AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
4.970

Vad görs under "vehicle check" inspektionen på e90 och vad c:a kostar det

Hej har hittils gjort mina serviceintervaller enligt ganska klara förutsättningar: bytt olja, bytt bromsvätska, bytt bromsklossar ect. Nu är det dags för "vehicle check" och beskrivningen säger "next visual inspection due at ..." Det där med "visual" låter lite intetsägande.
Någon som vet vad som görs och vad är ungefärliga kostnaden för det?
Med vänlig hälsning,
Tomas
Jc
570
JcN
Bmw 520da F11 -14
Opel Astra -02
VW Polo -03
Hej!

Vet inte exakt allt som görs men de har en checklista de går igenom som innefattar tex mönsterdjup, däcktryck, antal mm kvar på bromsbelägg, olika funtionskontroller, provkörnig etc. Du får även med protokollet när du betalar för servicen.

Jag betalade runda 6000:- och då gjordes även en oljeservice, byte utav luft/kupéfilter samt bromsvätska. Inte alltför dyrt tycker jag.

// Jonas

Edit: Skall tillägga att håller man själv bra koll på bilen och gör egna inspektioner då och då så gör "vehicle check" varken till eller från. Den är egentligen enbart bra för de bilägare som inte själva har något intresse i att hålla koll på bilen utan enbart tankar och bilen, i deras tycke, skall ju bara fungera.

Mina 2 cent i frågan.
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Tja vad ska man säga om BMWs servcieperioder, totalt vrickade.
En normal "1000 milaservice"så ingår kontroll av vad ovanstående.
BMW där kan man få åka in och byta bromsvätska och efter 2 månader in för service bara för att man inte kan i vissa fall kan reseta servicen innan den infaller i princip dvs samtidigt som man vill göra, och sedan ska man in på servicekoll vehicle check efter ytterligare 2 månader. Och sedan bromsbelägg i olika intervaller för dom håller aldrig de mil som är kvar enligt vad datorn säger. Personligen tycker jag BMWs servcieprogram enligt bok och dator är det mest korkade av alla märken jag servar.
Det hände ofta att kunden får komma tillbaka för att reseta tex oljeservicen för att kunden inte kör så mycket men vill ändå byta oljan innan miltalet faller in.

///MVH Yngve "Hasso" Carlsson
Länk
Ni
966
Nip
320i-04
@hasso: Är det inte kunden som krånglar till det lite.
Byter man olja tidigare är det väl bara att vänta på att reguljära intervallet faller in som vanligt - eller?

Det är snart två år sedan jag bytte olja så det är dags i vår - men det står 1800 kvar till nästa Inspektion I. Det är ju bara att låta det vara orört. Och så gör man bromsvätske samtidigt nu.

Men intressant att höra hur andra gör och varför.
st
480
steifan
BMW 325i M-Sport -06
BMW 323Ci -00
Volvo 740 GLT 16V -88
Audi A3 Sportback 2,0 TDI Quattro -10
Fick en offert på en service med fordonskontroll, motoroljebyte och tändstiftsbyte (inte mikrofilter eller bromsvätska) på min E90:a, summan var ca 6500kr eller liknande på BMW-verkstaden i Falun (som byter namn hela tiden.. :P).

Antar att kontrollen kostar ca 1500-2000kr.
Visa användare
360
tompathepilot
BMW 335i Touring M-sport -09
Ford Fiesta 1.0 Ecoboost -15
Ska in med min på BMW och göra storservice, genomgång, bromsvätska, kupefilter olja stift osv. 7900kr. Mycket pengar för en service men det får det ju vara värt. Vill göra servicar enligt BMW. Känns bra på nåt sätt trots att bilen är en - 09 som gått 18000mil.
ga
2.767
gaspo
E91 320dA -09
Varför BMW verkstad? Fattar inte det. Du sparar många slantar på att göra det på fristående kompetent verkstad.
Visa användare
360
tompathepilot
BMW 335i Touring M-sport -09
Ford Fiesta 1.0 Ecoboost -15
Har kollat runt lite och jag tjänade 200kr på att anlita en annan verkstad och de sa att jag fått ett bra pris. Men jag har inte kollat så många andra verkstäder och jag har bra förtroende för Bendt i Halmstad och servat bilar hos dem sedan 04.

