|
Sida 2 av 3
|
|
|---|---|
| Härligt. Tack. Ska bli så kul när man till slut får sin vagn. | |
| Flera recensenter som skriver att bakvagnen, till skillnad från m3/m4, alltid är stabil och går att pressa på ett annat sätt. Nu är det flera privatpersoner som fått bilen och påstår att den är "orolig" (vilket jag skulle säga är positivt). Får mig att tro att att de flesta som recenserat bilen tidigare har kört med alla hjälpmedel påslagna. | |
| Bakvagnen känns som sagt otroligt fin, söker grepp och det är klart att när den rör sig lite så kan kanske en del förare uppfatta den som orolig. | |
|
Bästa klippet hittills... Länk |
|
| Det glädjer mig att både M2 och M4 är med manuell låda i testet. Men, en Shelby GT500 från 2010 med stenåldersteknik är mindre än en sekund långsammare runt banan......Inte så dåligt för en gammal järnhäst ! | |
We 2.000 BMW M2 LCI -18
BMW 520DA Touring M-Sport -12 BMW Z4 M Coupe -06 BMW M3 -02 BMW Z3 Coupe -99 BMW 740i/6 -96 BMW M5 3.8 -92 BMW M535i -87 |
Jag är imponerad av att M2 endast är 1 sekund långsammare än en Porsche Cayman GT4 runt Willow Springs. Speciellt med tanke på att Porschen väger ca 185 kg mindre och har 20 hk mer. Riktigt imponerad är jag. Sen tycker jag att det är frustrerande att BMW flyttar in och vrider förarstolen istället för att flytta in både ratten och stolen mot kardantunneln, BMW kan bättre än så. Känns som en ren eftertanke och det är svårt att svälja. Sen att dom har sparat in på interiören är en annan sak, men M2:an är prissatt därefter också. Verkar vara en grym bil, hoppas prisbilden blir attraktiv om några år. :) |
|
Vet inte riktigt var i forumet jag skall ställa frågan då den uppenbarligen kan hamna i både 2 serien och M 2 facket. Har nu en 428'a som jag upplever som acceptabelt pigg men inte direkt snabb. 435 har jag kört hyffsat mkt. och skillnaden upplever jag inte som speciellt stor. Faktum är att -100 så är min 428 A snabbare än min bekants 435 M....(dock enl. vårt eget högst amatörmässiga test) Iaf. var på väg att uppgradera och var glad i hågen på väg till handlaren och skulle beställa el. ev. köpa en PS M4. Men har nu läst lite på forat och kollat y-tube och det verkar som om att både M235 och framförallt M2 skulle kunna vara alternativ. Har inte provat ngn av dessa modeller men hur står de sig gentemot varandra ? Kommer att använda bilen året runt. Tacksam för alla tips. |
|
|
Är väl bara att prova. Tänker mig att M2 och M4 är lika roliga, men M4:s effekt är såklart attraktivt för de som alltid vill ha mer av det. M235 är en bra bil, men är i en annan, lägre liga. Den är en toppmodell av 2-serien, men inte någon M-bil. Den är däremot rejält snabbare och roligare än din 428, men komforten kanske är lite sämre. 0-100km/h är lite dålig intervall att jämföra på, en dålig start så kan min bil slå en 1000cc mc. Bättre att mäta 0-200km/h eller iaf till 160km/h. |
|
|
Absolut fast grejen är just den begränsade möjligheten att få prova Det är därför jag frågar. Antar att det är vikt och viktfördelning som gör din 235 snabbare och därav mitt intresse. Förutom effektskillnaden naturligtvis. Ang vikten så är det antagligen ganska klockrent (mindre bil) men när det gäller viktfördelningen blir jag intresserad. Igen mina egna kanske inte helt relevanta erfarenheter men ändå. 435'an är nos tung både på grund av att motorn i sig väger mer men också att mer vikt ligger framför framaxeln. I jämförelse så känns 428'an betydligt mer välbalanserad. Är det något man märker i 235án och M2án. När det gäller 0-100 428 vs 435 så har jag googlat lite och vi har faktiskt inte helt fel. Kolla edmunds.com Verkar duktigt seriösa. Kolla även hur deras tester går till. Men håller med om att 0-100 är ett ganska värdelöst sätt att jämföra men tyvärr finns inte mycket annat. |
|
|
428: Jag har nyligen gått från en M3 e92 till en M235ia och kan säga att jag inte ångra en sekund av det valet. M235 är sjuk rolig att köra, känns lätt, smidig, snabb i kurvorna och låter riktigt gött i min mening! Tyvärr har jag inte haft möjlighet att provköra ngn M2 än men kan tänka mig att den är några strå vassare :) / |
