|
|
|
|---|---|
|
Jag blir inte klok på hur klimatanläggningen är tänkt att fungera. I vintras när det va kallt fick jag inte upp värmen förrän efter ca en halvtimme om jag valde autoläget på fläkthastigheten. Ingen värm upp mot rutan heller. Den blåser dessutom lite kalluft i utblåset i mitten. Nu när det börjar bli varmt och jag vill ha ner temperaturen snabbt tar det en himla tid om jag har fläkt vredet på manuell. Även om jag höjer fläkten en hel del. Den blåser dessutom varmluft upp mot rutan och inget ut ur mittutblåset. AC-knappen är intryckt. Väljer jag däremot autoläge stängs utblåset mot rutan och det blåser kalluft i mittutblåset. Men med hög effekt och oljud som följd. Vrider man ner fläkten något stängs mittutblåset och värmen strömmar ut på framrutan. Ska det verkligen vara så här? Eller vad gör jag för fel? | |
| Så fungerar den inte i min bil, 530d -08. Vilken temperatur har du den inställd på? Hur har du inställningarna i iDriven? Går ju att ändra just såna saker där... | |
| Har du läst instruktionsboken? Hur mår din termostat? | |
|
Ja, jag har läst boken och bytt termostat och vattenpumpen. När det gäller inställningarna i iDrive kan man väl bara ställa in fördelningen av luften på golv, mitten och vid rutan. Inte några temperaturer vad jag förstått. Jag har i detta fallet satt tempen på min för att få så mycket kyla som möjligt men ändå blåser det upp varmluft på rutan. |
|
|
Så här skrev jag tidigare i en annan tråd: För att få riktigt bra värme i kupén, och is/imfria rutor, så måste jag på min bil gå ur autoläget på klimatanläggningen och gå in i i-driven och göra manuella inställningar, t ex ställa in värmen mot föraren på max = alla röda streck. Samt även ändra luftfördelningen (som är helt bortåt väggarna i auto-läget). På min bil gör det mycket stor skillnad! (Varje gång någon annan har kört och använt auto-läget så måste jag återigen gå in och ändra manuellt...). PS: Samma på sommaren; om jag ska få bästa kyla så måste jag göra manuella inställningar, t ex sätta alla streck på blått! (Jag har läst att flera har klagat på låg kapacitet på kylanläggningen, någon har försökt med att fylla köldmedel, etc. Kanske skulle även deras problem vore lösta om de gjorde manuella inställningar..?) |
|
| Låter jävligt udda på era bilar. | |
| gaspo, grattis till ett bra inlägg, mycket viktig info det du tillförde, tack då vet vi... | |
| Du kan ställa in fläkten i fyra steg,antingen röda streck eller blå i Idrive,det påverkar tempen | |
|
Fläkten påverkas inte av de röda och blå strecken. Däremot påverkas temperaturen. I min bil påverkas temperaturen i väldigt hög utsträckning, både värme vintertid och kyla sommartid. Jag har i princip helt slutat att använda autoläget, eftersom det enligt min mening inte fungerar tillräckligt bra på min bil. Genom att själv sköta inställningarna manuellt så uppnår jag; alldeles utmärkt värme och isfria rutor vintertid, även vid extrem kyla, samt god kyleffekt sommartid, även mycket varma sommardagar. Men om jag kör i autoläget så blir jag inte nöjd med funktionen, vare sig sommar- eller vintertid. Autoläget ger enligt mig helt tokiga inställningar, särskilt gällande luftfördelningen. Detta går att se om man har visningen framme i i-driven och växlar mellan auto och manuella inställningar. Men fräscha termostater är en absolut förutsättning för att få upp rätt temperatur snabbt på vintern. OBS: På de flesta bilar är det 3 st temostater som samtliga behöver bytas! Sök gärna på mina inlägg då jag skrivit en hel del i olika trådar i detta ämne. |
|
| Låter märkligt allt ni skriver. Efter snart 2 år med min e60 har jag inget att anmärka på vad det gäller kliman, kör bara auto-läget och tempen inställd på 20 grader. | |
|
Har du kört mycket i sträng kyla? Typ under -20° och under -30°? Har du då fått tillräcklig värme och har du fått imfria rutor? Uppnår du tillräcklig kyleffekt även i starkt solsken under de allra varmaste sommardagarna? I så fall fungerar din bil mycket bättre i autoläget än min. Men nästa gång du har sådan sträng kyla, eller extremt varmt väder, så testa gärna manuella inställningar bara för att kolla om det blir någon skillnad... |
|
|
Som kallast har det varit kring -20. Märkte inga problem med kliman (bara med lägre tomgång från -10 och neråt.....) då. Samma under varma sommardagar. |
|
| Ulf: Problem? Eller allmänt dum i huvet? | |
| Tack alla för detta. Eller i alla fall nästan alla. Hade inte greppat att man kunde ändra på tempen i Idrive på de olika utblåsen. Testade idag och det blev en himla skillnad :-) Kanon med denna diskussionsgrupp! | |
|
Härligt Stefan i Gbg! Och vilken tur för mig att du har gjort samma erfarenhet som jag, då kanske jag inte bara är dum i huvudet i alla fall... |
|
|
gaspo, grattis till ännu ett bra inlägg, mycket viktig info det du tillförde, kanske ännu viktigare nu denna gången då du lyckades växlade upp ytterligare ett steg och visa din fantastiska klokskap, tack då vet vi... |
|
| ulf:Sjukt duktig o provocera och idiotförklara. Lätt att göra bakom en skärm.Tycker det bara var udda att era bilar beter sig helt emot vad en ACC ska göra! | |
|
om du bara tyckte det var udda, så förstår jag inte varför du väljer att håna och att använda ditt ordval. Men vi släpper det. Peace and out |
|
| Ulf:Skärp dig vem var det som hånade vem? Tacka fan man blir förbannad när du idiotförklarar mig i ditt första inlägg mot mig. Tyvärr kunde jag inte hålla fingrarna i styr. Du kanske lär dig nått. För det gjorde jag. Jag skulle skrivit mit hån mot dig med mer finess. Peace and out. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.