Är troligtvis en korkad lojal kund som alltid kommer tillbaka... :)

Har gått till samma frisör sedan 1999 sedan jag flyttade till Halmstad... Haha
Stefan kolla med Mora motorcenter, brukar serva där när vi åker upp till Sälen, alltid varit billigare än Falun, gällande bromsar och antal kilometer som är kvar enligt iDriven så har detta aldrig stämt för mig, alltid fått detta korrigerat vid service.
finns det nåt checklista på vad man gör exact?
Jag tycker annars att det är rätt konstigt att när man redan har separat service för olja och bromsvätska så har man inte det för tändstift...jag brukar byta det regelbundet i min veteranbil.
Min bil har snart 15000 mil på mätaren och jag funderar på att självmant byta vattenpump. Vad tycker ni om det? Har i tidigare bilar haft två haverier, ett i och för sig kanske inte så kontig eftersom jag eftermonterade en kompressor på min M52 motor på Z3an och då tar det ju lite mer på slitaget men det andra på en MB var vid just 15000 mil.
st
480
steifan
BMW 325i M-Sport -06
BMW 323Ci -00
Volvo 740 GLT 16V -88
Audi A3 Sportback 2,0 TDI Quattro -10
Här kan ni kolla serviceböcker till respektive bil: Länk

Dock amerikanska med miles angivet.

Så här står det om Vehicle Check för 325i 2006 ( Länk )

"Vehicle Check
Maintenance work
• Check operation of horn, headlight flasher
and hazard warning flashers.
• Check instrument and control lighting and
heater/air-conditioning blower.
• Check lighting system: turn signals, back-up,
license plate, interior (incl. map, reading
lights), glovebox, flashlight, luggage area
lights.
• Safety belts: check condition and function.
• Check windshield wiper and washer jet
positions.
• Body: check for corrosion (except cavities).
• Tires: check tread depth, wear pattern, outer
condition, inflation pressure. If necessary,
correct pressure.
• Initialize run-flat indicator.
• Battery: check state of charge (magic eye)
and charge if required.
• Power steering reservoir: Check fluid level.
• Visually inspect all SRS airbag units for torn
covers, obvious damage or attachment of
stickers.
• Rear-view mirrors
• Coolant: check fluid level and concentration.
• Windshield washer and intensive cleaning
system: check protection level, fluid level,
top if necessary.
• Brake system connections and lines: check
for leaks, damage and correct positioning
• Underbody, incl. all visible parts (i.e. transmission,
rear axle, fuel lines, exhaust
system), check for damage, leaks and
corrosion
• Steering components: check for clearance,
leaks, damage and wear
• Final Inspection: Road test with check of
– Brakes, including burnishing of parking
brake pads
– Steering
– Shock absorbers (visual)
– Transmission"

ga
2.767
gaspo
E91 320dA -09
Står i bruksanvisningen vad som görs vid varje service!
Ah indeed! Tack Gaspo, jag hittade det. I princip samma som steifan uppgav.
Det är mycket märkligt att detta skall kosta 6000kr... Många av dessa punkter kollas ju under besiktningen. Dem flesta kontroller som listas görs själv kontinuerligt av en omtänksam bilägare.
Förvånad att man inte kollar tändstiften, tändningen ect.
mi
195
michael561
BMW 118iM -17
Fast JcN fick ju även olja, kupefilter, luftfilter och bromsvätskan bytt för 6000:-.

De flesta punkter görs som du säger Z3c 4 ever! av en omtänksam bilägare, dock utgör väl de ca 2% av de totala bilägarna...
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.