|
|
|
|---|---|
| Tjena! Är lite av en nybörjare på bilar och tänkte köpa nya fälgar till min bmw 320-02 e46an. Hittade ett par fälgar som hade et34 och e46an har ju et42 om jag inte minns fel. Hur stora marginaler är det? Funkar det med et34? Spelar det nån annan roll hur breda däcken är? Mvh Tim | |
|
Det borde inte vara något problem men det hänger lite på hur breda fälgarna och däcken är. |
|
| 8" breda och däcken är 225/45 17" | |
|
Kommer inte att bli bra! För det första är det olagligt med mer än 15mm spårviddsförändring på axeln (dvs. 7,5mm/fälg). För det andra är det risk att det tar i skärmen. För det tredje kommer det att bli väldigt spårkänsligt och allmänt nervöst då det blir för stor hävstångseffekt på styrlederna. Det finns mängder av begagnade fälgar till bra priser som har rätt inpressningsdjup till din bil. ET41-49 har BMW:s originalfälgar, beroende på storlek. Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
| Ok tack för svaret, Tur att du skrev pga skulle åka och köpa ett par vid 16 tiden! | |
|
Jag har ET 34 på mina 9,5" bak med 265 däck. Gummit nuddar insidan av skärmkanten när personer sitter i baksätet och man kör över gupp. Ska sko om de till 255 nästa gång för att underlätta detta. Spårkänsligt är det men efter uppfräschning av framvagn och nya däck runtom så försvann det nästan helt. Det är väl inget att rekommendera som Johan B förtydligar med det går. |
|
|
Här måste jag (för ovanlighetens skull) säga att Johan B har fel. Jag bytte nämligen till 8" breda fälgar med 225/45-17 med et34 på min e46 Touring. Jag har alltså klar och tydlig fakta från egen erfarenhet om detta. Det tar absolut inte i någon skärmkant utan sitter snarare väldigt snyggt och bilen är inte alls spårkänslig. Har bland annat kört upp till Åre med bilen i vintras, bilen var hur behaglig som helst och inte alls orolig eller spårkänslig. Att du skulle hamna i klammer med lagen är smått omöjligt men Johan B har nog rätt om vad "regelboken" säger, kanske står på transportstyrelsens hemsida? Mvh // Gustav Busch – Länk till bilblogg |
|
|
Precis som Gustav säger är det inga problem! Jag har kört med 8,5x18" et38 med 225/40 och det var väldigt gott om plats i hjulhusen även om bilen är sänkt. Och du kan ju själv bedöma risken att någon polis kommer ta av dina hjul och mäta din offset ifall du blir stoppad eller att besiktningsmannen gör det vid besiktning eller att försäkringsbolaget skickar ut nån som gör det ifall du är inblandad i en olycka och sen påstår att just det är orsaken till olyckan. |
|
|
...och hur är det med platsen vid fulla styrutslag samt full infjädring? Tar däcken i någonstans är det inte bara olämpligt, utan också olagligt av den anledningen (också)! Går man upp mer än 7,5mm i spårviddsförändring, är det olagligt och det finns en anledning till att man har satt den gränsen. Börjar man ändra i spårvidden kommer man att förstöra styrgeometrin. Det finns många som har fått väldigt spårkänsliga bilar när de ökat spårvidden. Sedan finns det alltid några som hävdar motsatsen.... Men jag står fast vid mina ståndpunkter i första inlägget. Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Har kört över 1000mil med den setupen och det har aldrig tagit i nånstans, men min bil är inte sänkt heller. Har inte heller märkt av någon skillnad i spårkänslighet på den lilla ändringen i offset. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.