|
|
|
|---|---|
|
Tjenare! Har en BMW 320i -2000 som precis innan besiktning ( såklart ) börjar trilskas.. Airbag lampan tändes ( Säteslastsensor avbrott sätesmatta & krockkuddelkontrolllampa avbrott ) Tror jag fixat det med en sån där man kopplar in för att lura den att sitter någon där. Även abs och anti sladd lampan tändes( båda ur funktion ) men dom lyser bara ibland och ger felkoden Varvtalsgivare höger bak och vänster bak felaktig/ ingen signal. Och idag tändes motorlampan ( tyvärr inte läst koder på den än så ingen info där.. ) Har även gett felkoden Förbränningsmiss cylinder 2,3,4 blandingsavikelse och sondspänningshöjning ( men det var när jag startade bilen när det var kallt och den gick ojämt på tomgången och hoppade lite smått så stängde av den och nästa dag jag starta den var de inga problem. Någon med erfarenheter av detta förr? | |
![]() 1.338 Mercedes GLK350 -09
Mini Clubman D -10 VW Golf GTI 16v -87 Jeep Cherokee -95 [SÅLD] 330iA Touring -02 [SÅLD] 316ti Compact -04 [SÅLD] |
Både ABS och antisladd tänds eftersom de båda är i behov av den givare som jag tror är trasig på din bil. Den jag pratar om är såklart ABS-givaren. De sitter ju exponerat till och är ett klassiskt E46-fel. Vet inte om det är höger eller vänster bak av givarna som är "master" och talar om för styrdon att den inte har rätt signal, men det spelar ju inte så stor roll då jag skulle rekommendera att byta båda. När E46 börjar lägga på sig lite mil så kommer det där som ett brev på posten, de ärgar och smutsas och har sig. Du skulle iof kunna försöka rengöra dem om du kommer åt. Annnars bara byt. /Anders |
| Tack ! Ska göras :) | |
|
Problemet med abs-givarna är att bärarmarna som de sitter i är gjorda av stål och rosten kramar till slut sönder givarna och då spricker de och tar in vatten - börjar ofta med intermittenta fel i väta för att bli värre ganska snabbt. OEM-kvalitet (t ex. Bosch, Siemens eller liknande) på givarna rekommenderas och jag avråder från no-name-kinaskräp, då kinagivarna ofta är defekta redan som nya och brukar gå sönder snabbt. Kinagivarna är av ojämn kvalitet så har man tur kan man iofs få tag på givare som håller länge, men det är många nitlotter bland de billiga givarna! När man byter givare får man räkna med att de gamla sitter som berget pga. rost. Så man brukar få borra/mejsla ur dem och då måste man vara försiktig så att man inte skadar abs-kransen som sitter under givaren! Det är vänster bak som ger hastighetsmätaren signal, så har den lagt av är (minst) vänstra givaren kass. Det brukar även vara vänstra givaren som ger sig först då den sidan är mest utsatt för salt-stänket under vintrarna. Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
| Okej! Hastighetsmätaren har aldrig strulat så bör bara vara den högra som är trasig då? ( prova byta den först ) ? | |
|
Låter rimligt! Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Sondspänning (rad 1 sensor 1) ingen signal blandningsavikelse (rad 1) för stor sondspänningshöjning (rad 1,sensor 1) för liten Någon som har någon ide vad det kan vara? |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.