AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.994

Batterisymbolen lyser vid start

Se
19
Sebbe_97
316i Compact-95
Hej, som ni säkert redan vet vad inlägget handlar om så vill jag börja säga att jag har en BMW e36 316 som jag har ägt i sju månader. Så nu till problemet, det är så att när jag startar bilen så går den hur bra som helst utan problem men det är så att även batterisymbolen lyser någon stund som sedan stängs av. Men jag har även ett till problem då när jag står still och ska åka iväg så börjar battetisymbolen lysa om har för lite gas vid (dragläget) vilket jag måste ha mer gas i det här fallet. Sedan hände ett till problem när jag skulle köra hem så började låta hyfsat mycket från motorrummet och helt plötsligt dog bilen bara så där och då började battersymbolen lysa och så var vi tvugn att putta sista biten. Typ några veckor senare gick som den ska göra men att det också "gnisslar" från multiremmen då jag skulle gissa på att det är fel på generatorn/laddregulatorn? Jag mätte även med någon liknande multimeter och då visade den 12V både innan start och sedan under tomgång. Skulle vara väldigt tacksam om någon kunde hjälpa mig vad det är för fel på bilen. Ursäkta för den dålig röda tråden och men att ni ändå orkar läsa detta.

/Sebbe
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Generatorn skall ge ca 14,4 Volt eller däromkring när du har förhöjt tomgångsvarv (typ 1500 rpm), visar den runt 12 V laddar den inte alls!

Ett friskt fulladdat batteri bör ligga på ca 12,7 V i vilospänning.

Allt under 12,4 V är att betrakta som urladdat och det är även vid 12,4 V som batteriet börjar sulfatera och förstör sig själv. Om sulfateringen får pågå för länge blir batteriet permanent skadat/tappar kapacitet.

Lossa laddregulatorn och besikta kolen - de skall sticka ut minst 5 mm men då är de redan rätt slitna - nya kol ligger nog närmare 10 mm utstick.

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
Se
19
Sebbe_97
316i Compact-95
Tack så mycket dock glömde jag skriva att jag mätte spänningen över både plus och minuspolen på batteriet och den visade 12 V då jag har en gammal multimeter som har olika spänningrader typ 12V, 24V, 50V osv.

Den lyser då på 12V så jag antar att det är åtminstone 12V eller högre. Och den lyste även då jag hade bilen på tomgång.

Jag undrar då var generatorn sitter om kollar mot motorrummet och inte i färdriktningen?

Om jag har förstått det rätt så ligger laddregulatorn i generatorn?

Hur ser dåkolen ut då jag inte har så mycket erfarenhet?

Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Generatorn sitter (sett ur förarens position när man kör - man anger alltid vänster/höger på det sättet) till vänster om motorn, under styrservobehållaren. Du ser den lätt när du öppnar motorhuven.

Med tanke på din frågeställning skulle jag nog rekommendera att du köper en reparationshandbok till din modell (E36), t ex Haynes eller ännu bättre Bentley och läsa in dig lite.

Ja, laddregulatorn sitter i bakkanten av generatorn - brukar gå att lossa utan att ta bort generatorn men det är lite pilligt och trångt.

Mvh
Johan B

Se
19
Sebbe_97
316i Compact-95
Jag kollade på bentleys reparationshandbok men det fanns bara till 318 med antingen m42 och m44 motorer då jag har m43 motor.

Och på Haynes hittade jag för coupémodell och sedan, jag har ju en compact men det är ju coupémodell/halvkombi

Vilken tycker du jag ska ta?

Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Compacten är lite av en hybrid - främre delen är en vanlig E36:a men bakvagnen kommer från E30.

Motor, växellåda och det mesta i övrigt är samma som E36 sedan/coupe.

Bentley är mer omfattande och detaljerad än Haynes, men också dyrare...

Jag såg att det ligger en del Haynes-böcker ute på Tradera, så kika där.

Här finns BMW:s online-reparationskatalog:
Länk

Men den är lite "trögnavigerad" och man får klicka bort pop-up-fönster med jämna mellanrum.

Mvh
Johan B

Se
19
Sebbe_97
316i Compact-95
Tack för all hjälp Johan B!

Jag tar nog haynes för tillfället för att kolla hyr den funkar och så jag lär mig mer grundligt innan jag köper något dyrt som jag inte vet så mycket av.
Se
19
Sebbe_97
316i Compact-95
Har några till frågor som jag inte är så jättebra på spänningar i elsystem, jag undrar vad det är för typ av spänning i ett batteri samt generator lik eller växelspänning?

Hur mäter man spänningen på en generatorn den ena framför och den andra på bakkanten av generatorn?

Hittade en haynes på trader som jag har tänkt att köpa från Göteborg, sedan några symptomer på instrumentpanelen när jag vrider nyckeln till tändning lyser lampan konstan men försvinner sedan efter någon sekund när jag startar bilen något du känner igen?

Har tänkt att köpa en multimeter för att kunna mäta mer exakt hur mycket spänning och ström som rusar i bilen :)
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Ladd/batterilampan skall lysa konstant när man vrider på tändningen och sedan slockna när generatorn laddar.

