|
|
|
|---|---|
| Packningen till oljepluggen är sprucken och läcker, drog den förmodligen lite förhårt när jag bytte oljan häromveckan. Går det att återanvända den gamla oljan igen? Vet att det låter lite snålt men efter bara 20 mil så känns det surt och behöva gå och köpa en ny 10 litersdunk för en tusen lapp. Vågar man sila/filtrera och hälla på den igen och vad för filter skulle isådana fall fungera? Kaffefilter? | |
![]() 13.403 323i E30 -85 track day car
120i E87 -06 BMWCS #10072 @bmwslangen (Instagram) |
Jag ser inga hinder att kunna återanvända oljan - gör du följande behövs ingen filtrering eller dylikt 1) Innan du tappar ur oljan, rengör med bromsrengöring runt avtappningshålet 2) Ha ett 100% rengjort uppsamlingsfat/hink (tex rengjort noggrant med bromsrengöring och trasa och tänk på att rengöra även där oljan flödar när du häller över den i något annat) 3) Skippa att samla upp (för återvinning) den första sekunden av olja och även slutskvätten (dvs avbryt att samla upp för återvinning när det börjar rinna sakta) En 10-litersdunk med 5W-40 motorolja med mycket bra klassificeringar kostar dock bara 640 SEK på tex Biltema. Är man osäker på hur hårt man ska dra så använd momentnyckel. Glöm inte att packningen till oljepluggen ALLTID ska bytas (annars finns risk för läckage). Glöm dessutom inte att kolla så att du får bort den gamla packningen, ibland sitter den kvar i oljetråget eller på skruvpluggen, det är garanti för läckage. |
|
Har gjort samma sak en gång.... Då återanvände jag oljan efter jag filtrerat den genom ett filter som var avsett för färgblandning (sprayfärg till bilar), såg ut som ett melittafilter men med ett finmaskigt nät. Fick filtret hos en lokal verkstad som har utrustning för att blanda bilfärger. Rent kärl är också en självklarhet som påtalats. Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Det går utmärkt om du har bra motorhygien. Jag har en bekant som har en Porsche 997 GT3 som han byter oljan på efter 500 mil eller varje år. Därefter slår han den i sin 320 e46 och kör oljan 500-1000 mil i den. Det fungerar tydligen bra för den har nu rullat ca 30.000 mil utan problem och mesta av milen med begagnad olja. |
|
| Eller så plockar du ur pluggen sen på med ny kopparring sen in med pluggen igen. Fyll upp med 3-4 dl som rann ut då du bytte packning. | |
|
Problemet är att pluggen är trasig - den har en inbyggd försvagning som skall brista om man drar den för hårt, allt för att skona gängorna i tråget! Är man två, kanske det går att lossa den trasiga pluggen samtidigt som en person snabbt sätter fingret för hålet i tråget och sedan skruvar man snabbt i en ny plugg med ny tätning, utan att allt för mycket olja försvinner. Men det blir nog lätt oljigt lite överallt då! Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.