|
|
|
|---|---|
|
Fick 2a på besiktningen på handbromsen. Har nu bytt skivor,belägg samt handbromsbackar och ny monteringssats. Så allt är nytt. Spände upp backarna så jag precis får på skivorna. Sn skulle jag spänna inne på spaken för den var lite slapp i handtaget. Men problemet är att tappen är typ lös typ på ena sidan. Alltså tappen där muttern som man spänner med. Jag vet i skråen hur jag ska få ihop de. Hoppas någon annan haft detta problem så jag vet hur man går till väga. /Fredrik | |
![]() 13.403 323i E30 -85 track day car
120i E87 -06 BMWCS #10072 @bmwslangen (Instagram) |
Du har en något felaktig metod att justera dina nya handbromsbackar. Därför fungerar det inte som det ska. Kolla i din Bentley- eller Haynes verkstadshandbok så står det hur man gör. Om du inte har någon av dessa, så beställ en direkt samtidigt som jag kan kolla upp vad det står exakt i dessa om handbromsjustering. Men konceptet är exakt likadant för alla BMW-modeller runt 80-, 90- och 00-talet. Man lossar först muttrarna under handbromshandtaget, därefter justerar man med justerskruven vid handbromsbackarna och sista justeringen görs med muttrarna under handbromshandtaget. |
Följande gäller E36 (och när man påbörjar detta så ska inte muttrarna under handbromshandtaget vara åtdragna så att vajern redan börjat dra i handbromsbackarna - så för säkerhets skull börja med att kontrollera att muttrarna är lösa) 1. Remove 1 lug bolt from the wheel and turn the opening so it is positioned to the rear approximately 65 degrees from the top. This is the location of the star adjuster for the brake shoes. 2. Use a thin bladed adjustment tool or equivalent to turn the star adjuster. On the left side, turn the star up to tighten. On the right side, turn the star down to tighten. 3. Turn the star until the wheel will not turn. Loosen the star 18 notches. Check that the wheel turn freely. 4. Pull the parking level dust cover trim up. 5. Pull the parking brake lever up 6 notches. Adjust the cables with the nuts so that the wheels can just barely be turned. Release the lever and check that the wheels spin freely. Both sides must be adjusted evenly. 6. The parking brake indicator lamp should extinguish when the lever is released; otherwise adjust the switch so it does. 7. Install the dust cover and the lug bolt. |
|
Jag har funderat lite och jag tror att jag inte fått i vajern nere vid hbacken. Får riva isär i helgen så tror jag att jag får ordning på det. Angående spänings metoden. Alltså jag spände upp hbackarna så man precis får på skivorna. Sen är det ju bara spänna vid spaken. För späningen nere vid hbackarna påverkar ju inte vajrarnas spändhet. /Fredrik |
|
| Mja...Jag ser till att skivan går på lätt. Sedan spänner jag backarna med hjälp av justerskruven vid backarna tills de låser helt, därefter backar jag tillbaka de så pass mycket att allt snurrar "lätt" med hjulet monterat, men man kan fortfarande ana (höra) att backarna precis snuddar vid skivan så att säg. Därefter spänner jag vajrarna framme vid spaken. Har funkat varje gång hittills (E34,E36 samt E39) | |
Det generella konceptet är som Dawwe beskriver. Sedan skiljer sig uppgifterna (för antal hack på handbromshandtaget och justerskruven vid handbromsbackarna) just för att det är olika typer och antal tänder mellan E30, E34, E36, E39 osv... |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.