AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
11.484

Kärvande broms höger bak E91 -06...

Visa användare
2.543
azkikr
135i Cab M-sport -08
X1 Sdrive 20i M-sport LCI -13
Suzuki Ignis Sport -04
Märkte i morse att det var nån broms som kärvade på 325an, bilen stannade snabbt på frirull...
Testade lite olika grejer med broms och handbroms på vägen till jobbet...
Bland annat bromsade jag i lite hårdare men då blev det bara värre... sen släpper det lite succesivt medans man kör.
När jag kom fram till jobbet kände jag att höger bakhjul så var fälgen varm, det luktade även en del.

Det kan väl i stort sett vara 2 fel:
- Kärvande bromsok/kolv, kanske orsakat av att iaf jag bromsar försiktigt med dubbdäck på barmark nu ett tag samt att bilen fick visa färg hos bilprovningen förra veckan på bromsrullarna.
- Sönderostad bromssköld som har resulterat i att nåt lossnat och kärvar inne i handbromstrumman. Hade detta fel på min fd. E46a.

Så vad tror ni på? Jag lutar väl åt oket/kolven...
Vet inte ens om problemen är lika stora med bromsskölden på E90 som E46, verkar inte finnas sköldar på reservdelsmarknaden...

/Jonas
Lu
4.913
Lus
520d F11 -11
335i E93 -08
Inte alls ovanligt med kärvande bakok på e8x/9x. Kostar under en tusing på ebay. Samma ok till en radda med modeller.
Visa användare
2.543
azkikr
135i Cab M-sport -08
Suzuki Ignis Sport -04
Fanns från ca. 600kr/st på reservdelar24.se

/Jonas
Visa användare
ProPro-medlem
13.404
bmw-slangen
323i E30 -85 track day car
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Jag får hålla med, det luktar bromsok.

Men du har ATE/Teves varianten, dessa brukar inte alls kärva ofta
Länk

Däremot tycker jag Lucas/Girling har en tendens att kärva (som sitter på tex min E87 120i -06) - eller kanske det beror på att dessa brukar sitta i lite motorsvagare modeller :-)
Länk

Fördelen är att du kan relativt enkelt göra en diagnos själv och beställa de prylar du verkligen behöver byta.

Av med hjulet och du kan oftast redan där se om det är bromsoksrelaterat eller handbromsrelaterat.

Är bromsbeläggen ojämnt slitna (tex innerbelägget är mycket mer slitet än ytterbelägget så är det ett tydligt tecken på något kärvar som har med bromsoket att göra).

Om du inte ser något uppenbart så är det bara att montera loss bromsoket.
Inspektera damasken efter skador eller tecken på läckage.
Prova att trycka in bromskolven för hand, för helt friska bromsok ska det inte vara några problem. För halvdåliga så går med vanligt bromsoksverktyg, tving eller stor polygrip. För dåliga bromsok är det riktigt trögt även med verktyg.
Skruva bort glidpinnarna och undersök skicket på dessa.
Kolla även skicket på bromsslangen.

Hittar du inga fel hitintills så är det bara att börja gräva vidare, dvs bort med bromsskivan och undersök hur det ser ut där inne.

Vid byte av bromsvätska och bromsbelägg bak på min E87 120i -06 i höstas (innan den ställdes av för vintern ) så kunde jag se att beläggen på höger bak hade slitits ojämnt (ett belägg hade slitits ned mycket mer än det andra).

Är ett säkert tecken på att bromsoket kärvar.

Så det finns redan på att-göra-listan att undersöka vad som är fel på det bromsoket nu till våren och fånga problemet innan det börjar kärva på allvar.
Visa användare
2.543
azkikr
135i Cab M-sport -08
Suzuki Ignis Sport -04
Tack slangen,
Får se vad jag kan/hinner göra...
Cabben tar upp garaget och tiden är knapp, barn och jobb... Undrar när man ger upp och köper en ny bil...

Skulle egentligen åka ut till Öregrund också i påsk, 10 mil.... Kanske kanske skulle man ta fram cabben lite i förväg...

Jonas
ga
2.767
gaspo
E91 320dA -09
Mitt bromsok vänster bak gav upp för nån månad sen. Luktade lite bränt o lite vibrationer i bilen. Skulle tvätta bilen i samband med detta o när jag kom bak till vänster hjul bak så pooff världens rökmoln. Kolven satt bom fast.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.