullmatad som F11, men som sagt motorn där... och sen Audin där man får framförallt luftfjädringen som är sjukt vanebildande men även en riktigt juste motor och det är lätt att gilla den också. Svårt val! Hade även tankar på XC90 (som ju har sjukt bra andrahandsvärde) eller Q7 men har precis köpt en tomt så jag vill inte komma upp i de summorna nu närmsta 1 1/2 åren. V90 är riktigt fin men det är lätt att det springer iväg på totalbeloppet när man börjar kryssa även där. Antagligen lär den dock ha det bästa andrahandsvärdet, vilket kan vara bra när och om man ledsnar på motorn.

/Anders
XC
470
XC60
Rishög
Tidigare
F11 530d xDrive -14 LCI
F11 520d xDrive -14 LCI
F11 525d xDrive -12
ULF530,
Glaciärsilver är mycket snyggt och tycker även fälgarna är fina trots att jag är en anhängare av originaltillbehör. Enda negativa kommentaren är att det ser ut som du valt de matta railsen istället för shadowline, medvetet eller liten spec-miss?

Tycker generellt det är synd att de svarta performance njurarna är av pre-LCI stil, dvs fler ribbor och ingen knyck på ribban i överkant. Funderat på svarta M5-njurar med kromkanten och så tar man bort 5:an i M5 så bara M är kvar?

Nu låter jag väldigt negativ, det är inte meningen. Det är en mycket snygg bil som dessutom är fantastisk på alla sätt, saknar min 530... Mycket glädje med din nya skönhet.
dr
98
drmonz
BMW 530d F11 touring -17
Mercedes A180 - 19

Hej,

var i kontakt med handlaren och försökte få detaljerad info om exakt vart bilen befinner sig i leveransstatus. Fick fortsatt bara information att leverans till Sverige planeras v 20.

Ul
2.044
Ulf530
530d F11 xDrive Msport -16
118d F20 xDrive Msport -17
530i E34 -89 en ägare
Tack för uppskattande kommentarer!

Innan var jag inställd på att köra modern 4-cylindrig efter att flera märken fått många hyfsade lovord i motorpressen.
Men efter provkörning av flera olika bilar så gick det helt bort för min del. Men oavsett vad som står på papperet och i diagram så finns det ännu ingen 4-cylindrig motor som (enligt min personliga uppfattning) ens är i närheten av BMW:s 3-liters 6:a.
Jag tycker att en 530 är väsensskild från en 520 men jag tycker inte att vare sig Volvo:s eller någon annan 4-cylinder är särskilt mycket bättre än 520.
Efter mottagen leverans är jag nu väldigt glad att jag valde 530.
För mig personligen finns vissa saker hos såväl Audi som Volvo som absolut inte passar för mig.

Matta rails är helt klart en miss i specen (ingen stor sak för mig om allt annat blev rätt).
Men det är bara erkänna att där var jag för dåligt påläst. Dock anser jag att säljaren borde vara så pass påläst i en sådan detalj att han åtminstone ställer en kontrollfråga till mig.
Jag vet fortfarande inte om det skulle ha varit en tilläggskostnad?

Vi har samma uppfattning om njurarna, som kanske är lite "pre-LCI". Men jag ville att de ska vara helsvarta.
(Jag funderade och frågade om M5-njurarna, men lyckades inte få något vettigt svar om dessa, annat än att de lär ska vara mycket dyrare.)

Vad anser panelen om M-ränder på tre ribbor i njuren?
(Jag har tänkt bort dessa ränder, jag har köpt en diesel-kombi familjebil, ingen sportbil/M-bil...)
To
370
Tobbe330
Skoda Kodiaq 2019
3500 för aluminiumrails och 4200 för svart högglans.
Ul
2.044
Ulf530
530i E34 -89 en ägare
Ok, 4200:- då förstår jag att säljaren höll tyst om den detaljen, han ville väl slippa diskussionen om hur mycket ytterligare utrustning jag skulle få med att ingå i affären, jag har en känsla av att jag hade nått deras smärtgräns.

Jag hade då varit tvingad att välja bort någon annan utrustning för att få utrymme för högglans på rails (eftersom även jag hade passerat min smärtgräns...) och det var inte aktuellt.
Då har jag inget problem att leva med denna lilla skillnad :-)
Ja
83
Jannesky
2017 X5 M50d Mit Alles.

