|
Sida 1 av 3
|
|
|---|---|
|
Hej, Vi har ett problem, idag åkte vi och tankade fullt i bilen (första gången på 1 år) När vi kommit en bit började den bröla som den aldrig gjort tidigare, just när man gasade på, i samma veva märkte vi att den tappar kraft. Motorlampan blinkade i samma veva som man gasade och slocknade en stund efter man släppt. Sen började den lysa hela tiden. Vi kom hem och ringde en kompis som kom med kodläsare och den indikerade något med bränsle. Vi konstaterade då att den tappar bränsletrycket, men varför? | |
![]() 13.392 323i E30 -85 track day car
120i E87 -06 BMWCS #10072 @bmwslangen (Instagram) |
Välkommen! Om motorlampan blinkar betyder det att den just i det ögonblicket detekterar kraftiga misständningar. Och att den sedan lyser konstant betyder att den satt en eller flera felkoder (och eventuellt gått in i ett typ limp home mode dvs rejält sänkt effektuttag för att kunna styra motorn med minimal risk för skador). Jo, när det gäller felkoder så ska ni alltid skriva ned den exakta felkoden. Det är ett av det viktigaste ni kan lära er när det gäller felsökning. Vid felsökning måste man vara noggrann, metodisk och ha tålamod. Kolla om din kompis tog en screenshot av felkoden eller skrev ned den. Men det är riktigt bra att ni redan lyckats identifiera att bränsletrycket inte är som det ska (och det är mycket sannolikt att bilen kan bete sig som du beskriver med att den tappar kraft och motorlampan blinkar och sedan lyser fast). @Ostlund : Var mätte ni bränsletrycket? @Ostlund : Hur mycket var bränsletrycket vid tomgång? @Ostlund : Hur mycket var bränsletrycket vid högre varvtal tex 3500 rpm? Det finns ju massor av anledningar om varför den tappar bränsletryck, det är ju därför man felsöker :-) Här är några anledningar jag kan komma på såhär direkt : kabelbrott på matarsidan, kabelbrott på jordsidan, trasig bränslepump, igensatt bränslefilter, ihopklämda bränsleslangar/bränslerör (fast dessa kläms bara inte ihop sådär huxflux utan detta är något som kan hända när man kör över stora stenbumlingar eller kör lite galet på parkeringar), trasigt bränslepumpsrelä, felaktig/trasig styrning av bränslepumpsreläet, etc etc etc. Som du ser så är det på tok för många orsaker, så det är fortfarande rena gissningsleken :-) Så vi måste således felsöka vidare! Här är några frågor som jag skulle ställt mig själv om jag felsökte detta problem. Är det en bank eller båda banker som har dåligt bränsletryck? Är det kanske problem med röret som ger bränsle till andra banken bara? Är det dåligt tryck hela tiden? Pulserar det? Klarar det hålla bränsletrycket på tomgång men inte på högre varv? Klarar den att hålla bränsletrycket när du stänger av motorn? Vad är spänningen över bränslepumpen? Vilken ström drar bränslepumpen (mät med en tångamperemätare)? Vad är spänningsfallet mellan bränslepumpens plus-kontakt och pluspolen på batteriet när motorn är igång? Vad är spänningsfallet mellan bränslepumpens jord-kontakt och minuspolen på batteriet när motorn är igång? Vad är bränsletrycket före bränslefiltret? Vad är bränsletrycket efter bränslefiltret? Vad man börjar med beror från fall till fall, men oftast handlar det om vilken utrustning och hur lättillgängliga komponenterna är. Jag skulle börjat med att svara på på de tre frågorna och sedan börjat mäta spänning och ström. |
|
