AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
6.030

BMW E90-05:a Antispinn, broms och ABSlampa, SRS och servolampampan lyser samtidigt!

ro
4
robert_oberg
BMW 325i Sedan-06
Hej!
Mina problem började efter ett byte till vinterdäck. ABS lampan och punkteringssymbolen tändes till och från. Felkoden visade ABS givare vänster bak. Verkstaden bytte den men inte kransen runt då han menade att den var ok.
När jag hämtade bilen fungerade den ok i ett par mil men den började antispinnen gå in titt som tätt. Då var jag tvungen att stänga av antispinnen för att kunna köra med bilen. Efter att ha kört ett tag så dyker även abs lampan upp igen.

Jag har sett att många har problem med det här och har bokat en tid hos verkstaden igen.

Nu häromdagen så började det som vanligt med att jag fick slå av antispinnen och abs, punktering och bromslampan började lysa efter ett tag. Sen slutade även hastighetsmätaren fungera och i samma sekund den la av så började varningslampan med en gul ratt (servon) lysa och det blev trögare att styra. Sen lyste SRS lampan upp, airbag och bälte. När jag sen stänger av bilen och tändningen så kommer en gul rattlåssymbol upp.

Med tanke på alla elfel så kollade jag spänningen på batteriet och det var bara 11 V med allt avstängt. Jag laddade batteriet och fick en spänning på 12.4 V men problemen är detsamma.

Jag ska självklart in med den till en verkstad och felsöka allt men är det någon som kan se ett samband mellan alla dem här felen och har en aning om vad det kan vara?

ga
2.767
gaspo
E91 320dA -09
Kan ju mycket väl vara batteriet. Låter ju otroligt annars med så mycket felkoder.
ro
4
robert_oberg
BMW 325i Sedan-06
Gjorde en felsökning och fick 13 fel. Verkar inte vara batteriet då spänningen ser ok ut.

Airbagen verkar varna för att hastighetssignalen saknas. Ska lämna in bilen på tisdag och det mesta verkar ju ha med ABS givarna bak att göra men någon som har någon annan idé?

Base: E90
Build-Year: 2005
Faults: 13
ECUs: 16
Filter: just found
Model: 323 i alle/all (MotorID=91, Parameter=84)
Battery: 14.7V
Normal communication
Normal connection
normal
B 1
Date: 2016-03-22 11:58:39
OBDII
Version: 21
Device: >samsung< >ks01ltexx< >GT-I9506<
Motor Control:
Engine / Motor
ECU OK, no Fault Code
ABS / DSC / Brake:
Dynamische Stabilitaets Kontrolle / DSC
wheel Tolerance control failure F-CAN
Code: 00C998
Rear right direction detection
Code: 005DC6
Speed Sensor rear Right
Code: 005DC2
Speed sensor rear left
Code: 005DB1
Speed Sensor rear Right
Code: 005DC4
Airbag:
Airbag
speed signal is missing
Code: 0093FB

Transmission Control:
Transmission / Getriebe GS 19
sorry, unknown fault
Code: 0051AD

Instrument cluster:
Instrument cluster / Kombiinstrument
ECU OK, no Fault Code

Heating / AC:
Air conditioning / Klimaanlage
ECU OK, no Fault Code
Immobilizer System:
CAS
Signal detection error rate
Code: 00A0B5
Park distance control:
Park Distance Control / PDC
ECU OK, no Fault Code

Seats:
Seats / Sitze
ECU OK, no Fault Code
Seats / Sitze

Junction Box Passenger / Beifahrer
ECU OK, no Fault Code
Fuel pump / Kraftstoffpumpe
ECU OK, no Fault Code

Car Communication Computer CCC
ECU OK, no Fault Code

Anti-theft alarm system:
Interior protection / Innenraumschutz
ECU OK, no Fault Code
Theft alarm / Diebstahl Warnanlage
Fault in the battery
Code: 009D12

Body:
Automatisches Front Steering
ECU not present/no response from ECU
Trailer / Anhaenger
Fussraummodul /FRM
ECU OK, no Fault Code
Dynamic manager / Dynamik-Manager
Shutdown due to brake control unit
Code: 0062D6
unknown failure
Code: 00D023
unknown failure
Code: 00D030
PT-speed CAN
Code: 00D01C
Other:
ECU 92

Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Vilket fabrikat var det på givaren som de bytte till?

"Pirat-givare" kan ibland vara kass redan som nya och då blir det lurigt eftersom de flesta brukar tänka att det måste vara något annat fel än givare - den är ju ny...!

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
ro
4
robert_oberg
BMW 325i Sedan-06
Det vet jag faktiskt inte men det är en bra verkstad och kvittot på givaren var på en tusenlapp så jag tror att det var en ok givare.
Nu byttes aldrig kransen så det kan ju vara något att titta på samt att det börjat varna för höger bak också.
ABS signalen började komma upp då och då strax efter däckbyte så jag tänkte byta tillbaks till sommardäcken innan jag lämnar in den.

ro
4
robert_oberg
BMW 325i Sedan-06
Det var ABS ringarna som svällt. Så bilverkstaden flyttade givarna något och alla varningslampor och felkoder släcktes. Riktigt skönt att få det åtgärdat och att felet var så pass "litet"

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.