AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
783

Elfel, droppar ström från batteri vid start BMW 523i Touring -98

Gr
1
Gramer
318IS -96
523i Touring -98
Hej!

Efter ha sökt runt och felsökt i en evighet så tänkte jag testa här och kolla om någon här har några tips.

Det började med att bilen började gå dåligt vid start, som om en kam/vevaxelgivare, men om man stänger av bilen och startar den direkt så går den oftast/ibland som den ska.

Efter att ha lästa av strömmen via de gömda menyerna så kom jag fram till att de gånger den går dåligt droppar den till 9v och sen vid omstart till 10v+ och går då som den ska. Vid samma test sjönk aldrig spänningen på batteriet under 10v. Allt detta sker slumpvis och i samma veva började ABS och antispinn lysa till och från och numer konstant, vilket troligtvis beror på att det är de system som drar mest ström.

Carsoft visade felkod 46 om jag inte missminner mig och i en annan tråd kunde jag läsa mig till att det var dålig med ström vid boxen under kupéfiltret på passagerarsidan.

Utöver den så byttes generatorn till en ny från Ebay för ett par år sedan som laddar 14.2v på tomgång och bytte batteri för max ett halvår som är undersökt och har testat med ett kraftfullare batteri som var helt nytt med samma resultat.

Har utöver det satt extra jord bak och testat jorda motorn med startkabel utan resultat.

Problemen började i samma veva som jag installerade en baslåda som nu är bortplockad efter att bilen var helt död vid hemfärd från en skidsemester och behövde starthjälp i säkert en halvtimme innan den kom igång.

Utöver det kan en öl ha gått sönder och runnit ut vid passagerarstolen om det skulle kunna ha påverkat något.

Ibland snurrar även nyckeln runt flera varv när man ska starta bilen men bara man vet hur man ska vrida så sker det aldrig.

Har säkert glömt hälften av allt jag felsökt men hoppas någon känner igen sig och kan ge några tips.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.