|
|
|
|---|---|
|
Tjena, Häromveckan noterade jag att skyltbelysningen började lysa lite sämre för att tillslut slockna. Såg från utsidan att fukt krupit in och tänkte att det är väl bara att byta. Plockade lös och möttes av rost. En kvalificerad gissning är att den tunna "packning" som finns mellan skyltbelysningen och karossen blivit såpass komprimerad över tid att vatten börjat krypa in och salt också för den delen som en tvätt inte tar bort och ja.. vad som händer sen är ju lätt att lista ut. Åkte till den lokala BMW handlaren för att visa upp rosten men möttes av att han bara jobbar 50% men lämna ditt namn och nummer så kontaktar han dig, tre veckor passerar varpå jag skickar ett mejl, en vecka går och nu kom svaret. "Jag måste ta bilder på rosten och sen skicka ner till BMW. Är din bil full servad på BMW verkstad? Om den ej är fullservad är det ingen mening att skicka några bilder. Om den är fullservad så kan du åter komma till mig ang bilder, bilen måste vara ren vid fotografering." Bilen i fråga är en 330i -06 med 14.500mil på mätaren. Pedantiskt skött med allt vad det innebär, men, fullservad hos BMW är den inte då den vid 10,000mil flyttade till en ort utan BMW handlare. Den är fullservad och allt i sin ordning men som sagt, de senaste tre åren har den fått service utförd av en på orten välrenommerad Mekonomen verkstad istället för en BMW verkstad. Jag vet inte om han vill göra det enkelt för sig men jag har svårt att tro på det han skriver. Skulle en bil som inte servats hos BMW förlora sin rostskyddsgaranti? Vid service är det knappast så att verkstaden gör nån form av rostskydds behandling eller för den delen "tar hand om" bilens kaross? Kan detta verkligen stämma? Ni som nyttjat denna garanti, har era bilar varit fullservade hos BMW? Bilder: Länk Länk Länk Länk | |
| För garantiåtgärder i allmänhet skall det räcka med full servicehistorik hos auktoriserad verkstad, inte nödvändigtvis BMW-verkstad. | |
|
Han pratar i nattmössan. Det har slagits fast att ett bilmärke inte kan tvinga dig att serva hos en märkesverkstad för att garantin ska gälla... I vilket fall som helst... vad fan har service med rostskydd att göra? Mer information här: Länk Googla lite snabbt om du vill ha fler källor. |
|
|
"Han pratar i nattmössan. Det har slagits fast att ett bilmärke inte kan tvinga dig att serva hos en märkesverkstad för att garantin ska gälla..." Mercedes verkar dock köra stenhårt att märkesverkstad gäller för att den 30-åriga rostskyddsgarantin skall gälla. |
|
|
Det beror på att de inte anser att det är garantin som täcker utan goodwill. Den senare kan man ställa vilka krav som helst på. ------- //Lövet |
|
| Precis som Lövet nämner så är det goodwill tar dessa fel, är bilen inte servad hos auktoriserad verkstad, så är sannolikheten oerhört liten att dem godkänner detta. Jag har säkert haft 10 goodwill ärenden på olika bilar, varav en bil hade servats en gång hos mekonomen, den bilen fick avslag direkt. | |
| Har fått flertalet rost problem lösta av BMW innan. UTAN ens en fråga om vart bilen e servad. Har inte ett skit att göra med vart bilen e servad för att åberopa garanti. Finns EU regler på detta!! Tyvärr har BMW börjat neka det mesta när det gäller rost etc etc även om bilen e servad hos BMW. Innan var dom väldigt generösa med detta. Men BMW har gått ner sig nått otroligt tyvärr Mercedes nivå på dom nu. Mercedes dom har ju behandlat sina kunder som piss sedan 90 talet när det gäller rost. | |
|
Jag får återkomma med hur det gick. Personligen känns det ovidkommande var den servats men de hittar väl kryphål.. Läste att vehiclecheck är den del där de kollar kaross och om någon behandling måste förstärkas osv men det låter som skitsnack, har haft flertalet BMW och aldrig har någon gjort något sådant vad gäller en kaross "koll" och därefter påtalat brister.. Tack för era åsikter :) |
|
|
Vad jag har förstått så har väl e91 12år rostskyddsgaranti och inte rostskyddsgoodwill? varför skulle goodwillen ta dessa felen när man har garantin kvar? |
|
| Rostskyddsgarantin gäller väl enbart genomrostning? Tidigare tog BMW ytrost på goodwill. Jag antar det är likadant än idag. | |
| Rostskyddsgarantin gäller genomrostning och ej ytrost. | |
|
Jag har nyligen haft min inne för rostlagning. Läckte in vatten bakom tätlisten runt bagageluckan, såg ut som f-n där bakom, dock bara ytrost vad jag förstod. Detta gjordes på garanti/goodwill, jag hade fullstämplad servicebok hos BMW men killen som skadebesiktigade bilen i solna sa att det går bra att få igenom med annan stämpel men då behövs protokoll från servicetillfället för vad som gjorts. Sen tror jag det hjälper för goodwillen - även om man kan tycka det är ovidkommande - att ha en välskött bil så det ser ut som man bryr sig om den. För han kommenterade skicket (och milen) och kikade i en del skrymslen innan han sa att han skulle försöka få igenom ärendet. Kan ju bara varit att han kollade andra rostkänsliga punkter som en del av besiktningen... /A |
