AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.429

e39 528 Touring Luftbälg

Ge
4
Gebba92
528 Touring-00
Hej! Jag har en 528 touring från 00 som har säckat ihop vänsterbak ! Då höger sida är som den ska så antar jag att det är bälgen och inte kompressorn som slutat fungera, Jag frågade en mekaniker på OK och han sa att jag var tvungen att byta båda ?! Kan det stämma eller är han bara ute efter pengar? Klarar man av att byta bälgen själv eller är det ett helvete någon som vet ?

MVH Andreas
Jag bytte bara ena bälgen på en 528i touring -97 när den säckat ihop på ena sidan. Det var inte minsta problem det halvåret eller så jag hade kvar den bilen, så att byta bägge på den bilen hade varit att kasta pengarna i sjön.

Och bytet är enkelt med hjälp av detta mekartips: Länk
Al
1.392
Alpinabiturbo
i4 M50 -23
E38 740ia -97
E28 535i -87

Du byter bälgen enkelt själv. Var försiktig med plastclipsen till luftslangen bara så de inte går sönder. Du behöver bara byta den som är trasig. Ser den andra väldigt sliten kan det väl dock vara idé att byta båda innan den också skjuter.
Hej!
Om höger bak inte är något problem med så skulle jag inte byta.

"De" sa jag skulle byta båda två när min luftbälg gav upp.
Det är fyra år sedan jag bytte nu och med den vetskapen hade det varit rätt onödigt att byta bägge om tycker jag iallafall.

Bytte själv, ett ganska enkelt ingrepp. Tror nog jag följde mektipset som Janne länkar till.
Ge
4
Gebba92
528 Touring-00
Okej tack för alla svar ! :)
Visa användare
1.932
pbengtss
Volvo V60 D4 AWD -13
Se till att ha två domkrafter - underlättar väldigt mycket... Alternativt hänga upp bilen på en bock så du kan trycka upp länkarmen med domkraften (garagedomkraft).

___

Min bil: Länk
Ge
4
Gebba92
528 Touring-00
Vart kan jag köpa ny bälg ? Är det samma för höger och vänster? Cirka pris för en ny bälg ?
Ge
4
Gebba92
528 Touring-00
Uppdatering,Nu ha bilen stått länge men innan jag ställde av den märkte jag att det är inte nå fel på själva bälgen,Då den går upp i rätt läge,Men ibland så går den upp högt och blir stenhård, Är det fel på någon givare eller likande? Tacksam för alla svar
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.