AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
3.334

Kan topplockspackningen ha gått sönder? BMW 325 e91 2005

Og
122
Ogway
F25 Bmw X3 2010
Hej. Jag råkade ut för vattenpumpshaveri på vägen hem på en långkörning. Tempmätaren gick upp till gult och några sekunder senare visade den rött. Stannade bilen direkt och lät den kyla ner sig, och sen hände det som tur var väldigt nära hemmet så jag kunde krypköra den sista biten utan att den visade rött. Nu är allt bytt och jag har kört cirka tio mil och verkstan hävdar att jag kan få fylla på kylarvätska flera gånger, just för att det inte går att fylla i allt på en gång. Nivån i behållaren sjunker litegrann efter varje mil jag kört, kanske en centimeter nu på cirka 5-6mil. Nu har verkstan fyllt på cirka 7liter efter termostat och vattenpumpsbytet, dom säger att lite kylarvätska bör ha varit kvar i motor och kylare, det ska vara 8.4liter i systemet. Jag har inte haft några som helst problem innan vattenpumpen rasade och allt som allt så gick det bytet på 9100kr med jobb, så man e ju inte jättesugen att betala mer än nödvändigt..Vad tror ni, har packningen gått sönder av att bilen visade röd symbol några sekunder trots att jag stannade på en gång?
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Om den gått sönder, så beror det nog snarare på att du körde bilen utan tillräcklig kylarvätskenivå.
Hur långt körde du?

Temperaturmätaren behöver kylarvätskan för att kunna mäta temperaturen på rätt sätt, är det stor vätskeförlust i systemet kommer givaren att vara i "luften" och ge helt fel indikering. Då hjälper det ju inte att temperaturmätaren står under det röda...

Hur mycket vätska innebär "en centimeter"?

Ofta får man efterfylla systemen efter att de varit tömda och påfyllda igen.
Så vänta och se ett tag.
Parkera gärna bilen med fronten upp i kraftig uppförsbacke så luften letar sig ut ordentligt.
Sätt även kupétemperaturen på max värme under körning under några minuter så att värmeventilerna till värmepaketet öppnar sig ordentligt och släpper ut ev. luft till "det stora" kylsystemet".

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
Og
122
Ogway
F25 Bmw X3 2010
Tack för bra svar Johan. Jag fyllde på glykol när jag stannade bilen, det gick bara i en halvliter så, så troligen har den halvlitern fattats under en ganska lång tid. Den har inte varnat mig för låg nivå innan detta hände. Jag har ställt den i uppförslut nu och jag kollar nivån i behållaren varje dag jag kör bilen nu, sjunker den mer nu så lär nog topplockspackningen ha pajat..alltså om den sjunker drastiskt. Avgaserna är normala, ingen vitrök iallafall. Jag körde kanske fem kilometer efter den varnade för tempen, men som sagt, med påfylld glykol.
em
906
em3
M3 cab -03
Johan B har gett de mesta tips redan, du behöver nog inte vara ett dugg orolig för att topplockspackningen skadats. Det bildas ju många luftfickor, när man tömmer systemet, och några luftningar/påfyllningar blir det.

Små läckor i toppen, pga exempelvis överhättning, kan finnas kvar länge utan att märkas nämnvärt i kylvattenförbrukning eller vitrök iavgaserna. Så, om det mot förmodan hänt, kommer det att visa sig längre fram, och har inget med nuvarande process att göra, luftning av hela systemet.

Men om det börjat läcka, brukar det öka successivt, till slut märks det....

em3
Visa användare
2.336
Sverige
130i E81 -08/09
M-sport
(325xi E90 -06 såld)
(323ti E36 -99 såld)
N52B25... Den har väl 10,5 liter kylvätska...

---
Det är bara döda fiskar som följer med strömmen.
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Med lite mer kött på benen tror jag inte att topp-packningen har gått (man skall dock aldrig säga aldrig...), troligast är luftfickor som behöver fyllas med kylarvätska.

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
po
457
pompa_kumla
Bmw 330 E90
Hur långt hade din bil gått när pumpen rasade ?
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
N52 är ju hur enkel som helst att lufta vilket man gör med hjälp av den elektriska pumpen och man har batteriladdaren påkopplad.
Man aktiverar pumpen med tändning på maxtemp och lite fläkt på och håller gasen i botten i 10 sekunder så startar elpumpen och luftar ur systemet. Man har så klart fyllt på till rättnivå innan. Pumpen kör ca 12 minuter och sedan får man efterfylla. Är man osäker kör processen man en gång till
Kör man luftningen enligt manualen så ska man inte behöva fylla på nån mera gång.
Men vet inte verkstaden detta så är det kanske inte så konstigt att du har fått luftfickor i systemet och får efterfylla.

