|
|
|
|---|---|
|
Köpte en 6 månaders gammal 320D xdrive touring i höstas, jag har märkt av att den börjat rycka vid acceleration mer och mer sista tiden. Jag köpte den privat genom en kompis bekant till ett bra pris och min kompis som har jobbat som bilmekaniker på Audi tror att det är problem med någon växellåda i drivlinan och tyckte sig komma ihåg att killen som sålde bilen har brukat sk chiptrimma sina tidigare bilar så jag undrar om jag kan kolla upp någonstans om det går att se om bilen varit chippad ? Har haft bilen i 6 månader nu och frågan är vad man gör om bilen varit chippad av förra ägaren och om det visar sig att det blivit fel på bilen pga detta ? Tacksam om någon har svar på detta så jag kan kolla upp det innan jag kontaktar säljaren och sen BMW. | |
Transocean |
Nä, det är det våldsamma vridet från turbofyran du känner, tror jag. Annars kan det handla om äggunderpedalensyndrom....Försök att trycka foten lite hårdare mot plattan när du accar så ger det sig garanterat. |
| Haha ja det är ju ett jäkla bra vrid och jag hade önskat att det var så. Ingen risk dock för något äggsyndrom då jag kört på Autobahn flera gånger och ingen risk att den är igensotad. Tyvärr så rycker det bara mer och mer så jag är rädd att drivlinan rasar snart, ska kolla upp felet med BMW så snart jag är i närheten av någon verkstad, det enda jag är orolig för är att den tidigare ägaren kört hårt med den och att den varit chippad eller dylikt ? vill inte ha några problem vad gäller garantierna på bilen så jag hade velat få info om det går att kolla någonstans om man kan kolla om den varit chippad eller om den datan kanske försvunnit eller blivit överskriven då den garanterat varit utan trim sen jag köpte den för ett halvår sen. | |
| Om den bara är ett år gammal så har du ju både vagnskadegaranti och vanlig garanti så varför inte bara kasta in den på bmw? bättre att få det gjort ordentligt nu när den är ny än att vänta tills det är försent :) | |
| Precis det ska jag göra också men jag ville bara försäkra mig om att jag inte ska åka på någon otrevlig överraskning ang den möjligheten att förra ägaren haft den trimmad och tagit bort trimmet när han sålde den. Haft kcr chip i en av mina förra bilar och vet att det kan bli garantiproblem om man trimmar en bil utan tillverkarens godkännande. Vill ha så mycket på fötterna i detta så jag vet hur jag ska tackla ev diskussion med han jag köpte bilen av om det skulle visa något ang trim när jag lämnar in den hos BMW | |
| Tycker att om förra ägaren tagigt bort trimmet så borde det ju inte vara problem. Men man vet ju aldrig om BMW kan se om styrboxen varit manipulerad. Rimligtvis borde dom ju inte kunna se detta men man vet ju aldrig. Så jag tycker det e bra att du gör en grundlig kontroll innan. Om den varit trimmad kolla med företaget som trimmade den om det kan synas efter bortaget?! | |
|
Frågan är om den gamla ägaren skulle erkänna att den varit trimmad om den nu varit det ? Men jag köpte BMW då jag tycker att det verkar vara en kvalitetsbil och att den ska hålla i några år med bra andrahandsvärde och dessutom snygg och tillräckligt snabb utan att behöva ens fundera på att trimma den. Den är fantastiskt trevlig att köra, bästa bil jag haft och jag tycker att det är konstigt att drivlinan ska gå sönder på en 1 år gammal bil även om den gått drygt 4000 mil på ett år. Fast nu vet jag ju inte om det är något större problem som måste åtgärdas, men min kompis som tror det är problem med drivlinan och sen att han hade en misstanke om trim av säljaren gör mig lite nojig över detta men det är väl bara åka in så fort som möjligt till BMW och få den testad. Är det någon annan som läser här som haft liknande problem med 320 d x drive ? |
|
|
Motorstyrenheten, likt många andra styrenheter i bilen, lagrar mycket information som överförs till BMW när bilen kopplas upp mot diagnosutrustningen hos en auktoriserad BMW verkstad. Denna information används sedan för att förbättra mjukvaran i styrenheterna. Automatiserade system hos biltillverkarna går igenom den mjukvara som skickas upp från bilarna och flaggar för eventuella avvikelser. Det är fullt möjligt att implementera en funktion i motorstyrenheten som direkt detekterar om bilen blivit trimmad. Funktionen placeras i styrenhetens primära bootloader vilket gör att det inte går att skriva över den. Det är den primära bootloadern som tar emot den nya mjukvaran och paketerar upp den. Således går det inte att ta bort den funktionen. Det vanligaste är att den jämför checksummor för mjukvaran och skickar denna information till biltillverkarna antingen direkt genom bilens telematikanslutning eller när bilen kopplas upp hos en auktoriserad verkstad. Bilar av modellår 2015 och framåt överför per automatik information till BMW via bilens telematikmodul under tiden som bilen används eller står parkerad. Detta står i villkoren för BMW ConnectedDrive. |
