AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
4.227

bmw 325i e90 dricker mycket olja

al
60
alyzzer
Miata Nb
Golf 7-1,4 tsi
Hej! Min bmw 325i med n53 motorn tycker jag dricker mycket olja. Oljan byttes förra juni och sen i höst har jag väl kört 500 mil och varit tvungen att hälla i 2 liter olja på två olika tillfällen? Är detta normalt i era öron?

Mvh vincent
Og
122
Ogway
F25 Bmw X3 2010
Hej, nej det är inte normalt i mina öron, men enligt Bmw så får N52 motorn förbruka den oljemängden och lite till på dom milen. Testa å byt till en olja med 5-50 istället nästa gång du byter. En tunnare olja med högre viskositet sägs minska förbrukningen av alla forståsigpåare.
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Bilar drar alltid mer olja på vintern.
Dessutom spelar körprofilen in en del.

Vilken olja slog man i vid servicen?

Det finns många oljor i viskositet 0W40 och 5W40, som är BMW LL-01 och 04-klassade, och de går utmärkt att använda. Brukar ge lite lägre oljeförbrukning än 0W30 och 5W30 som brukar användas av t ex. BMW-verkstäderna.

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
Låter mycket...men vinter, mycket stadskörning, och agresiv körstil i kombination med de tunna longlife oljorna så tror jag det kan vara normalt med så pass mycket olja.

Skall kolla hur mycket jag kört sen sista service (december), sist jag kollade så är oljenivån ner på hälften av max/min.

För mig är det skånsk vinter, mycket stadskörning men också 4 mil motorväg till jobb, och någorlunda agresiv körstil.
ga
2.767
gaspo
E91 320dA -09
Tyvärr drar ju vissa motorer mer än andra. Din verkar ju dra en hel del men inte helt vansinnigt. Var på en verkstad häromdan. Där hade dom en 4år gammal Audi med utriven motor. Den drog 8liter olja per 100 mil. Inga läckage. Hoppas du får bukt med varför den drar såpass med olja.
Jc
570
JcN
Bmw 520da F11 -14
Opel Astra -02
VW Polo -03
På min gamla 320i (M54) fyllde jag runt 5 deciliter per 1250 mil/oljeservice och min nuvarande 335i (N54) drar inte en droppe på de 1000 mil/oljeservice jag gör. Jag kör främst pendling till jobbet 5 mil enkel väg i snitt 3ggr/vecka.

Även fast det otroligt nog verkar vara normal?! förbrukning utav olja som TS har så behöver ju denna ju bara byta oljefilter inemellan då det går åt runda 8 liter/2000 mil...

// Jonas

Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Nja, det ansamlas allt mer föroreningar i form av bränslerester, vatten och syror som är en restprodukt av att det kommer vatten i oljan.
Dessa får man bara bort genom att tömma ur oljan ur motorn - dvs. göra ett oljebyte.

Första steget är som sagt att kolla efter läckage, andra steget att gå upp lite i tjocklek. Det senare brukar reducera oljeförbrukning markant - 0W30/5W30-oljor är tunna när de är varma!

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
Jc
570
JcN
Bmw 520da F11 -14
Opel Astra -02
VW Polo -03
Jo, så är det såklart @Johan B men kan fortfarande inte tycka det ska vara normalt med en sådan hög förbrukning även med tanke på div föroreningar i oljan som bränns upp vid långkörning (tex vatten, bränsle som förångas och förbränns och nivån minskar) men man lär sig så länge man lever.

OT: En av mina första bilar, en fantastisk 405 Mi-16, som ungefär 27 finniga 18-åringar innan mig gasat till att ventilerna börjat flyta på varje växel drog en sådan mängd olja :) slut OT

// Jonas

To
3
Tony5059
330 M sport Cabrio-02
kan tipsa om en mycket bra tråd ang detta:min 330 m54 började plötsligt dra enormt med olja,efter ett oljebyte-självklart använde jag bmw specad olja-och jag byter alltid 2ggr under bmw's enormt långa intervall-konstaterade att min vevhusvent var på väg att paja-så den byttes ut mot en ny avsedd för vinterbruk-oljesticksrör åtgärdades också-men den fortsatte dra 1L/300mil....sen hittade jag denna tråden på:Länk kan nog säga att även om den här killen O2pilot-fick problemen efter byte av vevhus-så gäller den nog rätt många med m54+N52motorn -och jag har sett flera andra forum för bmw där denna metod har mer eller mindre löst problem:i mitt fall så följde jag heltO2pilot modifiering-och inte flera andras som har kopplat förbi vevhusvent med hjälp av catch can:efter att ha gått igenom det mycket mödosamma arbetet med att täta ALLA evt vacuumläckor och moddat vevhusventen med o2pilots metod så drar min M54 INTE olja längre-har nu kört 650mil efter detta och besiktigade bilen för en vecka sedan utan problem-läs tråden väldigt noga-hoppas det kan hjälpa er som det hjälpte mig

To
3
Tony5059
330 M sport Cabrio-02
glömde ju säga att:OM inte vaccum systemet är helt tätt , så fungerar inte vevhusventilen på ett korrekt sätt-dvs den orkar inte skilja olja/luft-så en del olja åker direkt in i insuget-när jag plockade av FOERDELARSTYCKET på insuget-så var det fullt av olja-bytade dom 6 o-ringarna när jag satte tillbaka det-bmw's motorer,M54,N52 b.l.a. är extremt känsliga vid minsta lilla vaccum-läcka-i mitt fall läckte oljesticksröret-trots ny o-ring-och bilen gick hur bra som helst trots läckan-inga felkoder alls-bara oljeförbrukning-innan jag fixade detta så märktes det inget när jag skruvade av oljepåfyllnings locket när bilen stod på tomgång-men nu känner man klart motstånd när man skruvar av det-betydligt mer vaccum än innan.

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.