|
|
|
|---|---|
|
Hej och tack för insläppet! För några månader köpte jag mig en X3 3.0 M54 årsmodell 2004 från en lokal bilhandlare. (Cold climate version), fullservad på auktoriserad verkstad. Jag är orolig över att min vevhusventilation inte fungerar som den ska, hur ska jag ta reda på om den fungerar eller inte fungerar? Gjort följande: - Lyft på oljelocket för att känna om den är svår att få av, men den suger väldigt lite och det lossnar lätt. (läst och sett att det kan vara ett rejält motsug där = dålig vevhusvent.? - Lyft på oljelocket, inget gult klet. - Kollat oljenivån och den är sig lik (servad för 50 mil sedan). - Ryker inte vid uppstart. - Blir inte nämnvärt ändrad gång i motorn när jag tar bort oljelocket. - Stabil tomgång. - Gurglar/bubblar när jag lossnar oljestickan och lyssnar i röret. - Lossnar jag slangen som går till ventilkåpan från vevhusventilationen så finns där en svart torr beläggning, inte supermycket men den finns där och stoppar man in fingret blir lite småsmulor och skrap på fingret. Har fått offert hos min lokala BMW-verkstad om 8700:- och det är med allt, ink. nytt oljerör. Men känns ovärt om grejerna fungerar som den ska, för 8700:- är en stor summa att kasta på bilen direkt efter köp. Vad har ni att säga? Med vänliga hälsningar Johannes | |
|
Låter som den fungerar som den skall. Det är inget "jättesug" om man lossar oljelocket, men det skall märkas om du t ex. lägger ett A4-papper över oljepåfyllningshålet att det buktar inåt när motorn är igång. Går även att känna med handen. Är systemet friskt skall motorn "hicka till lite" när man öppnar oljepåfyllningslocket - dvs. en liten dipp i varvtalet som sedan stabiliserar sig snabbt. Igensatt vevhusventilation brukar resultera i gult oljeklägg i rören och under oljelocket. Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.