AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

M-modeller och Alpina
448

ang 3.8 chip

Hej på er!
det pratas om att om man chippar m5 3.8 så kan kolvarna brännas låter ju lite läskigt, men är det lika för m5 3.6 motorn med eller är det spesielt 3.8:an som det är så med??

peter
Jag har endast hört detta om 3,8l motorn, men det betyder antagligen att vissa chip flyttarr varvtals gränsen högre eller att chippet är fel programmerat och sänder motorn för lite bränsle vilket kan leda till brända kolvar, men jag tror detta mest är en myt. Bara du håller dig till kända chippare som superchip, wetterauer m.m går det nog bra.

Lycka till.
Tjenix! Borde man inte vara relativt säker om man mappar bilen, kan man inte då justera tändning/bränsle
över hela registret, eller har jag fattat helt fel då?
mvh jocke
///M5T
Min har varit chippad länge utan några sådana problem. Däremot vet jag att vissa 3.8'or fick väldigt "snåla" chip för att kunna importeras till USA (3,8'an såldes ju aldrig i USA). Detta ledde till för höga temperaturer i förbrännings-rummen.
Jag har mappat min M5:a hos claus på turbocenter.
Bilen har gått hur bra som helst nu i drygt tre månader(har pressat bilen hårt vid flera tillfällen).Han förklarade just det där med risken vid för mager gång på motorn vid höga varv. Med tanke på detta har han medvetet fetat på maximalt med bränsle på de höga varven, varvtalsspärren är flyttad till 7800 rpm.Sedan är det ju så att orginalspridarna på 3.8:an inte räcker för mycket mer än knappt 400 hk, så man ligger ganska nära gränsen efter en ommappning utan kattar. Har man då en spridare som inte fungerar till 100% finns naturligtvis en risk att någon cyl får för lite bränsle. Av har de 3.8:or som jag hört råkat ut för detta, har samtliga testat toppfart. Detta har även hänt två orginal 3.8:or som jag känner till.

Ivar F M5
tackar för info
det lugnade mitt hjärta lite heheh

peter
Visa användare
427
Preben
Chevrolet Colorado -05
X5 4,4 -02
Jag är nog ett exempel på att ha ett dåliigt chipp. Jag brände hål i en kolv nyligen när jag skulle toppa bilen. Ivar Findin du borde ju veta vad som hände min M5 Touring. (Mappning är att föredra)
Vad kostar det att mappa bilen? bör man byta spridare om man chippar?
Jag betalade strax över 8000 på turbocenter, då ingick ventiljustering och ett ITG-luftfilter. Du behöver inte byta spridarna vid en ommappning. Möjligtvis om du skulle byta kammar och byta kolvar för högre komp- då hamnar effekten på ca 400-410hk.

Ivar F M5
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.