|
|
|
|---|---|
|
Plockade just upp min 120dA och märkte på vägen hem något intressant när frun körde. Det blir ett svagt tjutande ljud vid låga hastigheter när man ger lätt gas och när man sen släpper gasen. Frun hörde ingenting av det men det kan vara för att hon körde. I högre hastigheter förekommer det inte. Det ökar i både frekvens och styrka tills det försvinner och när man släpper på gasen låter det typ bakvänt. Kan det vara någon resonans i avgassystemet eller finns det något annat kul? | |
Jamtime |
Det är inte klumpen? Hur långt har den gått? |
|
Klumpen? 3300 mil har den gått, 2 år gammal och köpt av Bavaria så garanti finns om något är fel. Låter inte speciellt mycket, behövde stänga av radion och lyssna noga för att ens höra det. frun hörde det inte alls. Det låter lite som det är beroende av hur mycket gas man ger. Hörs bara när man kör stadstrafik och gasar upp lite för att några sekunder senare släppa gasen och motorbromsa. |
|
|
Lite transmissionsljud från bakaxeln är inte ovanligt hos BMW (och många andra bakhjulsdrivna bilar). Är ljudet så svagt att man måste anstränga sig för att höra det under vissa speciella omständigheter, lär det inte vara något att oroa sig för. Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Turbon? Min förra 320d hade ganska mycket vinande ljud just från turbon vid svag gas i låg hastighet. |
|
|
@Johan B Jag hörde något litet när radion var väldigt låg men för att förstå vad det var behövde jag lyssna. Är gissningsvis bara lite transmissionsljud som du säger men tyckte det var kul att se om någon upplevt samma sak. Försökt hitta nått på youtube med samma ljud men hittar inget. Det närmaste jag kommer är denna: Det enda som stämmer är egentligen hur ljudet förändras i frekvens upp och ned beroende på om man gasar eller inte. Min låter inte i närheten av lika högt och är mjukare det låter inte heller lika länge utan det är just när man kör < 30 km/h i stan och man kör mycket gas/motorbroms i väldigt låga hastigheter, måste som sagt lyssna efter det för att förstå vad det är. Ljudet från min pågår i ca 1 sekund vid vanlig körning när det kommer. Det är mer det sjungande/gnällande ljudet jag menar men det är så lågt att jag inte tror jag skulle kunna spela in det utan rätt bra inspelningsutrustning. @coldhex Borde inte turbon göra ljud från fronten istället för baken? |
|
Jamtime |
Klumpen = Diffen/bakaxeln. Låter som det tycker jag. Som Johan skriver, inte ovanligt med svagt ljud och ofarligt, men kan vara väl så störigt. Hade på tok för mycket av denna vara i en MB W124 som dock gått 36k vid det laget.. |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.