|
|
|
|---|---|
|
Min Z4 behöver nya däck. Bilen är en BMW Z4, 2,5 si, 2008, generation 1 av Z4. Däcken är punkteringsfria original 225-45-17. Däcken är bullriga, vilket till en del kan förklaras av att de är slitna och RFT. Jag uppfattar också bilen som spårkänslig, vilket nog till en del hör ihop med bilmodellen men kanske också till en del med däcktypen RFT. I helt aktuella test av ViBilägare och TeknikensVärld framstår Continental Conti Premium Contact 5 och Goodyear Efficient Grip Performance som sammantaget klart bäst. Om man prioriterar lågt buller och mindre spårkänslighet finns kanske bättre val, t ex Pirelli Cinturato P7 Blue som TeknikensVärld berömmer för riktningsstabilitet och lågt buller. Jag funderar också på om jag bör göra en hjulinställning trots att jag inte har några egentliga indikationer på att en sådan behövs. Jag vill gärna få del av era erfarenheter och synpunkter. | |
|
Har du konstigt slitage på nuvarande däck? Om ja - gör en hjulinställning. Hur långt har bilen gått? Vissa bussningar och leder slits och bör bytas efter kanske 12000 mil eller så, lite beroende på körprofil. Om den har gått långt, bör du byta dessa komponenter innan hjulinställningen - för du måste göra en ny efter bytena. Har för mig att P7 Blue vann Råd&Röns test, så kika efter fler tester innan du bestämmer dig. Ett däck som är stabilt och tyst, är Michelin Primacy3. Inte bäst i de flesta tester, men bra i alla kategorierer - ligger högt i alla testmoment. Och Michelindäcken fungerar oftast betydligt bättre än andra när däcken är lite halvslitna (jämfört med halvslitna andra däck). Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Hur du än gör kommer det bli en rejäl förbättring både på ljud och spårkänslighet med nya icke-rft. Jag gjorde exakt det bytet på min Z4 och gick dessutom upp till 18", ändå blev komforten, greppet och spårkänsligheten enormt mycket bättre. ------- //Lövet |
|
|
Jag håller med Andreas. Steget bort från RFT kommer vara det stora steget. Sen är det såklart vissa skillnader mellan däcktillverkarna, men att bli av med dina gamla RFT är det primära. |
|
|
Hej! Hade Bridgestone Potenza RFT 225/40/18 samt 255/35/18 tidigare, när dessa blev slitna, suttit på sen bilen va ny så va bilen helt hemsk att köra, spårade och ryckte även på bra väg. Har M-chassi på bilen oxå. I fiol bytte jag och satte på Michelin Pilot Sport 3 som inte är RFT, bilen blev helt underbar att köra! Satsa på ett bra däck utan RFT så kommer du bli nöjd |
|
|
Jag har haft tre uppsättningar Bridgestone på familjens BMW:s, både med och utan run flat. Alla har varit bullriga och spårkänsliga. Nu senast på sonens nyköpta Z4 som fick sommardäcken monterade i helgen. Med andra däcksfabrikat har bilarna betett sig mycket bättre. Även med RFT. Så min egen fråga är om det är just Bridgestone som inte lämpar sig på våra bilar och våra vägar med dubbdäcksspår? **BMW-ägare i 36 år och fortfarande lika entusiastisk som 1980** |
|
|
Jag vill tyvärr gå mot ovanstående rekommendation och hävda att Michelin Pilot Sport 3 inte alls passar på en bil som ska köras aktivt. Stommen är alldeles för mjuk. Däremot verkar efterföljaren Pilot Sport 4 få bättre omdömen även om det hunnits göras få tester ännu. Bra sida att läsa däcktester: Länk |
|
|
Skall man tro vad som skrivits i tidigare trådar rörande RFT, verkar just Bridgestone-däcken vara de som fungerar sämst. Michelins och Good Years RFT-däck verkar fungera betydligt bättre, men de är fortfarande inte riktigt i klass med vanliga däck. Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Det blev ContinentalContiSport5. Detta efter att jag också läst flera olika test. De nya däcken gör stor skillnad till det bättre. Främst märks det på riktningsstabiliteten. Bästa ljudkomforten är ändå den med suffletten nere. Tack för synpunkter och trevlig sommar! |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.