|
|
Jo det stämmer att det är genomrostning som gäller som skrivet innan av Mats. Men dom har varit väldigt generösa med rost innan. Men tittar man tex på första bilden så är det genomrostat. Verkar vara en hel del som fått avslag på ytrost. Men det verkar inte haft att göra med om att bilen inte varit servad hos BMW eller inte. Som skrivet innan så har dom inte brytt sig alls o kolla servicebok när det gällt mina bilar. BMW verkar ha blivit tuffare med just ytrost. Tråkigt då dom varit så bra att ha att göra med innan angående detta och lacksläpp. Verkar vara ett lotteri nu. Lycka till iaf hoppas du får igenom detta med rosten till slut. |
|
|
sitter i ett garanti ärende just nu och väntar på svar. Först så behövdes inga service papper. Sen så skulle jag visa upp service papper. Sen så förklarar han att de måste vara fullstämplat och at man måste vid varje tillfälle ha sagt till om att de gör en kontrol av bilen och kryssar i rutan för det. Vilket de ej gjort på min. Så min garanti är nog bara glömma. Säger som tidigar BMW är inte vad BMW varit nu är det mer support på VAG gruppen en BMW . Passaten ringde vi och maila bild på rosten sen var tid bokad och allt åtgärdades. BMW: Allt är inte gjort som vi vill eller bilen servad i utlandet = 0 Garanti. Sistnämnde efter en kollega servade sin BMW i Berlin hos BMW då de var där på Jobb sen fick han rost på sin E61a men blev nekad garanti då den var servad utomlands. |
|
|
Vad står det i garantivillkoren då? Det är ju rimligt att BMW får en chans att inspektera bilens kaross (i samband med service!) för att t.ex. upptäcka skadat rostkydd så att det kan bättras på eller hitta rost som kommit innan den blir "dyrare" så att säga. ' Servar man inte hos BMW får man väl åka dit och betala för "inspektion av kaross" i så fall. Har för mig det står med som en kontrollpunkt på min gamla E39. Vet ej hur de står på de nya. Tycker det är oerhört märkligt att tillverkarna inte skall kunna ställa några krav i samband med FRIVILLIGA långa garantiåtaganden som är UTÖVER lagstadgade krav på garanti. Däremot håller jag med om att t.ex. ett oljebyte har inget med rostskyddsgaranti att göra. Ford hade förr en avdelning i servicehäftet "karosskontroll" eller nåt sånt, som måste stämplas för att rostskyddsgarantin skall gälla. Det tycker jag är rimligt. När jag fick en ny framdörr var det ingen som frågade efter serviceboken, men det var 2010, kanske inte var lika noga då, eller om de kunde se i datorn kanske. |
|
|
När jag köpte min E91 förra året fanns det redan rost på sidan av bagageluckan invid infästningen till gasdämparna. Enligt säljaren på firman (BMW) orsakas detta utav galvaniska strömmar så är det bara för mig att rulla dit när jag känner att det är dags att få det åtgärdat. Läser man denna diskussionen verkar det som det kan bli ett intressant möte... // Jonas |
|
|
Jag har en E91 330i -06 (ca 13 500 mil) som precis fått en omfattande reparation genom rostskyddsgarantin. Värt att notera att kundmottagaren spelar enormt stor roll. När jag visade upp rostangrepp runt infästningen till gasdämparna på bakluckan samt rost runt nummerskyltsbelysningen för Bilia i Göteborg fick jag rådet att slipa lite och måla själv. Han som kollade/”bedömde” hävdade bestämt att BMW aldrig skulle ta det för att en tidigare ägare både repat bakluckan samt fått en buckla i den. Vid ett annat tillfälle stannade jag hos Wölkes Bil och visade upp bakluckan. Jösses, vilken skillnad i bemötande! Mikael på karossverkstaden tog sig tid, hjälpte mig att se över bilen i övrigt och vi hittade även små rostfläckar på insidan underkanten på samtliga fyra dörrarna. Bilen har en service som inte var hos auktoriserad verkstad, men BMW valde att byta samtliga dörrar och baklucka på garantin ändå, alltså inte bara lackera om dem. Jag fick en kopia på fakturan som Wölkes Bil skickade till BMW Sverige. 56 000 kr plus moms, dvs 70 000 kr gick kalaset på! Behöver jag nämna att jag numera endast åker till Wölkes Bil när jag servar bilen? ;) Mitt tips är alltså att prata med andra verkstäder om det finns ointresse att hjälpa till. Det var en ren slump att jag kollade med Wölkes efter det nekande beskedet hos Bilia. Mvh Johan |
|
|
Jag var hos Holmgrens i Kalmar med min E91a 06a. Dom bytte ut halva bilen utan minsta diskussion. Det kallar jag service bilen var nästan 10år när det gjordes. Mvh Peppe |
|
|
Hos BMW Bilia i Borås tar de kort på rosten och skickar till BMW Sverige. De säger att det sen är helt upp till BMW Sverige att avgöra om det blir återgärdat eller ej. Är det skitsnack eller stämmer de? Har tidigare fått en e46a omlackat på garanti. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.