|
| Om ni ser testet som jag länkade till ovan var M2 snabbare än M4. I vart fall där. Nu har jag bara kört lugnt med M2 mot på bana med M3 f80, så det är svårt att själv säga hur M2an förhåller sig prestandamässigt. Men första intrycket är att M2an känns mindre, mer direkt och roligare. Sen att den med motsvarande utrustning är 250 billigare gör ju valet lätt. Om man får tag på någon. | |
|
M2 är en fantastisk läcker bil och den mest prisvärda M-modellen just nu. Det hade varit intressant att ha en M2 i en vecka och en M4 den andra veckan för att kunna jämföra vilken man trivs i bäst all-in-all. M3 F80 bör man inte jämföra med rakt av då det är en fyrdörrars sportsedan, vilket riktar sig åt en helt annan målgrupp. Andrahandsvärdet på M2 vs. M3/M4 för första ägaren lär vara betydligt bättre dock. |
|
Verdi |
Kollade på denna igår: Han verkar ha koll på sina bilar och han sa typ så här: M2 är mer av en "driver's car". Lekfull, lätt att tycka om. En återgång till den klassiska BMW-känslan. Logisk efterträdare till 1M. M3/M4 är mer kompetenta bilar. Snabbare, starkare. Men inte lika "busiga". |
| Provkörde M2 med DCT idag. Fantastisk liten bil. Nu var det lite småblott på vägarna men jag är imponerad och vill ha mer! | |
|
Igår provkörde jag äntligen M2:an. Bilen hade det mesta i utrustningsväg förutom taklucka. Dessvärre var det en DCT och inte en manuell som jag beställt. Antar att de flesta demobilar är utrustade med DCT. Mina intryck: -Motor/drivlina Bra klipp i motorn men hade inte tackat nej till 50hk till och lite mer effekt mot varvstoppet. Känns som den tappar lite de sista 500rpm men det är inte hela världen. Testade bara i comfort och sport och jag tyckte att DCT betedde sig riktigt bra med mycket snabba uppväxlingar. Dock kunde ibland lådan tveka vid manuella nedväxlingar. I D-läget fungerar den mycket bra i stadstrafik. Har dock läst en del som inte håller med där. Motorljudet dominerade hela körupplevelsen när man är i sportläget. Vet att det är Active Sound Design men det märktes ärligt talat inte. En hel del turbovin vid lägre varvtal och belastning samt en hel del bludder vid gasavslag. -Chassiet hanterade effekten och vridmomentet otroligt väl. Trots guppiga och ojämna landsvägar kändes det som om man var tvungen att vara riktigt vårdslös för att provocera fram släpp på de lägre växlarna. Således mycket välbalanserad bil när det gäller effekt/grepp. Styrningen kändes mycket bra och bilen var väldigt lättplacerad på smala landsvägar. Väglaget var fö. torrt under min 1h långa provkörning. -Komfort Relativt hård men följsam chassiesättning. Ungefär som jag förväntat mig. Bullret var dock mycket påtagligt vid grövre asfalt. Detta är verlkigen ingen tyst bil. Slutsats: M2 lever upp till alla mina förväntningar och mer därtill. Kan inte tänka mig en roligare körbil för dessa pengar och i detta segment. Fruktansvärt trevlig bil! Nu känns väntan ännu värre och jag vetefasen om jag ska lägga till DCT nu. Mycket trevlig växellåda. Vet någon om det finns en manuell M2 för provkörning någonstans? Mvh |
|
|
Den jag provade var också aut, men har själv beställt man. Bara en månad kvar nu... Inte ska du byta, pressen lovordar ju den manuella. |
|
|
@DM3 Jo, det är ju helt sant. Jag känner även att det kanske blir sista bilen man kommer äga med manuell låda. Trenden går ju mot automatlådor, vilket är förståeligt med tanke på hur bra de är nuförtiden. Samtidigt bor jag i Stockholm så en del kökörning är ju oundvikligt, Kul att du får den redan om en månad. Vore kul att höra din uppfattning om skillnaden mellan dom. Mvh Christian |
|
|
@Fizbo BMW Göteborg hade igår en av varje. En grå DCT och en blå manuell. |
|
|
@Grandy Stort tack för tipset. Dessvärre bor jag i Stockholm och har ingen resa till västkusten inplanerad för tillfället så det blir nog svårt. Kanske någon annan som har kolla på Stockholmsområdets demo-M2:or? Mvh |
|
|
Länk För er LBB fans bara att beställa ;-) (vet ej om montering på taket är möjlig?) Länk OT men vilket ljud BMW har fått till i GTSen <3 |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.