|
|
|
|---|---|
|
Hej, Jag hade problem med att mina sommardäck slets ojämnt och åkte till en däckverkstad för att göra en ny hjulinställning (2014). Det visade sig dock att allt var okej och de tog inte betalt. Sedan hade jag vinterdäck på och allt var normalt. Året efter (2015) köpte jag nya (begagnade) sommardäck och körde med dem en säsong och nu har jag vinterdäck igen. För någon dag sedan kollade jag på sommardäcken och såg att de har slitits ojämnt igen samtidigt som vinterdäcken fortfarande ser ok ut. Så jag undrar nu vad som kan vara problemet? Däckverkstaden sa åt mig att jag kan boka tid igen så kan de kolla. De har tydligen fått in en ny maskin nu, men killen jag pratade med var förvirrad. Det är ju inte normalt att de ena däcken slits ojämnt men inte de andra. Sommardäcken, både de gamla och de nya har varit RFT...vet inte om det spelar någon roll. De nyare sommardäcken sitter på 17" fälgar, de gamla satt på 16" likaså vinterdäcken. tack på förhand! | |
|
Lägg upp några bilder på hur slitaget ser ut! Kan t ex. vara slitna bussningar/leder som gör att fram- och/eller bakvagnen flexar för mycket och får fel "hjulinställning" under färd men samtidigt ser allt OK ut när man skall göra inställningen... Slitna stötdämpare kan också ge konstigt slitage på däcken. Hur långt har bilen gått? RFT-däcken är styvare i stommen och är mindre förlåtande än "vanliga däck" för fel i hjulinställningen - dvs. de brukar slitas mer/fortare "fel" om det är något knas i hjulupphängningarna. Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
| Som redan sagts - HUR ser det ojämna slitaget ut? Är det både fram och bak? Är det pilformat/kilformat mönster på sommardäcken? | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.