|
|
|
|---|---|
|
Hej BMW-älskare Har beställt en bmw f11 (530d) xdrive innovation ed. Det ingår 18" fälgar men fått påtryckningar ifrån andra bilglada människor att man inte kan "snåla" med fälgarna och att det ger bilen en helt annan prägel med större fälgar samt att det går fortare. Dock när man läser om det verkar det som att större fälgar resulterar i - högre bränsleförbrukning - sämre komfort - mer intressant ur tjuvarnas perspektiv Finns det några fördelar med större fälgar? -utseende? - snabbhet? vänl | |
|
Större fälgar betyder att det går långsammare, inte fortare, på grund av den ökade tyngden. Bredare däck däremot kan möjliggöra högre kurvhastighet vid bankörning, men det kanske inte det man mest använder en F11:a till... :) På en standardbil är det alltså endast en utseendegrej och inget annat. Du har valt 18" till bilen och det är helt ok på en F11:a. Bilen kommer enligt min mening inte se konstig ut. Vill du gå högre, till 19", så kommer du inte märka någon större skillnad i bränsleförbrukning eftersom vi trots allt talar om en bil på nära 2 ton, så den extra tyngden från lite tyngre fälagar och det extra rullmotståndet kommer blir försumbart. Kanske 2-3 cl extra per mil? Snyggare bil med 19"? Ja, själv tycker jag det, men jag har ju 19" själv på mina sommarsulor. Ett möjligt alternativ är att du får 18 tummarna med vinterdäck och köper en separat uppsättning fälgar/däck med 19" för sommarbruk. ---- BMW CS/SC #6212 |
|
|
Skillnad i däcksbredd kommer ha minst lika stor påverkan på förbrukningen som skillnad i fälghöjd. Om du har 245:or runt om så kommer det inte blir särskilt myckett störigare med 19" då du fortfarande kommer ha en hygglig däckssida mellan fälg och väg. Personligen tycker jag att 19" M-fälgar är betydligt snyggare på en F10/11 än 18", men det är jag det. |
|
|
Personligen ser jag inte en enda fördel med större fälgar...större fälgar innebär vanligen lägre däckprofil och därmed sämre komfort, kostnaden ökar, stöldrisken och bränsleförbrukningen likaså. Har själv beställt en F11 med sportpaket som dessvärre inkluderar 18"-fälgar, som tur är erbjuder BMW optionen att gå ner till 17" trots sportpaket. Helst hade jag velat ha 16" men det är väl inte möjligt/godkänt på F11 tyvärr. /J.I |
|
|
J I; i princip så håller jag med dig. Vilket jag också har skrivit och ivrigt argumenterat för i flera andra trådar (särskilt gällande vinterdäck). Men i detta resonemang måste man även ta i beaktande att hjulen på F10/F11 har bra mycket större rullomkrets än tidigare modeller. Så 16" går faktiskt bort, då det bl a skulle skulle ge alltför hög däcksprofil. 17" ger dock faktiskt goda egenskaper sett ur väldigt många aspekter. 18" ger nog fortfarande rätt egenskaper sett ur de allra flesta perspektiv, även fullt acceptabel komfort (dock inte bättre än dina 17"!). Jag tror att BMW har rätt god koll när man väljer 18" som "standard" vid M-paket. Själv kommer jag dock att välja 20" på sommarhjulen. På min E61, som i jämförelse har mindre rullomkrets, har jag 19" sommarhjul. Jag vet att det medför en hel del nackdelar men utseendet och fåfängan har ett pris, även i mitt fall... Om jag senare kommer på klokare och bättre tankar så kan jag alltid gå tillbaka till 18" originalhjulen... |
|
|
Tack för svar! Verkar ju som man med gott samvete kan köra en f11 med 18" fälgar utan att behöva skämmas. vänl |
|
|
Man kan alltid köra F11 utan att skämmas, avsett storlek på fälgarna (så länge de inte överstiger 21"?). Vad gäller fälgarna så kanske man är på skämsgränsen om man har skitiga/ingrodda framfälgar och dessutom fälgskrap? Men om man alltid väljer att alltid köra den skitig, iförd keps och guldkedja så kanske man har överskridit skäms-gränsen..? |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.