AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
5.216

Vad kontrollera vid köp av begagnad f30/f31?

Tänkte kolla på Några f30/f31 framöver, kollar mest på 328i så det är bensin. Är det något speciellt man skall tänka på? De jag kollar på är 2-4 år gamla och gått 4-6k mil. Kan man kontrollera om service är gjord när den ska osv i datorn? Några kända problem?
All servicehistorik och kommande service finns i idriven.

Min har varit mer eller mindre problemfri, knarrande sportstol och krympande fönsterlister är dock inte helt ovanligt men åtgärdades av BMW under ordinarie service.

Vill även minnas att det var något dräneringssystem man fixade men vet inte om det var 20d-specifikt.

Alla barnsjukdomar som uppkommit har fixats enligt BMWs serviceprogram, så alla bilar som blivit servade enligt boken ska ha problemen lösta.
@dd88 tack för svaret. Hur kan jag se om den servats i tid och inte kört med servicelampan tänd? Vet att det kan diffa väldigt i när den ska servas.
Det tror jag faktiskt inte att du kan se i idriven, längst ner på sidan här så kan du se hur det ser ut i min: Länk

Bild 16 är översikt om bilen status, trycker man på "service history" så får du fram det som är på bild 17. Är inte helt hundra men tror inte man kan trycka på de olika servicetillfällena för att få fram mer information.

Milen borde iaf ge en bra indikation om den är servad som den ska, är det något som stuckit iväg allt för mycket så borde en verkstad få fram mer information med hjälp av regnumret.
16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Bara BMW handlare som kan notera service i idriven?

-------
//Lövet
js
1.928
jsn
i5 m60 -24
Frågan är huruvida verkstaden som utförde servicen noterar huruvida bilen gått över eller inte, men det är nog de enda som kan bidra med denna info.
Man kan ju tycka att bilen bör spara vid vilket miltal serviceindikatorn aktiverades och när servicen gjordes.

En auktoriserad verkstad borde isf kunna ta fram denna informationen.
pe
1.034
pew

325iA Cabriolet -90
Köpte precis en F31 med nybilsgsranti kvar.
Ringde därför BMW-verkstan som bekräftade att allt var ok med servicen.
So
8
Soulstar
328i xDrive Touring -13
Hej, jag har precis köpt en 328i xDrive -13 med 3.700 mil på mätaren i mycket fint skick. Garantin har precis gått ut, men nu upptäckte jag att båda bakre försterlisterna har krympt så det är en 2 cm stor glipa rakt in. BMW vill nu eventuellt ha nära 6.000 kr för att fixa detta, då de är osäkra om det är goodwill? Är inte detta ett fabrikationsfel? Ska inte en gummilist hålla mer än 3 år på en bil som kostar 521.000? Det är ju inte så att jag stått å slitit i dem direkt, eller tvättat dem i 60 grader kulört. Skulle inte detta ha fixats vid ordinarie servicetillfälle? Jag är dock osäker på ifall den tidigare ägaren har noterat detta, och påtalat för BMW. Är det någon av er som fått detta fixat efter garantitiden?

//J

So
8
Soulstar
328i xDrive Touring -13
BMW gjorde det enda raka och tog det som goodwill. Tack för det.

//J

sj
77
sj0blom
Mercedes C220d kombi
Hade tidigare en F31 (Merca C-klass nu).
Ett enda fel under 3år, en backvarnarsensor falerade och larmade konstant när backväxeln låg i. BMW tog det på garantin.

Det är nog den mest problemfria felfria bil som jag någonsin ägt, var supernöjd med den :)
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.