|
|
|
|---|---|
|
Skaffat mig min första V8 och min 3e e39, riktigt nöjd med köpet förutom vattenprovlem, ska försöka förklara symptomen bäst jag kan och hoppas någon kunnig kan vara till hjälp och är väldigt tacksam för svar, hoppas denna tråd hjälper också andra som har problem. På vägen hemåt efter att ha stannat och käkat upptäckte jag en pöl med kylarvätskan under bilen, det droppade inte vid kylarn utan vid växellådan, vilket jag tyckte var lite märkligt. Sedan under färd märkte jag att den började gå upp i temp, det hann komma till strecket efter mitten och jag stannade bilen, maxade allt som har med värme att göra in i cupen och då kom nålen tillbaka till mitten, sen var det satans varmt i bilen så jag sänkte värmen, men då började bilen att gå upp i temp och så maxade jag värmen igen och då kom det till det normala alltså mitten, vad kan denna problem orsakas av ? Mvh/Alvaro | |
| Någon? | |
|
kass vattenpump eller termostat som fastnat i halvstängt läge? sätter en peng på vattenpumpen! |
|
|
Misstänkte det efter lite googlande, jag börjar nog med att byta termostat, men frågan och läckaget under fortfarande återstår, har inte hunnit lyfta upp bilen men gör det imorgon och ser hur det ser ut där under. Mvh |
|
| vet inte hur det ser ut på din bil men många gånger är det lika bra att ta vattenpumpen i samma veva för att slippa riva en gång till bara för att man snålat :-) | |
|
Ja det är sant, men det som fortfarande oroar mig är läckaget under och att det droppar ca under torpedvägen Mvh |
|
| läcker det mycket kanske det är så enkelt som att du har alldeles för lite vatten i systemet? och läckan måste du ju självklart undersöka. | |
|
Felbeskrivningen låter mycket som Länk /Lennart |
|
|
Oj! Det såg inte roligt ut, det återstår o se imorgon när jag kollar närmare på läckan. Återkommer med svar. Mvh |
|
|
En sak jag kom tänkte på, värmen i cupen fungerar ju utmärkt, det bli varm som bara den inne och tempen i motorn sjunker, varför är det så? Kan då betyda att termostaten fungerar? Eller så fungerar den inte och orsakar tyck som får det att läcka bakom motorn vid torpedväggen? Mvh |
|
|
Så nu har jag varit i verkstaden, upptäckte följande Termostaten verkade inte fungera som det skulle då kände jag att det va lika bra att beställa hem en, tog loss termostaten och satte ihop allt igen i hopp med att det inte skulle gå upp i temp men det gjorde den ändå tråkigt nog Upptäckte att det läckte från en liten kylare som finns på den vänstra sidan längst ner, antog att det var oljekylare till växellådsoljan, läckan måste så klart åtgärdas men delen var inte så lätt att hitta, det sitter plast ovanpå den och det är där sprickorna finns, antagligen så måste jag köpa hela den, hittar några på nätet men ingen av de har plast på ovansidan, vill ju gärna hitta rätt :( Koppligen till fläkten verkade också vara fel på eftersom den gick att stoppa med handen Slutresultat för idag, den går fortfarande upp i temp med borttagen termostat, gissar på att cirkulationen blir fel med helt öppet system kanske? Någon annan som kan detta bättre än mig ? Fläktkonppligen är också fast nu tills jag får hem en ny, alltså fullt fart på den fläkten och ändå så går den upp i temp:( Mvh |
|
|
kass vattenpump = ingen/dålig cirkulation = för hög värme |
|
| Var är det exakt som brukar gå sönder på själva pumpen ? | |
| Så ett öppet system utan termostat påverkar inte cirkulationen? | |
|
Är den i plast så händer det att "vingarna" går sönder som jag uppfattat det. Jo visst det var ett bra test som du gjorde, att köra utan termostat. Du har ju på så vis bekräftat att det är nått annat än termostaten som felar iom att den fortfarande går varm. |
|
|
Så nu är värmeploblemmet borta, det var termostaten, antagligen att köra utan termostaten och med öppet system påverkar cirkulationen, nu går inte bilen upp i temp :) för de som vill veta hur man gör det så finns det bra videos på youtube som beskriver det rätt bra, sök på "e39 V8 termostat" så kommer det upp en del Sedan hade jag en läckage på växellådsolja kylare, på min sitter det nära den vänstra framdäck, för att komma åt den måste man komma underifrån, på ovansidan av den lilla kylaren finns en plastdel med några rör och antagligen någon sorts ventil, där hade jag läckan, när jag skulle leta delen för att köpa så hittade jag endast kylaren, och efter mycket letande vände jag mig till BMW Gbg och de kunde lösa det men de hade inte heller ser på lager, ovanlig del sa dem, nu är den iaf på väg till mig:) Nu väntar jag på resten av delarna som behöver bytas så hoppas jag på inga läckor och att bilen mår bra. Mvh |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.