|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
Hej! Jag har en bmw 325i med n53 motorn, jag undrar vad jag ska göra för att få ut dessa 54 hästar till. Lite nyfiken bara då det var därför jag köpte en med just n53 motorn. Mvh | |
|
Det finns kit för det. Är nåt med insuget bland annat. Länk Själva konverteringen verkar dock vara dyrare än att köpa en 330 från början. ------- //Lövet |
|
|
Finns ett färdigt kit för detta på schmeidmann.se för ca 18 000kr tror jag det var. Det större insuget samt de man behöver för att göra en mappning som gör att bilen kan utnyttja det större flödet. (ett späll som skickar luften till tre cylindrar i taget som jag förstått finns med i detta insug med om jag förstått rätt) Mvh // Gustav Busch – Länk till bilblogg |
|
| hmm okej, men hur kan ett insug kosta 18 000? Tycker bara det låter mycket för att vara typ samma motor. | |
|
19 860kr var det visst Länk Man brukar säga att trimma en sugmotor brukar kosta ca 1000kr / hk Det här är ju rena kapet ;) Mvh // Gustav Busch – Länk till bilblogg |
|
| kollade runt lite på blocket. 330 ligger ju runt 10-20 tusen över 325orna så det är väl rimligt... :/ Har ni tips på annat trim? luftfilter kanske? både för ljud och effekt. | |
|
hej Alyzzer! kolla med ziptuning i Sundsvall. |
|
|
jag har nu mailat ziptunig! får se vad de svarar. är det någon som vet hur detta funkar? Länk känns lite billigt... |
|
|
det ska vara ziptuning i Sundsvall. inget GDM performance. |
|
| Man behöver nog inte heta Einstein eller Hawking i efternamn för att räkna ut att "zaqqe" är ZIP-tunings representant i Sverige... | |
|
Hej Dawwe! där har du jävligt fel, skulle jag ha något med em att göra så skulle jag nog inte åka omkring i en ochippad x3 2. d. så sluta snacka om folk du inte känner. |
|
|
Ok...Tonen i dina inlägg säger mig något annat iaf, tex "det ska vara ziptuning i Sundsvall. inget GDM performance.". Inget ont om ZIP, men det är inte tillåtet att göra reklam i forumet så att säg...Länk De har rätt stränga regler här, men jag är tveksam till att man agerar enligt nedanstående paragraf mer än i extrema undantagsfall... Dont worry, jag har INTE rapporterat ditt inlägg :) "§8. Det är inte tillåtet att utan tillstånd annonsera på AutoPower Forum varken för privatpersoner eller företag. BMW-bilar eller BMW-delar skall utannonseras i PowerBörsen istället. Produkter eller tjänster som annonseras eller reklamförs genom inlägg i text (även signatur eller profilinformation) kan komma att raderas och/eller faktureras med 500:-/påbörjad timme som reklamen ligger ute. Personer som agerar som representant för ett företag skall ha tillstånd från AutoPower." |
|
|
Jag ber om Ursäkt Dawwe för mitt ordval, men trådstartaren frågade om en chippning, så jag rekomenderade ett företag som jag tror är bra , då 2 arbetskollegor har chippart där och är väldigt nöjda. Anledningen till att jag inte chippat är att jag är sugen på att byta bil om max 2 år |
|
|
Jag köpte en 325 med n53 motorn i vintras, kom som en överraskning att det var "samma" motor som i 330i, hade inte så bra koll då. Det som skiljer är mjukvaran, insuget...sen är det annan växellåda på 330i. Insuget kostar ca 5000:- hos BMW sa min mekaniker, sen kan man vända sig till vilket etablerat tunning företag som helst för att omprogramera. Så detta skall inte kosta mer än 10000kr. GDM har jag hört bra om, två kollegor som har använt dem (ej n53). Hade tänkt göra denna procedur senare till hösten. Om du gör det innan dess, skriv gärna hur det gick/går! |
|
| Han är ju billig iaf. Men bor i stockholm så är en bit att åka. Kul att du har hört bra om honom. Mailat lite olika tubing firmor så får se vad dd svarar i veckan nu... Vill nog helst byta insug med för att få hela 330 upplevelsen. Men mosselman tar 17 så hoppas man kan komma undan lite billigare. | |
|
Var på Bmw Danderyd i dag för att kolla priser på Insug samt Disa ventiler x2 Allt som allt så hamnade priset på runt 13000kr. Sen ska nån chippa bilen, kostar runt 6000kr . Så jag tror Mosselmans kit är hyfsat prisvärt. Låg på ca 17000kr med allt. Kommer nog att beställa ett kitt till min 325i -10a Det ända är ju att ett seriöst chip företag kan säkert trolla fram dom där sista 10hk Sen är det ju alltid roligare att fixa allt själv än att att köpa ett färdigt kit... Mvh Mats |
|
|
absolut är det roligt att fixa. har mailat MÅNGA trimfirmor. Alla har sagt att man bara ska mappa bilen. Då får man 265 enligt de flesta vilket är 7 hk ifrån insugs alternativet. Dock vet man ju inte om de riktigt är sant... Detta kostar runt 6500 så det alternativet är det som låter mest rimligt i mina öron. |
|
|
Har dock svårt att tro att enbart med chippning ska ge 265hk motorvolym:2494 ccmcomp:10.2:1effekt:160 kW / 218 hk vid 6500 rpm170 kW / 231 hk vid 6500 rpmvridmoment:250 Nm vid 3500 rpm275 Nm vid 3500 rpmtoppfart:245 km/h250 km/hövrigt:optimerat för 98 oktan eller högre, Hittade dessa siffror hos ett seriöst chipföretag i Stockholm Känns mer som rimliga siffror på en sugmotor? Från 218hk till 231hk |
|
| Jag har inte den motorn. Jag har 3.0 liters motorn. Tycker också det låter mycket men varför skulle de ljuga? | |
|
Hmm, såg faktiskt fel på volymen. Jag har ju med 3.0liter. Det här måste undersökas imorgon, vore ju grymt bra att slippa byta insug för plånbokens skull.. |
|
| absolut... 7000 för 45 hk är ju ganska bra value för sugmotorer :) | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.