|
|
|
|---|---|
| Fick idag en röd däcktrycks symbol alltså att jag fått punka eller kraftigt sänkt tryck i däcket *punka*. Mycket riktigt hade ett däck tappat 1,2 bar ungefär. Nu till min fråga jag har under mina 5år med bilen fått guldäcktryckslampa 2 gånger. Har då åkt in på macken o fyllt på alla däck. Har för mig att då något däck haft lite mindre luft. Har sedan resettat varningen och frid o fröjd. Trodde att den gula lampan kom fram om det visar sig att det inte är så mycket förändring. Och att den röda är akut. Men tydligen är den gula symbolen tecken på något fel på givare??? Gult brukar ju tyda på att något är fel men icke akut rött=akut. Kan vara så att jag kanske fått den gula varningen felaktigt dom två gånger det hänt men det har iaf kunnat resettats. Skumt system. | |
![]() 13.403 323i E30 -85 track day car
120i E87 -06 BMWCS #10072 @bmwslangen (Instagram) |
Vad står det i din instruktionsbok att symbolerna betyder? |
| Gul felaktigt system röd punka. | |
Kollade i min också alldeles nyss, står precis samma. Lyser rött: - Punktering i ett av däcken. - Punkteringsindikeringen inte initierad. Lyser gult: Punkteringsindikeringen ur funktion. Punkteringar indikeras inte. Så nu vet du vad dessa lampor betyder iallafall! Ibland står det faktiskt viss nyttig info i de där instruktionsböckerna (fast det blir magrare och magrare med det för varje år)! :-) |
| Tycker det e lustigt att den inte varnar förrän det är ett enormt undertryck i något däck. Därför trodde jag att den gula symbolen var för att varna vid ett mindre undertryck. | |
Jo, de där brukar annars vara ganska känsliga vill jag minnas. @gaspo : Vad bygger punkteringsindikeringssystemet i din bil? Hjulrotationshastighetssensorer eller faktiska däckstryckssensorer i däcken? |
| Rotationssensorer! | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.