AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

1-Serien
1.899

Vibrationer 118 F20

Känner vibrationer i bilen och sätet men inte alls i ratten, känns alltså mer som att det kommer bakifrån. Upp till 130km/h känns ingenting sedan mellan 140-180 i jämn hastighets så känns det som obalans. När man accelererar så känns det inga vibrationer, utan endast när man håller hastigheten. Både däck och fälgar är helt nya och nybalanserade. Dunlop sportmaxx 18" däck.

Något annat som känns konstigt är att detta problem existerar inte med vinterdäcken på.
Har även provat med andra däck och fälgar där samma problem finns.

Idéer?
je
1
jesman
130I -07
Har nästan samma problem med min 130I -07. Dock kontinuerlig obalans.
Kollat mina däck via Continental, inga fel på däcken ( kollade bägge bak) enl dem.
Varit hos BMW som bytte hjullagret som gått, de sa att det kunde vara orsaken. De kollade även bussningarna. Ingen förbättring. Jag tar således också tacksamt emot tips på vad som kan orsaka obalansen.

MU
940
MUC
M340i - 2025
Nya fälgar säger du - är det fälgar som är "certifierade" till BMW?
Om inte så kan du vara så att du behöver navringar.
Japp, BMW original fälgar med rätt nav-mått och det skiljer endast någon mm från original ET. Nu efter ca 1000mil körda på dem nya däcken känns med bättre men fortfarande inte helt 100
Go
295
GoC
MB GLC 220d
Har ni kollat så att fälgarna verkligen är runda. Ett potthål och fälgen kan bli skadad, lite tillplattad. Framförallt då innersidan. Har samma problem på min F11 mellan 100-120 km/Tim. Däckkillen konstaterade när jag satte på nya däck att ena fälgen hadde en liten orundhet på insidan, fullt normalt att dessa skador uppkommer, speciellt med låg profil och breda fälgar. Har kört vidare med denna lilla vibrationsplatta är störst runt 110 km/Tim.

Japp, det var de första jag tänkte på även om fälgarna då var helt nya. Jag hade precis satt på dem och skulle provköra när jag märkte problemet. Min däckgubbe tror nu mer på att det är BMW som är känsliga för vissa däckmärken i mitt fall Dunlop sportmaxx
Go
295
GoC
MB GLC 220d
Verkar som om BMW är känsliga för det mesta rörande hjulupphängning, vinkar och däck. Men rörande Dunlop sportmaxx hade jag sådana på en Audi A4 en gång, dom satt på nya, bilen vibrerade, Audi verkstaden trodde fälgarna var dåliga, dom mätte dom och det var väldigt liten orundhet. Nya fälgar, samma vibrationer. Slutade med nya däck, Michelin av nått slag jag inte minns, men det blev en helt annan bil, vibrationsfri och mycket mindre däckbuller

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.