AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
5.440

Hur prissätter BMW M-sportpaketen?

Sida 1 av 2
Jo
1.160
Joofa
G61 i5 eDrive40 Touring -25, M- Sport, Tanzaniteblå
Hej!

M-sportpaketet lyfter verkligen de flesta av BMWs modeller och för många, inte minst här på forumet, är M-sport ett "skall-krav" vid köp av nästa BMW. BMW är sannolikt världsmästare på att ta bra betalt för utrustning, det vet vi. Ibland tycker jag det är intressant att fundera på vilken strategi de använder vi prissättning. Här är (oaktat rabatter) BMWs listpris för de flesta modeller:

1-serien: 25 900
2-serie coupé: 44 500
2-serie gran t: 40 900
3-serie: 33 900
3-serie GT: 48 900
4-serie: 15 500
5-serie: 53 000
6-serie: 61 000
7-serie: 40 500
X1: 32 900
X3: 45 000
X5: 68 500

Framförallt två modeller sticker ut ordentligt; dels 4-serien som med 15 500 kr framstår som rena kapet! Och dels 3-serie GT som i sammanhanget känns helt orimligt prissatt med sina 48 900 kr. Man kan också konstatera att det kostar 500 kr mer att få M-sportpaketet till familjebussen 2-serie gran tourer än till lyxbilen 7-serien.
Ni som är lite insatta, var finns logiken och när/var sker prissättningen? Enbart här hos BMW Sverige eller är BMW Tyskland inblandad i prissättning på lokala marknader?
Visa användare
3.753
Sani
Volvo XC60 T6 Black Edition -26
Bra fråga! Ska bli intressant att se svaren.. :)
Visa användare
8.662
Grelle
Audi E-tron 55 -22
Seat Leon ST -17
Intressant sammanställning. Ser också fram emot att höra hur andra resonerar, (eller tror BMW resonerat) kring detta.

Ingår samma saker i alla M-paket? Exteriör, stolar, innertak, klädsel, ratt och växelspak, fälgarna (kan väl skilja i storlek, men alltid är ett steg upp)
Sa
566
Saab9-5
X5 F15 -16
Det ingår olika saker för olika modeller. Ibland bara kosmetiskt, ibland även mer avancerat chassi osv.

För X5 ingår exempelvis adaptivt m-sportchassi, medan det inte ingår vid köp av m-sportpaketet i USA.
Visa användare
3.140
AlexanderK
I3s 120
Z4 E89 23i manuell
Det är nog så att det ingår olika saker i olika modeller, men att prisskalan generellt är billigare på 1-serien än 7-serien är ganska logiskt; det sker ju en bedöming av vad bilmodellens kunder är beredda att betala för respektive paket också; en köpare av 1-serien är ju mer priskänslig än en köpare av en 7-serie;varpå BMW inser att det finns en marginalvinst att tjäna på 7-serien. Modellens kunder är redan beredda att betala ganska furstligt för en lyxig bil och är då inte så känsliga för om Msport kostar 25 eller 68 tusen.

Prissättningen är trots allt fri, och inte matematisk. Det finns rätt många modeller och spännande extrautrustningsprylar som inte sett dagens ljus enbart på grund av marknadsbedömningar.

Det är bra betalt för lite plastkomponenter, men Msport gör ju en bil rätt trevlig, i mitt tycke krävs det för att den skall bli så där BMW-trevlig med rätta känslan.
Håller med Alexander, det är ju olika saker som ingår i M-sport beroende på modell samt inte minst helt olika kundkategorier för de olika modellerna. Kan tänka mig att priset också blir lägre på de modeller där det inte räknas med att säljas lika mycket M-sport som tex GT vs vanlig 3-serie - där det blir mer "custom fit" sas.
Men det är knappast en hemlighet att vinsten är stor på paketet för BMWs del oavsett pris...
Allt handlar om hur mycket carbon det är i respektive paket, det sätter prisbilden.
gr
1.036
groggyfroggy
Alpina D3 Biturbo e90
Land Rover Discovery LR3
Mercedes-Benz R280 CDI Optituning
Så X5 har massvis med kolfiber, men 4-serien inte?

Knappast?
32ProPro-medlem
2.449
325cabrio
330eX touring -22
330iA cabrio -03
I en marknadsekonomi ska företag maximera sin vinst till ägarna (i BMWs fall är det väl aktieägarna i BMW AG). Således ska man ta ut ett så högt pris som samtidigt medger ett stort antal i försäljning - allt i syfte att maximera företagets vinst. Annat är tjänstefel av företaget, gentemot ägarna. Sen kan det vara bättre vinst på lång sikt att ta rimligt betalt eller låta köparen få förhandla ner ett listpris till ett rabatterat pris som ändå ger en rimlig vinst.

Sen är ett M-paket inte ett M-paket. Det är olika antal tillägg (och i olika matrial) - vissa modeller har en hägre grundnivå och behöver således färre ändringar/tillägg och andra mera.

Men primärt är givetvis köparens betalningsvilja.

För den som inte vill välja bort något har ju BMW nu lanserat "extra allt" (nästan i alla fall) och kallar det "innovation edition":
Länk

/Patrik, som gillar långa utrustningslistor, särskilt då raderna börjar på M :-)

/Patrik, 325i cabrio -94, 325i touring -02, BMW CS 4096
Ja
709
Jacky Ickx
530dXA -16

BMW CS #08252
Kul att många väljer att betala för detta...för egen del avstår jag mer än gärna

/J.I
ol
790
ollen
MB E300 cab -20
En parameter är som sagt vad som ingår, Eller omvänt, vad bilen redan har från början. 4-serien har ju både sportstolar och sportratt som standard tex. 4-serie cab tom läder.
@groggyfroggy

Jag tänker inte kolla upp åt dig utan det låter jag dig själv kolla så vet du svaret.