Åh! Tack, detta var nog det bästa och detaljerade svar jag någonsin fått! Jag kan börja att tala om att jag inte är ägaren, det är min sambo. Vi åkte förbi hans f.d jobb (bilverkstad), men fick inte tag i dom. Vi åkte hem o ringde då denne kompis o kom o felsökte, och jag var inte med så jag vet inte vad de fick fram, de stod bara något med "fuel". Allt vart i ren panik, min sambo måste ju ha bilen till jobbet imorgon. Men nu fick han tag i en kompis som oxå jobbar i verkstad i närheten o han är nog där just nu och kollat allt som har med bränslet att göra. Den enda misstanke han har är att de var smuts i tanken, så när vi tankade fullt så följde skiten med in och täppte igen... eller det är åtminstone de vi hoppas på så inget pajjat.. vi får se vad sambon säger när han kommer hem, men man blev så plötsligt överraskad och rädd ssmtidigt. Visserligen har vi min bil oxå men jag jobbar oxå imorgon o allt blir så krångligt, och självklart, man vill ju gärna att BMWN ska funka som den ska, som de varit innan.. det är såå typiskt när man får lön... :/ |
|
Jo, vet själv hur det är när bilen går sönder och man behöver den. Det snabbaste sättet i sådana lägen är att lämna in den till verkstad (eller som i det här fallet någon motsvarighet som har kunskap men framförallt verktyg för felsökning och ett lämpligt ställe att arbeta på bilen). Det är vid sådana tillfällen man inser hur extremt beroende man gjort sig (eller iallafall vant sig vid olika typer av bekvämligheter) :-) Det kan naturligtvis vara smuts i tanken. Då kan det hända att det finmaskiga nätet om sitter vid bränslepickupen täpps igen och det går inte att suga upp mer bränsle. Ett vanligt fenomen är att bilen startar och går fint kanske 15-30 minuter senare (om smutsen släppt från filtret och sjunkit ned till botten igen). Vanligt på bränsletankar i metall där rostflagor kunde sätta igen detta filter. Men nu är bränsletankarna av plast (även på denna modell) och oftast mycket rena inuti. Jag tror faktiskt det inte finns något samband med att ni tankade och att detta fel uppträdde (såvida inte något bråte råkade följa med ned i tanken som du nämner). Tror det bara vara vara en tillfällighet att det hände kort efter er tankning. Denna typ av motorstyrsystemet övervakar inte bränsletrycket. Blir något fel på detta så kommer motorstyrsystemet att upptäcka det i form av märkliga indirekta fel som man inte alltid brukar koppla ihop med dåligt bränsletryck, och den kan i princip sätta vilka märkliga felkoder som helst (som tex fuel trim out-of-range, misfire cylinder #x och så vidare). Så därför är inte felkoder så mycket till hjälp oom ni redan konstaterat att det är fel på bränsletrycket. |
| öhh, tanken är av plåt på E38.orna | |
Doh! Du har helt rätt! Jag tog för givet att de var i plast då E38 får anses som en relativt "modern" modell - men att anta är ju som att gissa så där blev det fel från min sida. Jisses, E34'or gick ju ifrån plåt redan i slutet av 80-talet... Varför i helskotta körde E38 vidare med plåt?!?! E38 måste ha varit den enda modellen vid denna tiden som hade bränsletank i metall, mig veterligen gick alla över till plast vid början av 90-talet och framåt (tex E36, E34, E39, E31 8-Serie, E53 X5 etc). |
| Har för mig att myndigheterna strulade så de godkände inte plasten till E38. Rätta mig gärna ngn om detta är fel | |
We 2.000 BMW M2 LCI -18
BMW 520DA Touring M-Sport -12 BMW Z4 M Coupe -06 BMW M3 -02 BMW Z3 Coupe -99 BMW 740i/6 -96 BMW M5 3.8 -92 BMW M535i -87 |
Min E34 M5 har en tank i metall. ETK säger samma sak: Länk |
Det stämmer, det fanns ett par undantag inom E34 (tror även det var 540i) men de flesta inom E34 gick över till plast. Fast om det var rostflagor som täppte till pickupen så borde felsymptomet vara lite annorlunda. Det borde inte kommit så plöstligt och detta fel verkar vara permanent (hade det varit rostflagor så brukar bilen gå alldeles utmärkt om man väntar ca 15-20 minuter). |
| Börja med att byta bränslefilter om det aldrig är gjort, för att garantera att det är fritt flöde där. | |
| Var sitter bränslefiltret | |
|
Troligtvis under bilen. Jag brukar hälla i en 5 liter E85 för att lösa upp skit som sen fastnar i gamla filtret innan jag byter efter en 3 tankar. Men lite svårt att göra nu när bilen gå dåligt. |
|