///MVH Yngve "Hasso" Carlsson
Länk
Og
122
Ogway
F25 Bmw X3 2010
Den har gått 14000mil nu, pumpen rasade förra veckan. Nä, jag tror inte verkstan haft riktig koll exakt hur man luftar, och han gjorde proceduren en enda gång, och har ju helt öppenbart fyllt på för lite också. Han sa 8,4liter. Och de har ju bara fyllt på 7liter. Att 3,5liter skulle ligga kvar i blocket å kylaren känns inte så troligt, jag har bytt pump själv på en annan bil, det forsar ju ur motorn när man lossar slangar och själva pumpen. Så jag börjar känna mig lite lugnare nu;)
Ogway har meddelat två uppgifter, som det förvånar mig att ingen hittills tagit fasta på.

1) Att hen stannat vid vägkanten med en överhettad motor och f y l l t p å en halv liter vätska. Expansionskärlet/kylaren till en driftsvarm, än mindre övervarm, motor öppnar man ju inte bara så där, ens om det skulle saknas en halvliter av normalinnehållet. Rimligen måste det ha saknats åtskilliga liter.

2) Ingen varning för låg nivå hade visats innan "kokningen" uppstod. Kom det någon efteråt? undrar jag då. Kylsystemets elektriska nivåmätare är, eller var åtminstone, m e m en förbrukningsvara. Bra som extra säkerhet, men den slår inte den okulära kontrollen på en kylare/expansionskärl med kall motor.

/Lennart
Og
122
Ogway
F25 Bmw X3 2010
Ingen varning efteråt för för låg nivå, dock varnade den för låg nivå nån minut innan vattenpumpen rasade och det blev samtidigt iskallt i kupén.. Och inget kylarvatten försvann ju heller när jag kröp hem de sista kilometrarna, och jag lyckades hålla den från att överhettas igen. Den indikerade röd tempsymbol en enda gång och då tvärstannade jag ju direkt. Och nu har jag faktiskt kört flera mil till och nivån verkar börja stabilisera sig, kan inte se att den rört sig mer.
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Jag var ute med samma senarium med min 325. Avsaknad av tempmätare är ju värdelöst det är ju typ 5 sekunder mellan gul och röd katastrofvarning. Med tempmätare hade man fått en föraning tidigare vad som var på gång. Jag lyckades stanna ganska snabbt i en trafikövervakningsficka med röd lampa. Kopplade in min Launch reader och såg att pumpen var väck. Graderna låg på ca 130 c väntade till den gått under 100 och rullade hem i princip ca 15 km.. Startade och körde upp bilen i fart och stängde av bilen och rullade så långt det gick. Tills jag kom till lämpligt ställe att ställa bilen ca 3.5 km hemifrån. Där fick den stå och svalna några timmar gumman hämtade mig. Gick i nån liter vatten sedan körde jag hem bilen utan att den var över 100c

///MVH Yngve "Hasso" Carlsson
Länk
Og
122
Ogway
F25 Bmw X3 2010
Hasso, då var jag snällare än dig med min bil, när pumpen rasade;) och din topplockspackning klarade sig?
po
457
pompa_kumla
Bmw 330 E90
13300 har min passerat kommer ta å lämna in nästa år då har den nog rullat cirka 15000 får väl hålla tummarna den håller tills dess :)
Visa användare
2.790
Mats
650i coupé F13 -12
i3s -22
328i Sedan F30 -14
Z4 3.0Si Coupe E86 -07
+ fem veteraner, ej BMW
Min pump höll i 24.997 mil. Men enligt min fru som körde bilen vid haveriet så gick det ett par minuter från gult tills rött tändes.

**BMW-ägare i 36 år och fortfarande lika entusiastisk som 1980**
Visa användare
2.336
Sverige
130i E81 -08/09
M-sport
(325xi E90 -06 såld)
(323ti E36 -99 såld)
Har nog sett fel (eller nån som skrivit fel) angående 10,5 liter. Ser ut att stämma med 8,4 liter (även om BMW är lite hemliga med den uppgiften).

---
Det är bara döda fiskar som följer med strömmen.
Visa användare
2.790
Mats
650i coupé F13 -12
i3s -22
328i Sedan F30 -14
Z4 3.0Si Coupe E86 -07
+ fem veteraner, ej BMW
Jag återfyllde knappt sju liter när jag bytte pump. Men jag ansträngde mig inte för att tömma systemet helt utan lät det rinna ut när jag tog bort slangarna på pumpen.
Og
122
Ogway
F25 Bmw X3 2010
Verkstan får backjobb igen imorgon..Har upptäckt problemet nu ikväll. Det läker kylarvätska från nånstans. Det blir ett rött spår i snön av bilen när det lutar svagt åt höger. Därför det försvinner kylarvätska nu..Så nu kan jag nog utesluta trasig packning helt. Tur i oturen.
Og
122
Ogway
F25 Bmw X3 2010
Vill bara slutrapporten. Ingen topplockspackning som var trasig. Verkstan missade att trycka tillbaks en slang ordentligt och den läkte så fort motorn rörde sig litegrann . Därav läkage som var svårupptäckt. Den läkte inget när den stod still på tomgangen nämligen. Men jag har fått skjuts till jobbet av verkstan och dom har verkligen gjort det dom kan för att leverera service;) Nu ska bilen bara få sig sin facelift till Lci M paket, sen e man nog nöjd ett tag.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.