|
|
Ok ja jag har ju connected drive så det lär väl visa sig. Måste ju in med bilen så så snart som möjligt så det löser sig förhoppningsvis bra. Men nyfiken på om andra upplevt samma problem med sin 320 xdrive ? En sak jag kom att tänka på nu är att de få gånger jag provat och kört med paddlarna i Sportläget så känns växlingarna som att dom smäller in, dvs i fullgasläge och vid växling med paddlarna så är det inga mjuka växlingar och man får ju växla ofta när det är en 8 växlad låda. Någon som vet om det är normalt eller om min växellåda har haft något problem från början eller är felaktigt inställd ? Det borde ju slita på drivlina och växellåda om växlingarna är för hårda ? Jag vill som sagt ha så mycket på fötterna ifall det blir några frågetecken när jag lämnar in bilen, har googlat lite på garantier osv och det finns ett antal fall man kunnat läsa om att det biltillverkaren försöker skylla på oaktsamhet eller annat för att sippa dyra reparationer. Nu tror jag inte att BMW sysslar med sånt och att dom är seriösa och bedömer problemen för vad dom är då dom är rädda om sitt varumärke. Jag har googlat men inte hittat någon som skrivit någonstans om problem som liknar de jag har. |
|
|
Nu har bilen varit på service och koll, inga problem me ddrivning mm något problem med bränslefilter endast så bilen går som en klocka nu så :-) Så nu kan jag stänga ner detta. |
|
|
Hej, Varit inne här en del genom åren o får tacka för trevlig läsning,även om det inte är så trevligt när problem uppstår. Nu är det min tur igen med problem. Skaffat nya beg 18" m fälgar till min e91 xdrive -09. På dem satt 265 bak som var 2,5% större i omkrets än framdäcken. Det fick min bil att rycka oerhört mkt. Förmodar det är xdriven som ej gillar det. Nu köpt nya 225/40 fram o 255/35 bak,enligt bmw rekommendation, och fick dem monterade igår. Visst rycker det fortfarande,mindre men ändå. Runt 1500-2000 varv så hackar bilen till smått. Oerhört irriterande o framförallt orolig för att det inte är bra för bilen. 0,24% skillnad på omkrets...kan det verkligen ställa till det? Vinterdäck inga problem. 2,6 bar i alla däck från verkstan. Kan det verkligen bero på det? 2,1 fram 2,4 bak säger förvisso märkningen på bilen. Hur känslig är xdrive för olika dim på däck? Kan något vara skadat? Att det ska vara bränslefilter som ovan nämnde vore märkligt då symptom ej uppstod med vinterdäck. Tack på förhand för hjälp |
|
| Xdriven ska tåla en viss skillnad, kanske blir mer känslig med slitage och ålder. Ryck säkring så den blir 2-hjulsdriven, se hur den visar sig då. | |
|
Ok tack men att dra ut säkring ger en massa felkoder o behöver verktyg för att få dem att upphöra. Vad kan det annars vara? Tyvärr verkar mitt exemplar till bil ej gilla dessa olika dimensioner. Kul när jag köpt nya däck o allt. Blir väl till att sälja dem o hitta några nya igen. |
|
| Är däcken avsedda för BMW, dvs stjärnmärkta? Vissa däck kan ha för stor rörelsetolerans och bilens anti-spin tror att däcken tappar fäste när klackarna vrider sig. | |
|
Goodyear assymetric 3. Stängt av det via knappen men rycker ändå. köper mya däck med samma profil imorgon på blocket. Får se vad det ger |
|
|
Sådär ja, bytte helt enkelt fälg och däck så alla har samma dimension. Inget ryck! Avrekommenderar starkt att ha olika dimensioner på bak o framaxel vid xdrive. Tänk på det trots BMWs rekommendationer. Tack för support |
|
|
Bra att du fixade det, det kostade lite men i alla fall mindre om du skulle lämnat bilen på någon verkstad. Nyligen ägde jag en X3 med X-drive med 19 tum 225/40 fram o 255/35 bak som var Goodyear asymmetric2 men utan problem som du hade. |
|
|
Ja jag har hört från en kollega med xdrive oxå att han ej haft problem. Möjligt att mitt exemplar till bil har någon sjukdom men den gick iallafall över med samma dimension. Tråkigt men skönt att det löste sig. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.