|
|
|
|---|---|
| Tjenare! har fått för mig att jag ska sänka bilen nu till sommaren. Mina funderingar är hur mycket man vågar sänka för att standard dämparna ska orka med ett tag iaf och kunna köra över fartgupp osv utan större besvär. Hade tänkt köpa sänkfjädrar istället för coilovers. Det är en 01 320i sedan. Mvh Oliver | |
|
Hur långt har standard/originaldämparna gått? Skulle säga att 40mm på standarddämpare är på gränsen om man vill ha vettig livslängd/funktion. ///Stefan |
|
| Hela bilen har gått 21000 men dom känns väldigt fräscha så jag tror säkert dom är bytta nån gång tidigare. Men 40/20 kanske borde bli bra då, är lite rädd att bilen kommer se "satt" ut om man sänker för mycket bak. | |
|
Det är ingen bra idé att behålla standarddämpare till sänkfjädrar. Sänkfjädrar är mycket hårdare vilket gör att dämparna får ett hårdare jobb att dämpa fjäderrörelsen och dessutom är de kortare vilket gör att dämparna får arbeta i ett område som de inte är designade för. Är dämparna dessutom redan "slitna" blir situationen ännu värre... Ofta går standarddämparna sönder rätt snart efter man monterat sänkfjädrar pga. ovanstående skäl. Skall du ändå byta fjädrar - byt även dämparna till några som är anpassade till de nya fjädrarnas hårdhet och längd. Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
| Då känns de ju lika bra att köpa coilovers direkt. Vet ju att om man ska byta detta på E46 så måste man ju riva upp ett hål i ljuddämpningsskyddet åå insidan från skuffen. Kändes ju bara lite jobbigt å ha sönder något för den skull. | |
| Jag har ca 30/10mm på min. Det har tagit i över vissa fartgupp, samt att man får köra väldigt försiktigt ned för trottoarer m.m. Jag tror dock att det är domkraftsfästena som tar i. Vill nog inte sänka min mer än så. Ok, 40mm kanske inte är någon större skillnad iofs :) Men sänka t.ex 60mm tror jag inte är så lämpligt för gatkörning. | |
|
Rätta mig gärna om jag har fel men har inte original m-sport typ 10-15mm? Jag sänkte min e46 325 cab idag med H&R fjädrar 55/35. Min förra e91 hade jag coils på (rejält sänkt) men där kom jag inte in i mitt garage (är lite lutning och ett litet gupp in) men var inga problem med caben nu. Kan inte rekommendera ta-technix om du ska ha coils och ha den som året-runt bil. Köp hellre något bättre märke eller färdiga sänksatser med bra märke. Det är värt dom extra kronorna. Ska du ha den året-runt tror jag 40/20 är perfekt. M.v.h Rille En gång BMW, alltid BMW! |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.