|
|
|
|---|---|
|
Hejsan jag får inget bra svar om varför min bli drar så mycket olja. Vet inte exakt mängd men tycker jag får fylla på mer olja än bensin. Den läcker inget ! Jag kommer säkert inte ens 200 mil innan man måste fylla på 1liter. Så länge man fyller på så håller väll bilen men man vill ju veta vart man ska börja mvh stefan | |
|
Så bilen drar mindre än 1 liter bensin på 200 mil.....;) Googla på din motortyp och oil consumption så lär du hitta en del. BMW brukar säga att 0.7 l olja per 100 mil är OK för standardmotorerna. |
|
|
Jag skall kolla hur långt jag kommer på 1 liter mvh men tack för de förslaget |
|
|
Det är mycket men mindre än vad BMW anger som "maxförbrukning innan man genomför reparation". Första steget är att kolla så att det inte finns några läckage externt. Nästa steg är att kolla så att vevhusventilationen inte är igensatt. Verkar ovanstående ok, så kan det vara lämpligt att använda en olja som är lite tjockare. Vilken olja använder du nu? Hur långt har bilen gått sedan senaste oljebytet? Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Okej.. när jag märkte att de drog olja så hörde jag att givaren i tråget kan strula men jag hade tur så inget var fel där. Jag tömde oljan och mätte o vägde.. Den har inte gått så långt den jag böt olja och filter . Nå 100 mil |
|
|
Just nu använder jag en castrol 5-30 |
|
|
Du kan testa en 0W40 eller 5W40-olja, de är lite tjockare när de är varma än den du har nu. Det finns rätt många BMW LL01 och LL04-klassade sådana oljor. Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Okej bmw här i avestq sa att jag inte ska använda LL-01. Men nu i vår tänkte jag gör ett nytt byte så då slänger vi i lite tjockare. Tack för snabbt svar iaf mvh |
|
| Lustigt vad det skiljer på motorer. Min N47 slukar knappt en droppe mellan oljebytena. | |
Transocean |
Gamla BMW-bensinare kan dra massa olja. Min E34 V8 var en sådan. 1 liter på 100 mil. Körde den 16 000 mil så. Jag var dum nog att fortsätta med oljebyten även om detta även skedde "on the go" dvs mens jag körde. Testade lite tjockare oljor utan att det hjälpte. Bytte packningar, körde med Omega 917 utan att nånting skedde. Om jag var du skulle jag endast byta filtret efter 1000 mil, motorn får ju ny olja hela tiden när du ändå måste fylla på. Jag menar, smörjningsförmågan bibehålls när du häller i en liter ny olja varje månad/varannan vecka. Nu tycker säkert många att man borde byta trotts allt, men om du gör en oljeanalys så visar det sig att det inte behövs så länge du byter filtret. Dyra märkesoljor med BMW-longlife är pärlor åt svin när motorn bränner så mycket som din gör. |
Transocean |
@gaspo: Ja, N47:n drar ingenting. Och M60:n 1 liter per 100 mil. Hamnar man bakom en äldre BMW-bensinare....det luktar olja och bensin....det var tider det. Skulle trotts allt inte vilja vrida klockan tillbaka. |
| Transocean; :-) | |
|
Min B47:a verkar inte dra någonting märkbart heller. Har nu gått knappt 900 mil och oljemätaren visar fortfarande på max. Hade det varit min förra Skoda Superb hade jag behövt fyllt på olja 9 gånger på samma sträcka. |
|
|
Min drar en l på ca 300mil. Lät Bmw Hbg felsöka, och de kollade vevhusvent och felkoder. Därefter rekommenderade de 10W60 olja. Bytte till den vid service men har bara kört 200mil sedan service så för tidigt att säga om det hjälpt eller ej då bilen oftast gick 5-700mil innan olja behövdes efter service. Dock var det ovqnligt att denna motor, N53 drog oljq enligt dem, om mqn inte bara körde korta sträckor. Var enligt Bmw ok att förbruka 7l på 1000mil. |
|
|
Okej okej men du kan gärna hojta till om det funkade med tjockare olja. Men har iallafall tänkt byta till lite tjockare då jag nu har 5w30 nu. Dock har jag mest åkt korta sträckor. Men ska åka till GBG om någon månad och tänkte då se hur den beter sig med olje förbrukningen. |
|
|
Min N53 ligger nu på ca 1L på 450mil,kör nu på Aral 0-40. Bytte när jag märkte att den började dra olja från 5-30 men verkar ha ökat oljeförbrukningen något nu,tror att det förmodligen finns nått läckage nånstans. Bilen har dock gått 20200mil nu så.... mcwede |
|
|
Har kört upp till 1700 mil utan påfyllning. 12000 mil på mätaren. Byter olja varje år. Undviker småkörningar som får oljeskrapringarna/hålen i kolvarna att koksa. Vevhusventilationen på N53 verkar väl fungera. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.