I övrigt så tycker jag BMW inte levererar M bilarna som de kanske inte ska göra rent utseendemässigt, tar man min M5 kommer jag både sänka den och sätta större fälgar på samt carbonläpp med carbondiffuser, det drar iväg något enormt i pengar som egentligen borde vara standard på en M bil.

Köper man en Lambo eller Ferrari för den delen så kommer de med rätt sänk från fabrik med rätt stance på carbonprylar osv....
We
963
Weiman
118i M-Sport -24
@Jacky
Det är ju synd att det inte är gratis, men jag vill inte vara utan snyggare utseende, större fälgar, M-ratt, sportstolar i alcantara och bättre material invändigt. De andra grejerna är mer bonus..

@lanab
Galen jämförelse tycker jag. M5 är ett Autobahnlok, Lambo och Ferrari är sportbilar. Vem bestämmer vad som är "rätt stance"?
@weiman

Ingen har sagt något om vem som bestämmer rätt stance men det finns grundförutsättningar som alla följer, det borde du veta om du var entusiast.
We
963
Weiman
118i M-Sport -24
BMW följer uppenbarligen inte dina "grundförutsättningar som alla följer" men dom säljer rätt bra ändå. Men vad vet jag, jag är tydligen ingen entusiast...
Si
195
Silver307
520d M-sport -12
Hur skulle m5 och Ferrari eller Lamborghini kunna följa samma "grundförutsättningar"? Det är ju bilar för olika ändamål. Varken Mb E63, Audi RS6, Jaguar xf-r eller cadillac CTS-V verkar ju dela samma grundförutsättningar som Ferrari om jag förstår dig rätt.

Jag är också nyfiken på mängden kolfiber i dom olika paketen. Är det ens kolfiber i dom?
@Silver307

Alla tillverkare följer ungefär samma grundförutsättningar gällande stance mer eller mindre, tex carbon är standard idag på det högre skiktet från alla tillverkare, att BMW väljer ta betalt extra för vad gäller M-bilarna är en annan sak vilket borde kommit som standard.

Jag hoppas du förstår skillnaden på en M-bil och en M-sport då jag snackar om M-bilarna uteslutande?

Det är även skillnad på carbon och carbon, vet du skillnaden mellan 1x1 och 2x2?

Lanab: Du spårar ur. Uppenbarligen har du helt andra åsikter än de flesta. Helt ok men attityden du har tycker jag är tråkig. För min del ogillar jag skarpt kolfiber annat än på interiörpaneler M540i och 90-tals Audi gillar jag och sänka än bil så det ser ut som fjädringen kollapsat och den inte går att köra på normala vägar är inget jag uppskattar. Då får man fixa höjbar framfjädring som Lambo har.

Tråden i säg är klart intressant. Ska ta mig lite tid och kolla M-paket priser i andra länder.

Stephan
Si
195
Silver307
520d M-sport -12
Nej jag vet inte skillnaden mellan 1x1 och 2x2, något jag säkerligen delar med dom flesta 3 serie GT köpare. Ändå påstår du att prisskillnaden ligger i mängden kolfiber.

Jag vågar påstå att det är skitsnack att det skulle vara mer kolfiber om ens något i m-paketet till 3GT. Tråden har hela tiden handlat om m-sport paketen och inget annat, du vet väl skillnaden?
Lanab: Om du vill ha kolfiber så finns det massvis med kinakolfiber i både 1x1 och 2x2-väv till f10 m5 för en bråkdel av vad originalen kostar. Om BMW hade satt på sina delar fån fabrik så hade nybilspriset gått upp en hel del.

Kolla Cnautofans tex.

Att m5 är hög från fabrik kan jag hålla med om men det är ingen Ferrari direkt. För 15.000 så får du EDC-kompatibla (om du nu har det) fjädrar som sänker bilen.

Länk
Jo
1.160
Joofa
G61 i5 eDrive40 Touring -25, M- Sport, Tanzaniteblå
Visst, det här med prissättning är avhängigt massor av faktorer. Men kul att fundera kring.

För att lite besvara min egen fråga är det uppenbart att olika strategier används på olika marknader. Jämför tex prissättning av M-sportpaket i Sverige med Tyskland. Nedan är priser för M-sportpaketet på 3- respektive 4-serien i de båda länderna. Såvitt jag kan se innehåller M-sportpaketen samma sak i Sverige och Tyskland. (Inom parantes den procentuella prisökningen det blir på din bil om du vill beställa den med M-sportpaket. Räknat på grundpris på 20d-modellen).

SVE:
3-serie: 33 900 kr (+10,5%)
3-serie GT: 48 900 kr (+14%)
4-serie GC: 15 500 kr (+4,1%)

TYS:
3-serie: 5 900 Euro (+15,7%)
3-serie GT: 4 950 Euro (+12,8%)
4-serie: 4 950 Euro (12,3%)

Faktum kvarstår att M-sportpaketet på 4-serien i Sverige är extremt bra prissatt. Som svensk spekulant på 4-serien behöver man "bara" lägga på 4% på bilens grundpris för att få det. Till skillnad mot all annan extrautrustning tror jag man vågar påstå att man får tillbaka nästan varje krona av de 15 000 som paketet kostar även efter 3 år när man säljer. Något som måste vara väldigt ovanligt med tanke på hur bilar rasar i värde.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.