|
Sida 3 av 9
|
|
|---|---|
|
Bromsar: F11 är en "vanlig" diesel kombi 5-dörrars familjebil. 535 har ju iofs hyfsade prestanda, särskilt om man har "optimerat" den till 380hp/736nm(?), men den har ju också riktigt hyggliga bromsar. En sådan här 2 tons diesel-kombi är ju absolut inte lämplig för bankörning, track-days eller liknande aktiviteter, inte ens lämplig för "sportig körning", så jag förstår inte vitsen med "värre" bromsar. En enstaka panikbromsning klarar den ju utan problem, även från hög hastighet. Och man råkar väl aldrig ut för många tillbud/panikbromsningar i rad, utan att bromsarna hinner kylas ned? Visst kan det väl utseendemässigt vara snyggt men jag tycker samtidigt att det ser väldigt malplacerat ut med typ racing-bromsar på en diesel-kombi familjebil... Ursäkta mig, men det blir lite som att sätta på fyra utblås och "typ M5"-optik på en 520d, i mina ögon blir det bara så fruktansvärt fel... |
|
|
Janne, Ett tips, ljusen under dörrarna går att byta till M-loggan projicerat i marken. (Har detta) Tycker det är skitcoolt. Mvh Jonas B |
|
|
Stänkskydden är ett måste då det stänker skitmycket då mina vinterpuckar M135 parallell 18" går ca 10mm längre ut. De är eg inte till för M-modeller men passar kalas och gör verkan. Mvh Jonas B |
|
| Tack Jonas B, kanske måste jag försöka acceptera stänkskydd för första gången på över 20 år... | |
|
Jag tyckte själv att det lät illa (läs: blivit gammal) Nu ser det inte så illa ut som förr i tiden. Mvh Jonas B |
|
| Är det värt att försöka lackera stänkskydden i bilens färg? Eller blir det bara konstigt? | |
| Jsn jag hade nog skippat det. | |
| Är det olika bromsar på F11 från fabrik beroende på motor? | |
|
Janne, Måste också säga att jag tycker bilen är riktigt fin i SO (var ju tveksam i en annan tråd) och Amaro-brun är riktigt fint. Grattis till ett personligt och lyckat val. Däremot tycker jag också att den lite för mkt sänkt, om man nu ska vara petig :-) |
|
|
jag fick vänta 12 veckor när jag beställde min f11 för 4 årsen mvh henke |
|
|
Jag kan inte bromsarna i detalj, men jag förutsätter att det är olika bromsar. T ex osannolikt att en 550 har samma bromsar som en 520. Även om standardiseringen numera har gått mycket långt så skulle jag tro att det är allt för dyrt att sätta värsta bromsarna även på den motorsvagaste/billigaste modellen. Jag skulle bli förvånad om de minsta billigaste hjulen passar på en 550 utan att bromsarna tar i fälgen (?). Ett annat exempel: Om man sätter BMW original Performance Power Kit på en 530 så ingår (i normala fall) en uppdatering av frambromsarna. Men vid PPK på en 535 uppdateras inte bromsarna, trots högre effekt. Slutsats bör vara att 535 redan har värre bromsar som standard. Dock anses BMW generellt vara utrustade med väl dimensionerade bromsar, i jämförelse med många andra tillverkare. |
|
|
Det är samma bromsar på 5, 6, 7:serien från 520 till 750, F01 F02 F03 F04 F07 F10 F11 F12 F13 F18. Om inte jag är helt ute och cyklar. ;-) Och för att kommentera mitt svar ang bromsar, var det endast för utseende och inte prestanda ;-) Janne Nilsson |
|
|
Det jag vet är att m550d har större bromsar än 535dx; till m550d krävs det 18" fälgar medan 535dx klarar sig med 17". Jag skulle tro att motorsvagare varianter har ännu mindre bromsar men det vet jag inte då jag inte kollat. |
|
|
Ulf530: Det var väldans vad du gick igång på det här med bromsarna. Med ditt resonemang så borde man ju skippa m-paket och stora fälgar också. Kanske sportautomaten med för den är ju egentligen onödig till vardags. |
|
|
Som sagt, jag vet inte. Men lite märkligt då att bromsarna uppdateras med PPK på en 530 men inte med PPK på en 535 som ju får bra mycket högre prestanda (eller har jag fått fel info om detta..?) |
|
|
Jag måste rätta mig själv, det finns tydligen 3 olika storlekar på bromsskivor fram, 330, 348, 374 mm, de flesta använder dock samma belägg ( undantag M550d, 650 0ch 750, som använder 374mm) Ibland är man för snabb.... ;-) Janne Nilsson |
|
|
Jag förstår att bromsarna var en utseendesak. Och visst instämmer jag i att; vackrare bromsar ger en vackrare bil! Men jag har alltså ett litet problem med att det för mig personligen ser lite malplacerat ut med racing-bromsar på en dieseldriven familjekombi... Till racingbromsar följer ju också t ex 6-punktsbälten (som är snyggare än original), men som vi förmodligen är helt överens om att det inte hör hemma i en dieseldriven familjekombi(?). Likväl som jag personligen tycker att fyra utblås och M5 optik ser lite malplacerat på en 518d... |
|
|
Mahhbech; du har i princip rätt i sak. Men personligt tycke och smak har ju liksom inga fasta och exakta gränser, utan det är just bara ett tyckande. Kanske har även mina gamla ögon (och många andras ögon) lättare att acceptera sportiga attribut som är standard/BMW original/går att få från fabrik? Som jag sagt tidigare så blir fälgarna i mitt fall ett klart avsteg från detta, men jag har också förklarat varför jag tycker så... (Men jag väljer inte prestanda/racing-typ av fälgar, och inte R-däck, till mitt diesel-lok.) |
|
|
lite inspiration? |
|
Verdi |
Det är ju inte "racingbromsar". Och är du orolig att bilen ska se sönderstylad ut så ska du nog hålla dig till originalfälgar. Det syns mycket mer än bromsarna som ingen tänker på ändå. |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.