|
|
|
|---|---|
|
Tjena. Tänkte höra om någon har bytt dom främre bromsrören på e46? Hur bar ni er i så fall åt? Höger fram verkar knepigt då bromsröret är draget precis bakom motorn mot torpedväggen. Ser trångt och jäkligt ut. Vore tacksam om ni vet exakta längder man ska ha på rören (tänkte köpa på biltema). | |
| Lyfter en gammal tråd med samma fråga. Längden står om du söker på realoem, i mitt fall verkar röret vara 2252 mm långt (593 mm på vänster sida). Åtkomsten däremot gäckar mig, kan man enkelt lossa hela burken som utgör luftintag till kupén/kupéfilterboxen? | |
|
Menar du "fågelbadet" som sitter under kupéfiltret? I så fall är det ganska enkelt, sitter med fyra (har jag för mig) skruvar. Innan du lossar skruvarna snäpper du bort listen som sitter längst ut i kabelrännan som går längs hela "fågelbadet" och drar ut kabeln som ligger där, låt kabelrännan sitta kvar på fågelbadet. Fågelbadet är nästan nödvändigt att lossa när man byter stiften längst in på motorn så de har tänkt till lite när bilen konstruerades och gjort det lätt att ta bort den delen. Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Jag har bara kollat under huven som hastigast sedan jag besiktigade i onsdags och fick nerslag på höger rör. Om jag skall byta hela röret så behöver jag nog ta bort det mesta bakom/ovanför motorn. Det såg när jag tittade ut som det skulle gå att lossa men jag var inte säker. Tack för info, jag skall kika närmare i helgen. Hälsningar Guson |
|
|
Det som kan vara svårt när man byter bromsrör är att man eventuellt måste lufta DSC enheten. Det görs med dator. Jag tror att man kan byta bromsrör utan att behöva lufta DSC enheten - om man är snabb. E |
|
|
Luftningen skall inte vara något problem. Jag har redan bytt bakre rör två gånger och båda gummislangarna fram och luftat som på vilken gammal bil som helst. Det är när man bryter kretsar på ABS-sidan som det blir problem, inte på sekundärkretsen ut mot oken. Hälsningar Guson |
|
|
Skarva röret om du kommer åt på nått bra ställe, det finns konfria skarvar att köpa idag. För minsta möjliga problem vid luftning, trycker man ner bromspedalen en bit och spärrar den där, med tex en brädbit mot stolen, innan man lossar/klipper av röret. När pedalen trycks ner blockeras ingången för vätskan från behållaren, och kapillärverkan gör att vätskan inte rinner ur röret. 1-2 vanliga luftningstramp på aktuellt hjul, och det är klart. |
|
|
Ja, jag var precis ut och kollade under huven och jag försöker skarva ungefär där röret är klamrat mot karossen i motorrummet, någon dm från utgången till hjulhuset. Guson |
|
| Hur gick det med ingreppet Guson? Är det inte trångt att komma åt även om man skarvar? Jag har varit där och rotat när jag haft problem med spjällhus etc, inte så mycket utrymme precis. På grenrörssidan kanske det är lite enklare, där kunde jag i alla fall se bromsröret mynna ut från sin genomföring. | |
|
Det gick bra, inga konstigheter egentligen. Det svåraste var att kona röret som jag kapat, det var väldigt trångt nere vid innerskärmen. Efter det var det inte så knepigt att göra nya röret ut till slangen, det är inte så kinkigt med passform och sånt utan man böjer lite tills det passar. På förarsidan hade jag nog inte skarvat, där är det möjligt att byta hela röret istället. Guson |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.