|
|
|
|---|---|
|
Sitter och funderar på vilka sommardäck jag ska köpa då min kommande 330d e92 2009 endast har allrounddäck. Dom ska vara riktigt bra vid väta | |
|
Pris prestanda så är mitt val Federal RSR Grymt grepp i klass med Toyo r888. Tysta, funkar bra i regn, har en kompis som tom kör dom som regndäck på ringen |
|
![]() 13.404 323i E30 -85 track day car
120i E87 -06 BMWCS #10072 @bmwslangen (Instagram) |
De roligaste är Kumho Ecsta V70A K12 (dvs supersoft gummiblandning) eller Toyo Proxes R888 SG (dvs supersoft gummiblandning). Fast då skiter det sig rejält med ditt nästa krav, dvs bra i väta :-) Continental PremiumContact 5 eller SportContact 5 brukar alltid få bra resultat i väta. Uniroyal Rainsport 3 har också fått bra i väta, och är ett lite billigare alternativ. |
|
Conti SportContact5 Michelin PilotSport 4 Good Year Eagle F1 Assymetric 3 Där har du tre toppdäck som är helt nya på marknaden - är garanterat bland de bästa just nu! Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
| Nu var det inte de bästa som efterfrågades, utan de roligaste...Om man med roligt menar att "åka brett" ("de skall vara riktigt bra vid väta") så borde de roligaste däcken vara de som har sämst grepp o ger således fler möjligheter till att åka brett :). LingLong ligger nog rätt bra till, o massa andra märken med, vilka du hittar bland de allra billigaste, men givetvis så finns det undantag... | |
|
...fast då infinner sig frågan: Vad är roligt? Är det att kunna åka fort i kurvor med kontroll och förtroende, eller är det att sladda hejdlöst så fort det blir det minsta fukt på vägbanan, eller är det något annat? ;) De jag listade är nog i alla fall bland de bästa avseende grepp i alla sommarväglag och "kontroll" i väghållningen, samt någorlunda komfort och livslängd samt bra totalekonomi. Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
Definition av roligt är att kunna sätta lägsta möjliga varvtid på en racingbana - det vet alla! :-) Jo, de bästa (eller iallafall bland de bästa) efterfrågades faktiskt. Med avseende på väta iallfall. Så de ska vara roliga. Och bra på vått underlag. Det som efterfrågas är såkklart de racingregndäcken som ger lägsta varvtider på blött underlag. |
|
Jag gillar att köra på snirkliga småvägar :D Kul att köra och inte lika farligt för körkortet som 230 på motorvägen :D Det är väl sport contact 5 jag sneglar mest på men det verkar finnas en massa däckstyper med samma namn och olika prestanda så jag blir inte riktigt klok. |
|
| Håller med Johan om ps4 och Asymm.3, men continentals senaste däck är sport contact 6, ska ha vassare prestanda än 5:an och bättre livslängd. | |
Antar däcken ska fungera till "vardags" också och ha relativt normal livslängd. Då är nog däck av typen som jag och Johan B gett exempel på som du bör sikta in dig på. Egentligen spelar det inte så stor roll de där sista procenten av prestanda, det utnyttjar man bara när man ligger hela tiden på eller nära gränsen. Och det är inget man kan göra på vanliga vägar, det är endast under kontrollerade former som du kan dra nytta av detta. Dessutom så har man ju DSC,EBT,SPT,ASC,RSD och DDT så frågan är hur mycket föraren vill ha feedback från däcken, är nästan viktigare att chassistyrsystemen "gillar" däcken numera ju... Då är det viktigare med däck som släpper på ett stabilt och kontrollerat när det är nära gränsen (så chassistyrsystemen kan arbeta mer kontrollerat och du som föraren upplever det stabilare och bättre). Men frågan är om du kommer så nära gränsen även på slingriga vägar, då är det nog viktigare med däck som överlag har bra grepp på olika typer av underlag. Och då hamnar du bland den typen av däck som jag och Johan B föreslagit. |
| Jag köpte PS3 till min 325, funkade väldigt bra och jag antar att PS4 är minst lika bra så det skulle bli mitt val. Kompisen hade sportcontact5 på bilen ett tag, dom funkade bra men hade nästan löjligt dålig livslängd. | |
|
Tja, vad skall man säga. För vissa är drifting roligt och för andra som mig bästa möjliga varvtid;) Enligt TeknikenVärld´s senaste test av sommardäck så är Goodyear EfficientGrip Performance bäst med Continental ContiPremium Contact 5 på andra plats. Goodyear är riktigt riktigt grymt på våtegenskaper och älgtest samt bränsleförbrukning (lättrullat). Vidare är det billigare än många lömska `skitdäck´. Mitt förslag blir nog hur man än ser på det att välja testvinnare. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.