Byta bränslefilter är en bra service och det ska bytas med visst intervall, men byter man vart 5-10 år så är det bra (de flesta bränslefilter blir tyärr aldrig bytta). Men vänta med att byta bränslefilter tills orsaken till felet har hittats. Om det nu skulle vara rost i tanken så finns risk att man sätter igen det nya filtret igen. Skulle det vara en restriktion i filtret (pga rost) och inte pga pickupfiltret (det tex har kanske trillat loss) så kommer man att lura sig själv och tro att man löst problemet om man bara byter bränslefilter utan någon felsökning - problemet kommer ju tillbaka en kort tid senare. Nä, nu byter vi inte delar. Nu felsöker vi. :-) Det är väldigt enkelt att bara koppla dit en bränsletrycksmätare direkt före och sedan direkt efter bränslefiltret för att avgöra om det är en bidragande orsak till för lågt systemtryck. Fast om vi har korrekt systemtryck i fuel railen (vill minnas att M60 har Schrader-ventil så M62 borde också ha det) så kan vi utesluta bränslefilter som en bidragande orsak till felet och man får fokusera felsökandet på andra delar. |
| undrar fortfarande var bränslefiltret sitter | |
|
Det är plåttank och är det aldrig bytt så är det nog hög tid att göra det nu. Även om det är rostflagor i med ett nytt monterat filter så är det säkerligen inte så mycket att det täpper till en nytt filter. Men det behöver inte ens vara relaterat till tanken. exakt vad var felkoden, pyser det när man lossar tanklocket? |
|
Bränslefiltret sitter undertill vid främre passagerarstolen (under en plastkåpa). Absolut, bränslefiltret bör bytas. Fast efter man mätt bränsletrycket (vilket jag tror faktiskt redan är gjort). Även en obduktion av det gamla filtret kan vara av intresse. Bilen felsöks just nu på verkstad, så vi får avvakta och se vad verkstaden hade för lösning på problemet. |
| Om jag ska gissa lite så tror jag svaret blir dålig bränslepump. | |
Håller med dig där, delorian. Antingen bränslepumpen själv eller något med strömförsörjningen till den. |
|
Hej, Ett inte helt ovanligt fel (bara på E38 ?) är att tankluftningen fallerar. Ostlunds plötsligt uppdykande symtom vid full tank, där luftbufferten blir minimal, stämmer väl med ett sådant scenario. Första kontrollen/åtgärden för att åtminstone kunna köra bilen brukar vara att avlägsna gummipackningen i tanklocket. /Lennart |
|
Igentäppt tankluftning är också en tänkbar kandidat, delorian var inne på detta också. Jag tolkade dock från beskrivningen som att de bara körde några kilometer efter full tankning, då är det osannolikt att det är detta problem. Men som delorian nämner, man märker om man har problem med avluftningen om det pyser när man öppnar tanklocket. Hade själv problem med detta påmin E34 535i, pyste ganska friskt varje gång jag öppnade. Var optimist och trodde jag skulle kunna blåsa rent från motorrummet och till höger bak hjulhus med tryckluft, men efter några minuter med över 8 bar så vågade jag inte ladda på mer (rören hade troligtvis rostat och slammat igen fullständigt). Lösningen blev ett montera ett litet minibensinfilter på slangen och sätta fast det med ett buntband. @Ostlund : Har ni hunnit något längre med felsökningen? Är ju påskhelg, så inte den enklaste tiden att få saker och ting gjorda på verkstäder... |
|
Oj de var en massa svar! Förlåt, har varit så mycket nu med bilen. Vi kollade felkoder idag med en riktig läsare o den indikerar bara bank 1, cylinder 1,2 och bara lite på 3,4. Vi börjar anta att de är skit i spridarna för de har kollat allt som har med bränslet och göra men hittade inget. Han fylde i k-sprit och ska provköra och se om de var de. Trodde innan de var kamaxelpositionsgivaren, men fått lite tips från andra mekaniker så vi tror inte de var den. Jag uppdaterar hur de går, om de var skit i spridarna (hoppas på de, orkar inte med sånt här, när man sitter i ett läge där man aldrig får veta exakta felet)... Morr |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.