Skillnaden mellan matt och blank är 1000kr :-)

Janne Nilsson
Ul
2.044
Ulf530
530i E34 -89 en ägare
Tack Janne för tillrättaläggande, det låter som en mera rimlig prisskillnad.

I så fall gäller det jag skrev tidigare:
"Matta rails är helt klart en miss i specen (ingen stor sak för mig om allt annat blev rätt).
Men det är bara erkänna att där var jag för dåligt påläst. Dock anser jag att säljaren borde vara så pass påläst i en sådan detalj att han åtminstone ställer en kontrollfråga till mig."
To
370
Tobbe330
Skoda Kodiaq 2019
Säker? Ser inte ut så i konfiguratorn.
Ja
83
Jannesky
2017 X5 M50d Mit Alles.

jo 3200kr för matta rails, 3500kr för alu och 4200kr för högglans, enl BMW konfig och min faktura från BMW
:-)

Janne Nilsson
To
370
Tobbe330
Skoda Kodiaq 2019
Fast några rails ingår ju...
Ja
83
Jannesky
2017 X5 M50d Mit Alles.

Nja i vissa paket men då betalar du ju mellanskillnaden, vilket är 1000kr mellan matt och blankt. här har du ett urklipp från BMW's konfigurator.
Länk

Janne Nilsson
XC
470
XC60
Rishög
Tidigare
F11 530d xDrive -14 LCI
F11 520d xDrive -14 LCI
F11 525d xDrive -12
ULF530,
Säljaren borde absolut ha informerat om shadowline rails (särskilt som det är enkel merförsäljning), men som sagt det är ingen stor sak att de är matta och fördelen är väl att om du kör takräcke så är de mindre repkänsliga :-)

Pristillägget är 1000 SEK som Janne skriver.

M-färgade ribbor går helt bort i mina ögon. Har sett det på 5-serie och X5:or och det har inte sett särskilt bra ut, ser lite för mycket eftermarknad ut eller hemmafix på något vis.
To
370
Tobbe330
Skoda Kodiaq 2019
Fast vanlig takreling ingår i comfort edition. Efter man har valt Comfort edition som inkluderar vanlig rails så är det tillägg på 3500 för alu och 4200 för högglans. Så där ser det inte alls ut som man betalar mellanskillnaden.
Ul
2.044
Ulf530
530i E34 -89 en ägare
Tack XC60, vi är helt överens, såväl gällande repkänsliga blanka rails som M-färgade ribbor.
Säljaren borde ha informerat, men jag förstår honom, för jag tror han var nere sista tusenlappen...
dr
98
drmonz
BMW 530d F11 touring -17
Mercedes A180 - 19

Jag har valt en f11 svart utan met, m paket och högblanka listor förutom rails på taket de blev silvriga, ville ha lite kontrast så inte allt blir för mörkt.

blir intressant o se hur det blev, aldrig sett live.

vän
Ul
2.044
Ulf530
530i E34 -89 en ägare
drmonz; varför föredrar du icke metallic på en svart bil? Vilken inredning valde du?
Ser med förväntan fram mot att se bilder på din bil, ska bli kul att se om jag finner anledning ändra min tidigare uppfattning.
dr
98
drmonz
BMW 530d F11 touring -17
Mercedes A180 - 19

Först ville jag ha en så svart bil som möjligt:

så hade svart lack + svart glans + svart klädsel + tonade rutor

tyckte det blev för vulgo

så det blev: svart lack + svart glans runt fönster o stolpe + silver rails + +silver grill + svart Dakota med vita sömmar (ej tonade rutor)

Ul
2.044
Ulf530
530i E34 -89 en ägare
Men solid svart lack är väl en av de allra svåraste som finns att hålla fräsch? Tvättrepor, slitage, stenskott upplevs enligt min erfarenhet flera gånger värre på en solid svart i jämförelse med en metallic svart?

(Erkänner gärna att jag kanske fått lite av en "hang up" på att det är så många svarta bilar ute i verkligheten som ofta ger intryck av att vara så gamla och ofräscha, trots att det väldigt ofta är rätt så nya bilar...)
To
370
Tobbe330
Skoda Kodiaq 2019
Fick idag samma svar som drmonz. Säljaren vet inget innan v20 när bilen helt plötsligt är på plats. Ska försöka ge mig till tåls...
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.