AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
2.968

Bmw e90 325i -06 vandrande förbruknings nål och hög förbrukning

Sida 1 av 2
D-
34
D-alvarsson
E90 325i -06
Var in och besiktades bilen då gav besiktning anmärkning på kamaxelgivaren på avgas sidan. Bytte denna och hade även vandrande förbruknings nål så hoppades på att de skulle fixa bekymret. Men icke! Behövs datorn nollas på något vis för att den ska förstå att det sitter ny Givare i bilen?

Bekymren är följande: stads körning- vid frikoppling så kan förbruknings nålen börja vandra upp till 2.0l och stanna där ett tag för att sedan tvärsläppa ner till normal tomgångs förbrukning.
Och det verkar även påverka den faktiska förbrukningen.

Detta sker dock ej vid högre växlar och hastigheter så som på motorväg.

Har som sagt bytt kamaxelgivare och även rengjort båda vanos solenoiderna. Börjar bli ledsen i ögat. Snälla hjälp mig. Bilen är manuell.
Felsökning gav koden 002A87 exhaust vanos variable CAM.
ga
2.767
gaspo
E91 320dA -09
Fan va lustigt jag tycker min förbrukningsnål också fått fnatt. Vid släpp av gas innan rödljus så sticker den upp för att som din pang ner i botten. Innan så har den gått i botten direkt.
D-
34
D-alvarsson
E90 325i -06
Precis! Märkt nått med förbrukningen?? Behöver få bukt med detta!
ga
2.767
gaspo
E91 320dA -09
Det lustiga e att jag har fått högre förbrukning. Från 0,68-0,69 till 0,75-0,76 Började för drygt 1,5 månader sedan. Vet inte när nålen börja spöka då jag la först märke till det för nån vecka sedan av ren slump. Jag vet inte vad som spökar med min bil. Men tänkte köpa inpa för o felsöka.
D-
34
D-alvarsson
E90 325i -06
Hojta gärna om du kommer fram till något! Uppdaterar om jag finner något!
ga
2.767
gaspo
E91 320dA -09
Yes!
D-
34
D-alvarsson
E90 325i -06
Så inget att oroa sig över? Har ej nån Motorlampa som lyser eller liknande men tycker den rör sig så underligt ibland att jag blir fundersam.
ga
2.767
gaspo
E91 320dA -09
Falsterbo:Ok tack för svaret. Konstigt att man inte reagerat på det förrän nu efter fem år :-)
ma
7.450
marin849
E39 525i Touring M-pkt -04
Stämmer, nålen ska få spel när man går ner mot noll i hastighet. Sen stängs den helt enkelt av (visar 0) när hastigheten är tillräckligt låg.

Är man uppe i lite fart (typ >30km/h) och släpper gas skall nålen ALDRIG gå uppåt när man släpper gasen. Antingen ställer den sig på noll (om varvtalet var tillräckligt högt för att stänga av bränslet och motorbromsa) eller så går den ner till ett lägre värde (beror på hastighet).
D-
34
D-alvarsson
E90 325i -06
Det är just det den gör på min och försöker därför få reda på va de kan va ...
ma
7.450
marin849
Film tack, där man ser varv, hastighet och förbrukning.
D-
34
D-alvarsson
E90 325i -06
Fixar det senare! Jobbar just nu
D-
34
D-alvarsson
E90 325i -06
Ordnat liten video nu.var kan ja skicka den?
ma
7.450
marin849
Youtube tex och klistra in länk här.

"Why float through life when you can drive?"
/Martin
D-
34
D-alvarsson
E90 325i -06
Länk

Sådär då, hoppas de funkar o de hjälper!
D-
34
D-alvarsson
E90 325i -06
Börjar fundera lite på vakuum läcka. Vad tror ni om det?
ma
7.450
marin849
Lite svårt att se men det ser ut som att du kör så sakta att det är fullständigt normalt.
En motor på tomgång i en stillastående bil kommer inte många meter och förbrukningen per mil är alltså oändligt hög. Således blir förbrukningen flera liter per mil om man kör väldigt sakta.
Gör om testet i högre fart.

"Why float through life when you can drive?"
/Martin
D-
34
D-alvarsson
E90 325i -06
Vid hastigheter över ca 70-80 så slutar de. Rullar man från kanske 80 ner till 30 etc så börjar nålen gå upp. Utan att röra gas. Dvs den rör sig uppåt så fort hastigheten sjunker. Trots noll gas.
Tu
269
Tummps
530iA E61 -05
Är det inte så det ska vara? Alla mina bilar har höjt detta värde (bränslenål, display etc) i samband med frikoppling, och detta är för att motorn går på tomgång (förbrukar bränsle) samtidigt som hastigheten sjunker = bilen drar mer bränsle per mil ända till den står stilla.
Även fast nålen rör sig uppåt vid frikoppling får du tänka på att bilen kanske inte rullar mer än 100 meter, därav att den aktuella förbrukningen kan bli så hög.
D-
34
D-alvarsson
E90 325i -06
Här ser ni hur ekonomi mätaren höjs i samband med att hastigheten sänks. Tycker det är mycket märkligt! Nått att oroa sig över??
Länk
Tu
269
Tummps
530iA E61 -05
Tycker det där ser helt normalt ut.
Som sagt, datorn är reaktiv, inte proaktiv, den vet inte i vilket läge gaspedalen kommer vara eller hur fort bilen kommer färdas. Däremot så reagerar den på när du ändrar ovanstående punkter, och som synes i filmen går förbrukningen upp när du frikopplat, hastigheten sjunker (tänk på att den räknar ut det aktuella värdet just för millisekunden, ej genomsnitt under resan) och det är inget att oroa sig över.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.