AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
3.816

Släcka motorlampa permanent?

Pe
5
Pepppe
BMW 330ic turbo

http://www.garaget.org/?car=382342
Har en BMW 330 2001 som är turbokonverterad. Ett maxxecu styr allt som har med motorn att göra , original styrbox sitter kvar och styr resten med följden att den har en massa felkoder den larmar för hela tiden. Bilen ska besiktas snart och hur löser man detta? Går det på nåt sätt att koda bort alla felkoder permanent? Eller koppla bort lampan helt ? Nån som har nåt tips?
Transocean
Dom lär väl läsa av felkoder så rycka ur lampan lär inte fungera
Visa användare
ProPro-medlem
13.404
bmw-slangen
323i E30 -85 track day car
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Din bil bör rimligtvis vara av en årsmodell äldre än 2002.

Isåfall ska inte någon elektronisk avgaskontroll göras (det betyder att du kan ha hur många felkoder som helst och Check Engine lampan kan lysa tills den trillar ur instrumentklustret men inget av detta kan leda till någon anmärkning).

Avgaskontroll görs på det traditionella sättet genom mätning av avgaserna.

Bor du i Norra Sverige verkar turbo-konvertering, motorbyte eller annan uppenbar modifiering inte vara några problem vid den årliga kontrollbesiktningen, så det behöver du inte oroa dig för heller :-)
Pe
5
Pepppe
BMW 330ic turbo

Jo det är en 2001 så ingen elektronisk avgaskontroll görs men får verkligen motorlampan lysa utan att det blir anmärkning?
Visa användare
ProPro-medlem
13.404
bmw-slangen
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Yes, det får den (eftersom den lampan endast är inkluderad i elektronisk miljökontroll och i inga andra kontroller så "existerar" inte den lampan när man inte gör elektronisk miljökontroll).

Jag har även frågat Transportstyrelsen uttryckligen om just detta (då jag hade en Volvo som hade Check Engine / Miljö lampan tänd).

Det finns beskrivet i ärendet TSMS 2013/15029.

Förkortat var fråga + svar följande (notera att i nedan nämnda TSFS gäller "tagen i bruk innan 2002-01-02" men de har ändrat det numera till "årsmodell 2002 och nyare")

### Fråga ###
Hej! Jag har upplevt att det råder viss osäkerhet om vad som gäller
angående kontrollampan för motorelektronik vid besiktning av personbilar.

Jag skulle vilja ha denna punkt förtydligad samt referens till var och i vilken
författning man kan utläsa detta.

Frågan gäller om en personbil får en anmärkning vid den årliga besiktningen om
dess kontrollampa för motorelektronik lyser eller är ur funktion.

Min tolkning av TSFS 2010:84 (samt ändringarna TSFS 2011:40 och 2011:101) är
följande:

För personbilar tagna i bruk innan 2002-01-01 kan en lysande eller icke
fungerande "kontrollampa för motorelektronik" i sig aldrig leda till någon anmärkning.
Baserar denna tolkning på kapitel 30.1.9.1 i TSFS 2010:84).

### Svar ###
Du har gjort en alldeles utmärkt analys av var det är föreskrivet och hur det tolkas. Hänvisningarna du gör är helt korrekta. Sedan är det upp till besiktningsteknikerna göra bedömningarna utifrån TSFS 2010:84 och TSFS 2011:101. Så några ytterligare hänvisningar till författningar finns inte.
Pe
5
Pepppe
BMW 330ic turbo

Det är ju Toppen 👍🏻 tack så mycket för den infon bmw-slangen .
Då är det bara hastighetsmätaren jag måste få igång men ska byta ABS givare bak idag så hoppas de hoppar igång då
Lu
4.913
Lus
520d F11 -11
335i E93 -08
Turbon kan ju kanske bli ett litet bekymmer också...
Visa användare
ProPro-medlem
13.404
bmw-slangen
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
@Pepppe : Ja, om det är vänster bak du byter så kan det lösa ditt problem. Annars får du nog felsöka vidare :-(

@Lus : Nej, det är inga problem då trådskaparen bor i Norra Sverige.

Skulle det mot förmodan bli problem så tar man med sig ett fikabröd och ett sexpack Norrlands till ombesiktningen.

:-)
Lu
4.913
Lus
520d F11 -11
335i E93 -08
Haha, tänkte inte på det :)
Pe
5
Pepppe
BMW 330ic turbo

@bmw-slangen Hade köpt givare till 330 men har m3 bakvagn så var ju naturligtvis fel givare så ska beställa rätt nu , skulle tro de kommer lösa problemet för 330 givarna satt där nu utschimsade med brickor så säkerligen är avståndet fel till kransen

@Lus turbon sitter med vband och har ett ersättningsrör som ja monterar dit till besiktningen 👍🏻
Visa användare
ProPro-medlem
13.404
bmw-slangen
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Nu blev jag besviken, trodde ni löste allt där uppe i norr med fika och sexpack :-)

Ja, de där givarna kan vara ganska petiga.

En tanke bara, är det samma typ av givare även i M3? Jag vet att det var en övergång från induktiva givare till hall-givare (samt även olika varianter och tillverkare av abs-styrsystem).

En tanke till, är det samma typ av tonringar på M3 som din abs-styrbox förväntar sig?

Bara ett par tankar som slog mig...
Pe
5
Pepppe
BMW 330ic turbo

Började med fika och ett sexpack men hjälpte tyvärr inte😅

Oj , de har jag inte tänkt på 😳 får försöka forska lite i de innan ja beställer givarna
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.