Detta för att man skall se att lampan fungerar om den skulle behöva varna under färd.

Mät spänningen på batteripolerna - de står i direkt förbindelse med generatorn!

Det är lik-spänning i bilens elsystem.

En multimeter är en bra investering! :)

Mvh
Johan B

Se
19
Sebbe_97
316i Compact-95
Mätte alldeles nyss och fick fram att spänningen låg på 12.35V kan det vara dålig jordning?

Jag kollade minussladen som gick till karrosen och den såg hel ut
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Nej, det är osannolikt!

Med största sannolikhet är det generatorn som inte laddar!
Oftast är det slitna kol i laddregulatorn som orsakar det.
Laddregulatorn går relativt lätt att byta.
Även kolen går att byta men det är pilligt och man behöver löda mm.
Lösa kol kostar dock bara några tior.

Frejs bildelar har kol, laddregulator och även utbytesgeneratorer.

Mvh
Johan B

Se
19
Sebbe_97
316i Compact-95
Hej igen nu har jag skaffat en haynes reparationshandbok men jag hittar bara hur man tar bort hela generatorn inte mer specifikt om själva laddregulatorn.

Kollade på det igår och undrar vart den sitter för hittade den stora delen bakom generatorn som är svart sen kommer en mindre del som också är svart fast som har kabel i ena änden från batteriet?

Vilken del sitter laddregulatorn någonstans?
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Ta bort täckkåpan på baksidan av generatorn - under kåpan sitter laddregulatorn med två skruvar/muttrar.

Om du kikar runt lite på nätet så ser du hur laddregulatorn ser ut och hur den sitter - finns bra instruktionsfilmer på youtube t ex.

Mvh
Johan B

Se
19
Sebbe_97
316i Compact-95
Nu idag fick jag bort allt förutom en stjärnskruv som håller fast laddregulatorn/kolen såg att det var Bosch och en massa siffror osv.

Då det var väldigt trångt med att få plats med varken skruvmejsel eller bits med spärrskaft vet jag ändå vad jag ska ha för slags kol/laddregulator om du är helt hundra procent säker på att det är de som är felet? Då kan jag väl ändå bara sätta det tillbaka igen?
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
100% säker kan man bara vara när man kollat - men det är ett vanligt och rimligt fel med tanke på miltal och symptom!

På utsidan av generatorn står det ett art.nr. (både bosch och BMW) - med det art.nr. kan du söka efter vilken regulator du skall ha.

Mvh
Johan B

Visa användare
1.338
Storabjörnen
Mercedes GLK350 -09
Mini Clubman D -10
VW Golf GTI 16v -87
Jeep Cherokee -95 [SÅLD]
330iA Touring -02 [SÅLD]
316ti Compact -04 [SÅLD]
Sebbe, jag bytte laddningsregulator/kol på min generator häromdagen. Det är tre stjärnskruv som håller regulatorn. Jag upplevde dessa tre som betydligt lättare att lossa än framförallt den försänkta stjärnskruv som håller bakstycket över generator/regulator. Du kan söka på BMW alternator backside t.ex för att få upp lite bilder på hur den ser ut och var skruvarna sitter. Jag använde en spegel för att se också, det hjälpte. Och en hel del pillande. :-)

Anders
Se
19
Sebbe_97
316i Compact-95
Du har nog lite förtur då jag inte har någon spegel. Men du har väl en E46 om jag ser rätt under ditt namn? För jag såg bara två stjärnskruvar på min laddregulator?

Vad ändande du för verktyg för får knappt plats med nånting då jag heller inte får tillräckligt med hävarm? Försökte använda bits på skruvmejsel och spärrskaft och det gick inget bra och inte heller med vridbara adapter till spärrskaft.
Visa användare
1.338
Storabjörnen
Mercedes GLK350 -09
Mini Clubman D -10
VW Golf GTI 16v -87
Jeep Cherokee -95 [SÅLD]
330iA Touring -02 [SÅLD]
316ti Compact -04 [SÅLD]
Hej Sebbe,

Ja jag har två E46. Du har säkert rätt, på din laddregulator kan det vara 2, medan det är tre på min. Du har en E36 och jag vet inte exakt hur det ser ut, borde gå att Googla. Jag använde 45:- av min disponibla inkomst och investerade för några år sedan denna produkt på Biltema: Länk

Fullkomligt ovärdelig i BMW-skruvande (anser jag) då det är så trångt jämt.
Jag fick vika undan en del kablage, eftersom en av mina skruvar (till häljet) var försänkt kunde jag inte använda en kort stubbig kryssmejsel för den räckte inte in. Fick bli min kortaste vanliga kryssmejsel, en Kamasa med fyrkantigt spett. Jag satte den så rakt i krysset jag kunde med hänsyn till de bökiga övriga komponenterna (slangar/kabelhärva vad det nu var) och drog försiktigt med skiftnyckel på mejseln eftersom den som sagt är fyrkantig. Tror de sitter med LocTite från fabrik så det snäpper till sen kan man dra för hand.

Som Johan B har skrivit tidigare, man får använda lite "känsla" och ganska mycket tålamod.

/Anders
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.